tuff beslut
idag har jag ringt runt en hel del för att få tag i uppfödaren till mina råttor. Dom köptes ju på arken här men var från en uppfödare i linköping. Fick tag i uppfödaren och han ska hjälpa mig att omplacera min hona (Mindy) som biter och jag ska få komma och hämta en ny hona till min snälla tjej. Jag har tyvärr gett upp hoppet om att min ena tjej ska sluta bita mig och tror hon får det bättre hos nån som har mer erfarenhet. Jag är superglad även fast det är ett jobbigt beslut. Hoppas att Mindy får det bra i sitt nya hem och att jag klickar med en ny hona och framförallt att Melodie klickar med nya honan :)
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Visst är de tufft! De tog många månader att få en av mina tjejer bitfri. Men varför väljer du då att ta en annan hona ifrån samma grosist som säljer till zoo butik. Är de inte bättre att leta upp en seriös uppfödare där du VET vad du får? Där dom också redan är handtama. :)
Nu är det så att han är en seriös uppfödare och har sålt EN kull till en djuraffär och det är den mina kommer ifrån. Antagligen så har min hona blivit skrämd av något vilket inte skulle förvåna mig med tanke på hur mitt ex var som person. Det får dock han stå för och eftersom jag inte har erfarenheten och tålamodet så kommer jag att ta en ny hona plus att jag åker dit, träffar honorna, ser hur dom har det osv vilket för mig är tillräckligt seriöst.
En av mina kompisar har två hanar från samma uppfödare som det inte är problem med och han blev chockad över att höra att nån av hans råttor blivit som min. Mindy kommer hamna hos hans tjejkompis som tar emot omplaceringsråttor och där får hon en större flock och det kanske passar henne bättre.
Det får bli såhär då det känns rätt för mig. ^^
/ Lizette
#2 I mina ögon är det inte seriöst att en uppfödare säljer till en djuraffär. Jag tycker inte man ska stödja den branschen då i en annan tråd behandlas djuren illa i djuraffärer, just därför tycker jag ej man ska stödja grosisterna. Men det är ju upp till dig.
Vet du bakgrunden då om du har kontakt med ''uppfödaren''? Hur föräldrarnas temerament är m.m? Om dem är friska eller inte?
Om du nu ska hem till denna grosist så får du gärna berätta om hur djuren bor :) Har hört att många djur bor i små plast lådor i billybokhyllor och de ända dem har är en skål med mat å en vattenflaska och spån :/
Det var inte JAG som valde att köpa dom jag har från en djuraffär. JAG räddade dom från avlivning för att mitt ex tröttnade.
Jag har haft problem med min ena hona sen hon kom hit, hon har aldrig riktigt tyckt om mig och därför ringde jag till affären idag för att sedan få numret till uppfödaren. Han sa att han ville hjälpa mig och eftersom jag har gjort valet att omplacera min råtta då jag som jag skrivit innan inte har erfarenheten att få henne att sluta bitas. Och eftersom jag omplacerar henne måste jag ha en ny hona till min tjej som då blir ensam.
Jag kommer åka dit i morgon förhoppningsvis och lämna min hona och hämta en ny. Hade det varit något fel på denna uppfödare hade min kompis aldrig köpt sina två hanar därifrån, simple as that.
I slutändan blir det här nog bra så länge jag får en ny hona som är hel, frisk och glad till livet och som passar med Melodie ^^
/ Lizette
och för att tillägga så kommer jag få träffa föräldrarna till honorna jag har nu och till den jag kommer köpa.
/ Lizette
#4 Vadå din kompis inte skulle köpt om de inte va en bra uppfödare? Då har ju din kompis inte så mycket erfarenhet om du sitter och skriver så.. Finns inte många bra grosister som säljer till djuraffärer, så oseriöst bara :)
fast hon köpte sina direkt från uppfödaren, IDAG fick vi veta att våra kom från samma uppfödare. jag finner dig fruktansvärt negativ och jobbig och ber dig därför på ett snällt sätt att sluta skriva för du ger inte ens råd eller konstruktiv kritik, du maler bara på om hur mycket fel man gör. Förlåt för att jag inte är lika perfekt som dig, men mina råttor mår bra och jag kommer skaffa mig en snäll o frisk råtta.
Ha det bra, hej! 😐
/ Lizette
Ush ja, bitare är jobbiga, hade en men henne klarade jag att träna bort det hos, efter massa mutning och ensamtid med henne lärde hon sig att jag inte är ute efter att skada henne.
Dock så kan hon fortfarande hugga om du är för nära hennes sovplats.
Aa okej :) Dock biter hon mig vart jag än har handen i buren, om hon sitter på ena sidan och Melodie på andra så kommer hon o attackerar mig när jag klappar på Melodie. Jag har försökt dagligen i över en månad nu utan framgång så kände att det tog stopp här och jag är väldigt tacksam över att uppfödaren vill hjälpa mig att komma vidare med att ha en lugn flock med snälla råttor. Jag tror Mindy får det bättre på nya stället med en stor flock.
Jag hoppas & tror att det här blir bra i slutändan :)
/ Lizette
Måste bara vädra min irritation över att vissa (inte TS) bara delar in alla som tar råttkullar antingen i seriösa uppfödare eller grossister. Det finns faktiskt mindre seriösa uppfödare som ändå inte kommer i närheten av grossistverksamheten. Skulle jag köpa från dessa? Nej, jag har lärt mig den läxan. Men det betyder INTE att jag jämställer dem med grossister. Jag köpte mina första råttor från en mindre seriös uppfödare och de fick sedan vissa problem med bl a dominans. Dock hade dessa ungar fått bra mat, var stora och friska när jag fick dem och var handtama. Det är för mig inte vad man förknippar med en grossist. Dessutom finns det inga garantier för att en seriös uppfödare är så seriös som man tror. Det finns en mängd trådar här på Rif där olika uppfödares val och misstag diskuteras ivrigt. Skulle vilja se lite ödmjukhet och insiktsfullhet, tack!
Jag själv hade aldrig valt o köpa från en djuraffär men som jag skrivit hundra gånger så är mina honor omplacerade till mig och det kan jag inte göra så mycket åt liksom :)
Så förstår exakt vad #10 menar. Jag har väldigt svårt för att ställa frågor här på Rif just av anledningen att en del är så negativa och nästan elaka och mitt läge kan jag ju inte rå för.
Nu däremot har jag tänkt om en sista gång om jag verkligen ska omplacera min hona för hon funkar jättebra utanför buren men biter i buren. vet inte riktigt hur jag ska få bukt på det…
/ Lizette
Tycker absolut att du ska fortsätta ställa frågor! Både för din egen och dina råttors skull! Taskiga kommentarer kommer emellanåt men moderatorerna brukar faktiskt vara ganska bra på att säga ifrån. Ge inte upp för det, Rif är faktiskt oftast en riktigt bra sida!
Jo det är en riktigt bra sida och jag hittar väldigt mycket bra information. oftast kollar jag runt i gamla trådar men ibland behöver jag ju fråga själv och den här tråden skrev jag för att jag var ledsen över att jag ska/skulle omplacera men glad över att jag äntligen fått tag i uppfödaren efter en månads letande. Hon kommer nog stanna med mig tills vidare för jag hoppas på att hon kan bli snäll i buren om jag har henne ute mer osv :)
/ Lizette
Vad heter denne uppfödare i Linköping? Jag bor nämligen där och blev lite nyfiken. Visste inte att det fanns någon som födde upp råttor här.
Men hallå. Nu är ni en del offtopic 😉
Ts har bett om att få tråden låst.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.