Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 762 ggr
maijasjodin
1

Revirmarkerar

Är det så att hanarna revirmarkerar mycket? Är det ett problem? För just nu lutar det mest åt hanar, men har svårt att bestämma mig. Och om jag skulle vilja skaffa fler än 2 råttor sen,är hanar svårare att sätta ihop än honor över lag? :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Lancia
0

Hanar markerar en hel del ja, men även majoriteten honor markerar faktiskt. :)

Kalli
0

Tänkte just säga det, honor kan markera rätt friskt också så skulle inte valt bort hanar bara för det. :)

EmelieSaraViola
0

Jag har haft sju honor innnan och nu har jag skaffat två hanar. Kan säga att jag är inte besviken. Dem är så goa och härliga och kisset kan jag leva med, och det är inte så mycket farligare än honorna faktiskt.

maijasjodin
0

Aha okej! Men luktar det mycket? Är det så attman måste städa mycket? :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

EmelieSaraViola
0

Ja, alltså nu när dem börjar närma sig 4 månader har dem börjar lukta mer. Mer surt och starkt, vet inte om det kommer bli bättre och att det kan vara pubertet eller så men man överlever det. Jag duschar av alla tillbehör en gång i veckan och byter tyger två gånger i veckan. Hela buren duschar jag vid behov. 

När dem kissar på mig är det olika, ibland luktar det och ibland inte. Jag har löst det med våtservetter som jag har liggandes framme som jag kan ta snabbt och torka bort kisset :) 

Allt som allt är det inte såååå mycket värre än tjejer, men visst, det luktar en aning mer. Jag har ju ett eget rum till dem och därför gör det ingenting för mig då lukten ej påverkar sovrum osv.

EmelieSaraViola
0

Min kompis har honråttor och dem tycker jag har luktat värre än mina vid tillfällen, så det är olika :)

Rodentfreak
0

För en ovan näsa kan det stundtals lukta mycket, men man vänjer sig.
Nu känner jag det knappt.

Mapel
0

Om du toatränar råttorna så brukar de inte kissa på människor heller. Våra töser kissar aldrig på oss ute, de springer bort till sin toalett i hörnet bakom tvn istället och kissar. :) 

#5 Det att det ibland luktar och ibland inte är nog att de ibland kissar(vilket luktar mkt) och ibland markerar(vilket inte luktar någonting alls). :) Oftast är markeringar inte lika stor mängd som när de kissar utan det blir snarare ett litet snigelsspår efter råttan. :P 

Vi har 5 tjejer hemma och vi har en tös som markerar nått fruktansvärt, snigelspår vart hon än går, hehe. Och de andra markerar bara lite grann ibland. 

Edit: Kan lägga till att det hemma hos oss kan lukta lite ibland, men man vänjer sig verkligen, jag känner det inte alls men har man varit borta ett tag kan man märka att det luktar lite råtta inne i lägenheten. Men sålänge man är noga med att städa och jag rekomenderar verkligen att toaträna tåtten så att man lätt kan tömma toaletter där det börjar lukta snabbt så är det ingen fara alls med lukten tycker jag.