Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 2369 ggr
malin.maria
0

Fleece som bottenmaterial..?

Vad har ni för erfarenheter när det gäller att använda fleecetyg som bottenmaterial? Har insett att det är det enda återanvändningsbara bottenmaterial som jag tycker går att få 100% rent (kör på 95 grader i tvättmaskinen), och är lite inne på om jag skulle sy burunderlag av det.. Har verkligen provat alla underlag utom detta, och inget har passat perfekt :P

Vänliga Hälsningar

Malin

BellaLjungberg
3

Enligt mig blir fleece väldigt ofräscht snabbt och man får byta ofta för att det ska vara fräscht :)

Charlott_
1

Säger som #1, fleece blir fort ofräscht :/
Varfrö kör du inte på borris mattor istället då?

EmelieSaraViola
0

Jag kör på fleece, men jag klipper bara ut dem och byter allt en gång i veckan och kör på 15 min på 30 grader. Dem håller kanske 6-10 gånger innan tvättarna sliter ut dem. Jag tycker det funkar bra och det blir sååå fint i buren, haha.

EmelieSaraViola
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder fleecen på gallerhyllorna och sedan har jag tidningspapper på botten och fleece över. Ända nackdelen är väl att det är lätt att lyfta på fleece och det på botten går ju inte sätta fast så vill dem lyfta på fleecet så är ju inte det direkt svårt.

kigon
1

Använder fleece också!

Tycker inte det blir ofräscht alls snabbt, tvättar dem en gång i veckan och sprayar dem med piss off en gång i veckan också, känner ingen lukt på dem…

Har haft dem i månader och har ej behövt byta ut dem, men det beror väl lite på hur mycket råttorna kissar på dem också 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Gahich
0

jag använder också fleece, tycker det funkar hyfsat bra. Mina har fått för sig att det är jättekul att bita sönder fleeceunderlaget tyvärr.. Men annars tycker jag det funkar bra, och så är det så snyggt! då kan man verkligen anpassa färger osv till buren 🙂

Sannki
1

Har fleece i sov huset,,, MEN råttorna drar ut det o föredrar toa eller tidnings papper i huset ist :/ Hahahah…. tok svansar Jag som trodde att det skulle vara mjukare varm,are o mysigare med fleece. Tji fick ja

malin.maria
1

Tack för svaren! :) Borrismattor tycker jag tyvärr har luktat mer än fleecen de gånger jag provat, och inte gått att få helt rena som fleecen.. Ska nog prova sy ett gäng underlag ändå och prova sätta fast dem med kardborreband så killarna inte lyfter på dem ;)

Vänliga Hälsningar

Malin

Kashii
0

Jag har använt mig av tidningspapper o botten, och över det fleece+andra tyger. Fleecen blir, tycker jag, inte ofräsch. Tvättar på 60grader och för mig har dem hållit i flera månader (över ett år i vissa fall). Har även hört att vissa använder plastmattor/underlägg och sen tyg.

elut
0

#8 Du får mer än gärna lägga upp bilder på detta, har funderat på samma sak, men vet inte hur jag skulle få fleecen att stanna där, har en FT

Kashii
0

#10: Kardborrband kommer ju oftast i två motsatta sidor, den med ludd och den med kardborren. Sy fast den ena i tyget och den andra kan du fästa med t.ex dubbelhäftande tejp alt. använda en häftpistol om du har trägolv i buren. Enkelt att ta loss sen också, bara att använda en skruvmejsel.

malin.maria
0

#11 Precis vad jag också tänkte! Lägger upp bild när jag fixat det :)

Vänliga Hälsningar

Malin

Alenzi
0

Jag använde fleece med tidningspapper under, i kombination med toalettlådor. Städade rent allting en gång i veckan (höll efter lådorna lite oftare så klart), super.