Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 976 ggr
yewi
0

Dålig andedräkt!?

Jag skaffade nyligen två råttpojkar och de är nu drygt 9 veckor gamla. Den senaste veckan har jag lagt märke till att den enes andedräkt är hemsk! Då han är extremt pussig så är det svårt att inte lägga märke till den ruttna fisklukten.. Det lustiga är att hans bror som ibland får för sig att äta bajs inte luktar någonting alls från munnen. Jag har kollat deras framtänder och de ser normala ut. Vad kan det bero på? Jag har aldrig hört om en råtta med fiskandedräkt. Någon fisk har de inte heller fått sen de flyttade till mig… :S Mvh, Rebecca

:')
0

Låter som kanske en inflamation i munnen någon stans?

yewi
0

#1 Ja usch det var min tanke. Jag kan inte se något så vad kan göras annat än hoppas på att det inte blir värre? :/

:')
1

Hm, ring och rådfråga veterinär? Eller prata med någon riktigt råttkunnig? :)

:holmgreen:
1

Åk till veterinären. :)

yewi
0

Jag har sniffat på hans huvud och det verkar faktiskt komma ifrån öronen :s Jag tänkte försöka ringa en veterinär när jag har tid men det är mycket med skolan nu så jag undrar om stinkande öron är mer bekant här på forumet? :P

yewi
0

Han kanske bara är snuskig och inte tvättat sig ordentligt?

Zolah
5

om råttan luktar illa från mun/öron/nos så är det något du bör snarast ta hand om, om det kommer från öronen skulle jag misstänka en öroninflammation. Tänk såhär, skulle du vilja vänta tills det blir mindre med skolan om du hade öroninflammation?

yewi
1

….

:holmgreen:
1

Att ringa veterinären tar 2 minuter, kan du inte lägga 2 minuter på att hjälpa din råtta? Man undrar ju. :0

yewi
0

Självklart har jag det.