Förkyld råtta?
Min ena råtta verkar ha blivit förkyld, men jag är inte helt säker. Vad tror ni? Han nyser och andas lite högre än vanligt. Vad ska jag göra för att han ska bli bättre isåfall, alltså på egen hand. Tar honom så klart till veterinär om jag märker att det inte blir bättre.
Jag köpte en råtta igår på 6 veckor, hon börja nysa i bilen hem men märkte sen under natten hur hon nyste hela tiden, flera gånger i rad, och lät som om hon hade massa snor i nosen. Hon gör även ifrån sig ljud ibland. Hon verkar inte ha nå rött kring nos o ögon. Ska jag gå tillbaka med na o fråga lr kan ja försöka behandla de själv? Tacksam för hjälp även här. Vet inte hur jah ska göra med den andra råttan, vill inte att hon ska bli sjuk men de har ju redan hälsat o bott med varann i buren under idag.
#1 Kommer din råtta från uppfödare? Mina råttor som kommer från djuraffär har nyst sen dagen dem kom hit, och det du förklarar som låter är antagligen rossel. Min hade heller ej något rött runt ögon eller nos. Jag tog min till vet efter en vecka hade passerat och fick Bactrim som hjälpte honom. Både rosslar dock till och från i små stunder men inte alls som innan, men de har antagligen båda två mycoplasma.
#TS Vad menar du med andas högre? Det låter genom nosen eller lungorna? Du kan ge han roibooste med liiiite honung i och ge dem det avsvalnat i sin bur och lägga in varma filtar. Men gå inte för länge om du tycker det påverkar andning, då kan det bli permanent skada på lungor osv och då tycker jag det är bättre att du uppsöker vetrinär :)
Att bota sjukt djur är svårt utan veterinärers hjälp. I samtliga fall som skrivs i tråden så bör det uppsökas veterinärvård.
I TS fall eftersom råttan tydligt har problem med andningen (kommentaren om att han "andas högre"/ansträngande andning) så bör en veterinär få lyssna på luftvägarna ganska omg så det inte utvecklas till rossel.
I #1's fall eftersom det låter som att det är butiksdjur och då är det tyvärr ytterst sällan man Inte får sjuka djur, så en tripp till veterinären för en undersökning även där skulle behövas. Nackdelen med en sån liten krabat är att det inte är så superbra att medicinera.
Sedan ang. Rooibos teet som #3 skriver om så bör man komma ihåg att det inte Botar. Rött te från Rooibos busken (Obs, helt fritt från tein (=koffein) så det ska vara Rent rött te) kan däremot stärka immunförsvaret men har råttan redan problem så för det inte så mycket för dem mer än att det är gott.
Och man förbereder teet precis som om man själv skulle dricka enda skillnaden är att nät teet är fingervarmt så har man i honung (jag brukar ta ungefär en rågad matsked i en vanlig 2½dl kopp).
Man får inte ha i honungen innan vattnet är ljummet eftersom värmen tar bort honungens goda egenskaper. Vill man kan man även pressa i lite vitlök då även det har en god effekt men många råttor rynkar på näsan av stanken
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#TS #1 Jag har varit med om samma sak med en hanråtta och det visade sig att han bara var förskyld. Detta var också i samband med flytten hem till oss. sedan har han varit förskyld efter det någon gång, men inte så jättelänge… Vad har du som underlag i buren?
I ett annat fall var en av mina honor förskyld (ca 2 mån gammal) och när jag skrev ett inlägg om det trodde alla att hon hade rossel för hon lät verkligen som en vattenkokare!! Men samma där var hon bara förskyld. Jag gav henne te, la in varma fleecefiltar och mycket grönsaker…Hon blev helt frisk på bara 2-3 dagar.
Men uteslut heller inte något annat som tidigare skriver i tråden! Och uppsök veterinär om det inte blir bättre snart :)