Tjockis
hej min råtta år aldeles för överviktig och väger mer än dubbelt så mkt som sin burkamrat, dom får lika mkt mat och lika mkt motion 2.3 timmar/dan, jag låter henne springa runt på golvet 1/2-1 timma om dagen vad mer kan jag göra?? hon vägrar gå ner i vikt. självklart har jag dragit in på allt med mkt fett och hon får med få undantag bara frukt och grönt samt andra nyttigheter (och Torrfoder så klart)
Hjälp vad ska jag göra? är det nått fel på henne?

torr foder:x-tra vital complete rat food
färskmat: matrester typ kyckling kött potatism.m.m m.m
leverpastej ost ris etc…
Potatis, ris m.m. är väldigt rikt på kolhydrater, får de mycket sånt kan du dra ner på det och öka på det andra i stället.
Torrfodret har jag aldrig hört talas om, så jag vet inte hur näringsvärdet ser ut.. men färdig-torrfoder brukar innehålla många 'bakade' produkter, vilket gör att näringsämnen försvinner och maten blir mer "tom". För att få sig den mängd näringsämnen de behöver kan de då äta mer Torrfoder.. plus att det brukar innehålla tillsatta ämnen som inte är helt nyttiga.
Annars: Dricker hon mycket vatten? kissar hon mycket?

hon dricker inte alls speciellt mycket vatten nu när du säger det och kissar kanske 3-4 ggr om dygnet.
när jag märkt hon blivit för fet ger jag henne nästan bara frukt och grönt sammt kyckling och lite bröd ibland.
Diabetes kan ge övervikt, men då dricker och kissar de mycket också.
Har du märkt några hud- eller pälsförändringar? Torr och flagnande, t ex.
Vissa råttor har helt enkelt sämre ämnesomsättning, så hur mycket nyttig mat man än ger och hur mycket motion de än får så går de inte ner.
Rör hon mycket på sig när hon är ute? Annars kanske du måste ta en godbit och låta henne jaga den över golvet så att hon får jogga av sig lite och få igång förbränningen. ;)

hon har fin hud men pälsen har blivit fetare och hon putsar den mer och den blir ändå inte lika fin som innan, hon springer runt ganska mkt när hon får vara på golvet, och klättrar i garderoben och annat bus med sina kompisar…
när hon är i soffan ligger hon mest och sover:P

PUTT

Jag har en råtta som äter jämnt… Hon är dubbelt så stor som de andra - trots bantningsförsök och undanhållande av mat. Hon har alltid varit stor och är nu 1,5 år. Verkar ha haft ett just liv i alla fall.
Kanske får du acceptera att hon är stor och fet?

Ja kanske det , men hon blir llite "deprimerad" ibland när hon inte kan gå till sina kompisar som har hoppat upp någonstans, och dessutom äter hon inte alls speciellt mycket, jag börjar nästan tro det är något fel på henne..

putt
Som sagt, vissa råttor har helt enkelt sämre ämnesomsättning. Det finns inga exakta svar du kan få av oss, bara spekulationer. Är du orolig så bör du uppsöka veterinär.
Hur gammal är hon förresten? Och hur gamla är de andra? Hur mycket väger dom?

hon är ca 1 år gammal, och kanske en 40 cm med svans han väger 450gr, dpm andra är ungefär lika stora och väger 250- 350 gr.
450g är ändå inte såå fruktansvärt mycket för en hona, men så klart beror ju det på råttans storlek. Men självklart vore ju det bästa för hennes hälsa om hon vägde så mycket som hon ska, och ser hon inte proportionelig ut i kroppen så är hon ju definitivt tjock.
Misstänker du ingen sjukdom utan hon endast är tjock så tycker jag du ska fortsätta försöka banta henne. Undvik kolhydrater och onyttigt fett.
(onyttigt fett är mättat. Enkelomättat är nyttigare och fleromättat är nyttigare ändå, men självklart är inget bra om man får för mycket av det)
Alltid om man är osäker på sin råttas hälsa så är det i första hand veterinär man ska förlita sig på. Det är omöjligt att säga hur något är på ett forum, och man ska aldrig ta för givet att svaren man får är korrekta. Det kan äventyra råttans hälsa, och t o m liv!

hon har börjat bli smalare

*putt*
Hur gjorde du nu då för att hon skulle gå ned i vikt _Jag_?
Har en bjässe här hemma… vill gärna ha tips på kolhydratfattig (GI? *blink*) mat för råttor! Är inte så duktig på näringslära tror jag, eller så har jag idétorka…
Samt, är det någon som har något praktiskt tips på hur man bantar EN av TRE råttor?

Tycker faktiskt inte att 450 g verkar vara en så hemsk vikt. Snarare känns dina andra honor på 250 g små. En hona bör väga över 350 g om man ska ta ungar t ex.