Norge
USCH! Vill bara skriva av mig, är så arg och ledsen!
Var i Halden idag och gick på köpcenter där, första gången jag går in i en djuraffär som har råttor.
I ena LILLA terrariet va 2 små hanar hur fina som helst, dem hade alspån som bottenmatrial, alla djur hade de, dessa 2 hanar hade bara ETT hus i sin bur, matskålen var full med pellets, och vatten flaskan va nästan tom, och HÖ…. Hallå eller..
Buren nedan va en ensam liten hona som va hanarnas syster, hon va helt ensam.
Mådde dåligt av resten av dagen, hur kan dem låta djuren bo så.. Bara ett ända hus och ingenting mer än en matskål med pellets….
Blir så ledsen att djuraffärer inte vet bättre :(
Admin kan ju ta bort skiten!!!!
Varför ta bort tråden?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nej vad tråkigt, så ska dom ju inte behöva ha det 😮Man kan iallafall hoppas att nästa ägare tar bättre hand om dem. Sedan kan man ju alltid skicka mejl eller nåt, men lite svårt kanske iom att det var i Norge.
#3 Tja, Norge och Sverige går mer eller mindre under exakt samma lagar så här klagar man till mattilsynet om det är djur som blir missbehandlade.
EU och EØS gör att Norge har samma krav till EU som Sverige vilket är korkat då Norge inte tjänar stort på det.
En liten fråga…. måste de ha fler hus i buren?
Mina har bara ett sov hus men flera hängmattor. De är två stycken som delar.
Ska jag skaffa ytterligare ett hus?
#4 Tänkte mer på att hon kanske inte har kontaktuppgifter till djuraffären / minns namnet eller så :P Kanske svårt att hitta på nätet
TS vilken stad var det?
Och vilket område av staden?
Google har alla svaren. #6 ;)
#5 Nej, mena mer att de var de ändå dom hade.
#7 Tista köpcenter i Halden var de..
Tropehagen Zoo Halden det, dem har tillochmed en FB sida.
Så om TS hade en kommentar till dem angående hur de sköter sina djur så hade det inte varit svårt att gå den vägen.
#9 Men frågan är ju om dem ens lyssnar. Och hur ska jag ens veta om dem gör något? :S
Vet inte hur deras lagar är tyvärr :(
Norska lagar och Svenska lagar är så att säga desamma, iallafall de som har med EU att göra, pga EÖS.
Annars kan du ju ta kontakt med mattilsynet och fråga dem direkt vad som gäller för smådjur i landet.
#11 okej :)
Sedan är det också som så. Att tycker man att något är fel, så kan man säga det utan att kolla upp lagen först. Du kan anmäla vad som helst, det är myndigheternas uppgift att kolla om det är ok/inte ok. Man anmäler ofta efter sin egen åsikt om vad som är okej och vad som är säkert.
#13 Okej, tack för svar :)