Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 663 ggr
lekandur
1

Gallergnag!

Varför gnager min ena råtta på gallret? 

Är hon understimulerad eller vad är det frågan om?

Where you invest your love
you invest your life 

Blodfot
1

undrar varför mina gör det med!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Igivearatsass
0

Jag skulle gissa på understimulerad. Testa att släppa ut honom/henne oftare, kela och hitta på lek tex kan du gömma godis inuti föremål typ som toarulle som du förseglar så det blir lite utmaning(ha fantasi)^^. Du kan också börja träna råttan i tex agility(jättekul!) Tänk lite på råttan som en hund på det viset när det gäller understimulans - träning/aktivering/lek/kel… 😛

lekandur
0

Men grejen är att jag har dem ute i princip varje gång jag är hemma. Jag hängde upp gurkor i buren så att dem fick kämpa för att få tag på det.
Lagt in toarullar som har lite papper kvar så dem får greja runt med det. Har även gömt saker inuti toarullar. Men hon gnager fortfarande.. 🤔

you invest your life 

Zolah
0

Jag tror dom kommit på en sak som gör att matte kommer till dom, dom har uppfunnit sin egen 'dörrklocka'. det var precis så mina honor gjorde, så jag fick försöka lite olika saker tills dom slutade

Första var att PTSSSHA, men det gick inte så bra då dom fortfarande fick sin vilja fram då jag gick till dom och sa till.

andra var vattenspruta men jag tyckte det inte var så himla schysst…

sista var att kasta ihop rullad strumpa på buren, samtidigt som jag gjode PSTH! ljud. För då länkade dom ihop något obehagligt med ljudet och jag gjorde inget fysiskt mot råttorna. Funkade jätte bra för mig, och råttorna slutade till slut.

Fjordell
1

Gallergnagning beror ofta på, som tidigare sagt i tråden, understimulans och/eller ett rop på uppmärksamhet. Men, detta är också ett ärftligt attribut! Så vissa råttor är helt enkelt födda gallergnagare. Hade fler uppfödare satsat på riktiga temperamentsparningar så hade man kunnat bli av med en stor del av problem med gallergnagare. Det ligger ofta underliggande bekymmer hos individerna, och då är det antingen mental stress som kan vara resultatet av bristfällig avel, eller råttan helt enkelt inte är tam. "Vilda" och stressade djur som är instängda tenderar att göra allt för att ta sig ut. 

Sedan finns det förstås inga perfekta linjer, och det dyker alltid upp råttor med sjukdom eller annat problem i en kull. Men man kan förbättra chanserna avsevärt genom att välja att köpa råtta från en uppfödare som silar bort gallergnagare som avelskandidater.

Jag har totalt haft två råttor som gnagt galler, och det problemet löste jag helt enkelt genom att lägga in gnagvänligt material i buren. Främst några pinnar som de kan både klättra och gnaga på, samt någon mindre kartong, toarulle eller liknande.

Igivearatsass
0

Du skriver lagt in toarullar, antar i buren. Jag menar att du lägger det ute i lägenheten/huset så dom får springa runt och leta och hitta grejor ute på vift!😛Se till att gallergnagaren får uppmärksamhet utanför buren i form av lek o spring o kel. Hur är dina råttor när dom är ute? Är gallergnagaren väldigt framfusig eller mer försiktig?

Helenaw87
0

Min hane gnager galler konstant men ja skiter i honom.
Provat med massor men inget hjälper så jag har gett upp. Är det Hex som gnager???

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

lekandur
0

#6 Jaha! hehe.. hon är riktigt skygg på stora öppna platser. Men uppe i min säng är hon modig och sniffar omkring. Har för mig att dem näst intill aldrig fick vara ute för sina förra ägare.. Men som Zolah skrev. Jag kan nog tänka mig att hon gör så för att hon vill ha min uppmärksamhet. 

#7 Ja, hex eller tjoffsan som hon också kallas nu hahah. Kärt barn har många namn :)

you invest your life 

Igivearatsass
0

Ja men då är hon nästan garanterat "deprimerad" socialt instabil. Antingen det eller så kliar det som satan i tänderna eller liknande men den chansen är nog väldigt liten. På ett eller annat sätt är hon osäker, som du beskriver är hon skygg och du hade inte hand om henne som ungråtta. Som ungråtta är det viktigt att få vara ute och lära känna världen utanför buren och att komma i kontakt med så många individer och situationer som möjligt. Tänk dej själv att sitta bara inne jämt i din lägenhet eller i ditt  hus och aldrig få komma ut. Då lär du inte må så jättebra psykiskt/mentalt. Och när du väl kommer ut, lär du vara skeptisk till allt i din omgivning utanför hemmet. Att frenetiskt sitta och gnaga galler har inget med uppmärksamhet att göra. Uppmärksamhet visar man genom att tex konstant följa efter dej när dem är ute (som min galnaste råtta som ska ha såå mkt uppmärksamhet hon springer efter mej i hälarna hela dagen om hon inte har fått uppmärksamhet på ett tag). Det är stor skillnad. Uppmärksamhet har inget med detta att göra dock behöver hon uppmärksamhet på alla sätt, få henne bara att känna sig trygg på alla sätt du kan + släpp ut henne varje dag, låt henne vara med, på hennes villkor såklart… så kommer du se att det blir bättre. Kanske inte imorgon men så småningom 🙂.

Helenaw87
0

Hehe jaså heter hon det nu med :P
Ne dom var ALDRIG ute på golvet å gick. enda gången de3 var ute var då de satt på axeln en kort stund.

lekandur
0

Hon gnagar ju inte frenetiskt utan det är ju ibland bara. 
Tänkte ifall det var dåligt för tänderna eller så mest. :)

you invest your life 

Igivearatsass
0

Fysiskt sätt är det nog inte jättefarligt kanske inte jättebra heller… Dock psykiskt sätt kanske du borde oroa dej.

Helenaw87
0

Tror inte du behöver vara speciellt orolig.
Om hon inte gnager konstant så är hon nog bara lätt uttråkad.
Mina gnagar som attan på natten men på dan e dom lösa men i buren lugna