Knölen då
Jag och min syster, som efter ca 3 års uppehåll efter de senaste liven, skaffade för ca en månad sen 2 små bebisar.
Nu, imorse, märkte vi att ena har en knöl på halsen.
Knölar har vi ju vart med om förut. Men då hade vi råd att åka till vetirinären med dom, vilket vi inte har nu. Ena råttan som hade en knöl fick t.om bort den efter ett tag, men då satt den på magen.
Men jag blir så ledsen nu, för jag vet inte vad jag ska göra. Den är ungefär lika stor som en tuggumiboll och bildades över natten, i stort sätt.
Finns det något man kan göra? Eller är det kört? Vi har ju inte råd med veterinärbesök just nu..
Varifrån kommer råttorna?
//Nike
De kommer från en djuraffär vi valde ut i stuvsta, då han sa att dom kom från en uppfödare..
Det låter som en varböld. Hos friska råttor brukar det vara helt ofarligt. De brukar mogna och öppna sig själva när de är redo, och man kan gärna hjälpa till att rengöra med exempelvis jodopax när bölden har öppnats. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Det cirkulerar just halsbölder i råttvärlden just nu. Läs mer här http://rattor.ifokus.se/discussions/521e228ece12c44e3600055d-har-el-har-du-haft-halsbold-pa-din-ratta
Har du möjlighet att kunna fråga i djuraffären vilken uppfödare det var?
//Nike
Så han kommer få sådana här knölar i resten av sitt liv?
Det var många rått-bebisar i buren, betyder det att alla är infekterade?
Får gå och kolla vilken uppfödare de kom ifrån, även säga att råttan jag köpte är infekterad, då det absolut låter som det han har. En knöl på undersidan av halsen som bildades över natten. Dock är han inte ens över 2 månader än, men snart.
har han/hon något sår vid knölen, ett rivsår eller liknande?
#7 Han har nog inte det, nej
Det är en husses / mattes ansvar att kunna ta sina djur till veterinär när det behövs. Är man inte myndig får anhörig hjälpa till.

Ser precis ut som den jag fick på mina. Hade ingen sårskorpa heller .
Bactrim är det som gäller och efter behandling borde han inte få några fler.
#9 Men denna månad ligger vi efter ekonomiskt.
#10 Hur mkt ligger Bactrim på ungefär?
#11 Vi kan alla hamna i mindre kul ekonomiska situationer, men djuren ska ändå alltid kunna få den vård de behöver. Inga ursäkter.
Just av den anledningen bör man ha en "akutkassa" om man vet med sig att vissa månader kan bli tajta. Alternativt veta att man har vänner eller familj som kan vara med och stötta.
Exakt kostnad på Bactrim vet jag inte, men huvudsakligen behöver du en veterinär för diagnos, dosering och recept.
Jag fick mitt bactrim gratis, då betalde jag för en undersökning som låg på 320:-
#9 #12 Att döma den som uttryckligen skriver att den saknar ekonomi och ber om hjälp bidragar inte till råttors välmående. Det bidrar till skam och skuldkänslor som kan leda till att viktiga frågor inte ställs. Brist på kunskap bidrar till lidande för djuren. Jag skriver det här i välmening för jag förstår att alla vill vi våra djur väl. Jag förstår att du menar väl men att skambelägga dålig ekonomi det är fruktansvärt.
#14 Nu har jag varken dömt eller skambelaggt TS. Däremot är det en ren sanning att de som skaffar djur måste kunna ta hand om dem på ett eller annat sätt när djuret behöver veterinärvård.
Det finns ingen mening att "suger coata" bara för att det rör sig om barn eller att man för tillfället har det lite tajt ekonomiskt.
TS har fått råd på vad knölen kan vara av andra medlemmars inlägg i tråden och prisexempel på vet-kostnad av #13.
Behöver den nu veterinärvård, (om den gör det vill säga) så är det bara så tyvär.
Råd till TS kan vara att fråga kompisar eller familj efter ett tillfälligt lån som betalas tillbaka så fort man kan.
Så ni alla vet! Vi tog lillen till veterinär, där vi fick bekräftat att det var en varböld :) Dom klämde den och så var det inget mer med den saken :)
Tack för alla svar :>
skönt att höra! Bra att det gick väl!