Dominant? KRIS!
Min råtthane på cirka sju månader har blivit väldigt dominant på sistonde. Han bråkar jämt med dom andra och det är inte bara rangordning utan han verkligen bits. Han har även bitit mig några gånger. Det har aldrig hänt innan utan började för två - tre månader sedan. Han är mycket för sig själv och man kan knappt röra vid honom utan att han reagerar genom att bitas,nafsa eller ställa sig på bakbenen. Det är Å sorgligt för förut var han helt underbar och man kunde hålla i honom nästan hur som helst utan att han reagerade utan han bara;" jaha okej :3 " Jag har försökt komma underfund med problemet som att han vore rädd men han verkar inte alls rädd utan självsäker och det är inte inlärt beteende heller. Dom andra råttorna har pipit men har hitills inga större skador men dom är nästan rädda för honom för så fort han närmar sig så blir dom stilla och visar sig i underläge. Dom andra råttorna har gradvis blivit rädda även för mig. Han kan tvätta sig och sedan helt plötsligt hoppa på någon annan och naffsa. Jag har fortsatt hantera honom försiktigt och han har inte ont någonstans, inga löss eller sår. Jag blir orolig att jag måste göra mig av med honom tillslut för att dom andra två råttorna inte ska behöva ha honom. Något tips på vad man kan göra?
Låter som trotsåldern, tonåren. Hur länge har han varit sådär?
//Nike
Han har varit så i cirka 2 månader :/
Jag hade en kille som blev likadan när han var 6 månader. Funderade på kastrering men avvaktade lite och han blev bättre och bättre. Det tog flera månader innan han kommit över det dock. Har du sett någon förändring under de här två månaderna? Kandu se några speciella situationer som utlöser hans beteende? T ex nya lukter eller matning?
Ska tillägga att min kille kunde bete sig helt normalt emellanåt och det syntes tydligt när han var på fel humör. Pälsen stod upp, han fnös och grävde på saker. Eftersom jag kunde se på honom vilket humör han var på lyckdes jag undvika att bli biten, men mina föräldrar fick riktigt otäcka bett.
Under matning och sådant bryr han sig inte om mig speciellt mycket. Grejen är att det kan vara nästan helt oprovocerat, eller så ser jag inte tecknen. Men en gång bet han mig när jag höll i honom, en gång när jag städade undan kartong i buren eller så och andra gånger jag hållt honom eller så så har det inte hänt. Men jag märker att han ryggar till precis innan och det ser näsan ut som "försvar" men efteråt kan han pussa mig och börja gosa. Det är nästan aldrig samma situation som utlöser det. Jag har försökt ändra MITT beteende osv men det hjälper inte. Men som din hane så är han normal emellanåt eller ja direkt efter ibland. Men jag får väl avvakta, läste om trotsåldern när hans beteende började.
Jag vet att det finns flera som kastrerat aggressiva hanråttor men har själv ingen erfarenhet av det. Finns nog många här på forumet som har den erfarenheten dock. Vet att det är viktigt hur råttan sövs eftersom narkosen är den största riskfaktorn. Var bor du och finns det bra veterinärer i närheten?
Jag har bara goda erfarenheter hittills, har sex kastrater hemma. Alla har blivit mycket snälla och därtill fått mycket mjukare päls.
Har fått dem kastrerade hos mycket duktig råttveterinär på Fågelkliniken utanför Lund i Skåne.
If you fight love, you're always a loser
Okej! Tack alla