biter tag
Hej
Råtthonorna kom i onsdags, den ena är lite bitsk, liksom ska alltid bita till när man kommer försiktigt med handen. Hur ska jag göra? Hur tar jag bort det beteendet? Varit noga med att tvätta händer innan så de inte luktar mat el så. Sen gett den en nöt om den kommer fram till handen i buren. Också visat att jag drar inte bort handen när den biter.

Hur gamla är dom? Vart är dom ifrån?
De är från zoobutiken, 8-9v gamla
Bits de hårt så det går hål eller nafsar och "känner med tänderna"? Vad jag har läst så är råttbebisar som hundvalpar de känner med tänderna. Vissa är mer hårdhänta än andra. Har själv två honor som är ännu yngre och dem använder ofta tänderna och nafsar lite på min hand i ren nyfikenhet. När dem gör det puffar jag till dem i sidan och fyar och redan efter några dagar har det blivit mindre nafsande. Sen beror det på om råttan bits i rädsla eller i nyfikenhet. Är den rädd skulle jag säga att den behöver mer trygghet. Låt henne lukta på handen ha den knuten och fya om hon bits. Antar att de inte är så vana vid människor så sitt utanför buren och prata med dem.
Den naffsar kännande inte elakt eller rädd. Hur fyar du, säger du fy eller gör du ngt ljud?
Jag säger nej med en bestämd ton och puffar till dem lite i sidan.

Råttor från zooäffärer kommer oftast från grossist. Där plockas dom ifrån sin mamma vid 3veckor och missar mycket av den naturliga utvecklingen både med människor och sina egna.
Det du kan göra om dom nafsar är att säga nej och sluta med leken.