Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 723 ggr
EmelieSaraViola
1

Jordnötter

Kom ihåg att jag gav jordnötter till mina förra råttor och har köpt till mina nya nu med. Men det står att man ej ska ge. Hur farligt är det?

Zakaraa
0

Vart står det?
Rostade jordnötter i lagom mängd är ingen som helst fara, gärna med skal så de får gnaga lite.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

EmelieSaraViola
0

Står på artiklen vad råttor INTE får äta. 

Nä, nartuliga, med skal på.

Zolah
1

det står också -

Tänk på att viss mat är ok tillagad, men inte rå, samt att viss mat är ok i små mängder, men inte i större! Läs igenom listan ordentligt, och inte bara rubrikerna!

Zakaraa
0

Man får ta den artikeln med en nypa salt. Delvis saknas källor och delvis så är många saker som är listade där precis som #4 påpekar ok att ge i mindre mängder eller tillagade. (exempelvis Rostade jordnötter)
Det är överkonsumtion som kan orsaka problem.

EmelieSaraViola
0

Fast det står att dem med * kan man ge lite av osv. Dem utan ska man inte ge alls. Men råa ofixade är inte ok då?

wintermynta
0

Mina får jordnötter oskalade ibland och allt det jag kan äta kan dom äta. Sen brukar jag bunkra upp med olika nötter efter julen när allt säljs ut.

Zakaraa
1

#6 råa ska innehålla ett ämne som gör att blodet kan koagulera. Jag har ingen skriftlig källa för det mer än det jag fått info om här på forumet men som sagt så är rostade helt OK och de flesta i butiker som säljs med skal brukar vara behandlade på Något sätt, oftast rostning.

Och åter igen ta artikeln med en nypa salt, det finns en del saker som står med där som inte borde vara med. Samt att, som jag sa innan, så saknas källor så man kan inte kolla upp det själv.

Gahich
0

#7 hur länge håller sig nötterna fräscha om man bunkrar upp efter julen?  vad är "bäst före datumet"

Zolah
0
Zakaraa
0

#10 Tror hon syftar på att #7 skriver om julnötter och de säljs i lösvikt

Gahich
0

#11 exakt!

Zolah
0

inte här, här kan man köpa dem i påse . Så trodde det var typ standard?

Zakaraa
0

#11 Jasså? Här är det allt som oftast lösvikt, men vist finns det i påse också dock mycket dyrare

wintermynta
0

På Ica brukar dom lägga alla påsar med nötter i en kundvagn efter jul och då sänker dom priserna kraftigt typ 10kr för en påse som kostat över 30. Jag har ingen aning om hur länge dom håller men mina får nötter lite då och då under det kommande året. På större butiker har dom även nötter i lösvikt men jag vet inte om dom sänker dom priserna.