Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 479 ggr
Berra_buse
0

Bitande råtta :(

Köpte två råtthanar för ca 7 veckor sedan på en djuraffär. Båda råttorna har varit världens mysigaste och snällaste tills för 2 veckor sen. Den ena råttan springer fram till min hand, biter mig i fingret (inte hårt) och sen springer han iväg jätte busigt (hoppar och ruskar på huvudet). Han blir bara värre och värre. Varje gång jag tillrättavisar så vänder han och ger igen :-/ Det är som sagt inte hårt men ändå. Ibland står han kvar med ögonen halvstängda och liksom vaggar. Han VET att han gör fel men det är liksom som att han MÅSTE göra det. Även när jag klappar honom så biter han. Han kan även vara ganska dominant/hård mot burkompisen. Varför håller han på såhär?? :(

bonowme
0

Låter PRECIS som min hund, han bits och skäller och när man säger till så bli han så busig och ska springa iväg. Ingen aning om hur man ska göra. :(

/ Ellen Bajsnåmi

EmelieSaraViola
0

Jag skulle inte göra någonting. Ha handen stilla. Nu uppfattar han det antagligen som om du utmanar tillbaka, eller leker med honom. Låt handen vara kvar så hittar han säkert på något roligare, när du blivit så tråkig :p hehe

Mina råttor "bet"/nafsade också i början (även dem från djuraffär) men jag har aldrig tillrättavisat eller flyttat handen utan bara låtit den vara kvar, dem slutade sedan nafsa och har aldrig gjort det sedan en lång tid tillbaka nu :)

Lancia
0

Din råtta leker och busar med dig när han hoppar runt sådär! Men alla hussar och mattar uppskattar inte att bli nafsade på ens om det gäller lek, så då får man säga ifrån!

Berra_buse
0

Tycker det är så otrevligt när han vänder och "attakerar" när jag säger ifrån :-/ Har försökt bli av med problemet nu i två veckor, men det blir inte bättre, snarare sämre. Även om det bara är bus så vill jag inte att han biter mig. Ska man ta det som något positivt när han vill busa med en, eller är det brist på respekt?