Funderingar
Jo det är så att jag kanske ska ta över en råtta från en vän som inte kan ha henne kvar. Vet att det finns massa trådar redan om hur råttor ska bo osv men känner att jag vill skapa en egen tråd för att kunna ställa alla frågor jag vill ha svar på. Slippa klicka runt och försöka hitta alla inlägg gång på gång. Hoppas det är okej :) Kan en råtta bo själv? Eller måste den ha kompisar - och isf om dom inte funkar ihop, hur gör man då? Är det lätt att sätta ihop vuxna honor med varandra? Vad är bästa underlaget att ha i buren? Kan dom bli rumsrena? Att ha typ en sån toalätt i buren/i lägenheten om den springer lös? Det finns ju råttpellets på djuaffärer, räcker det som mat eller måste dom ha nåt mera? Vad är minsta mått på en bur? Längd, bredd, höjd. Ju större bur desto bättre va? Hur ljudkänsliga är råttor? Kan jag lyssna på hög musik utan att dom tar skada? Vet att dom är väldigt sällskapliga, vad är minimumtiden jag behöver pyssla med dom varje dag? (Jättedum fråga kanske men min tanke som ligger bakom är att ibland händer det att jag går i skolan på dagen och jobbar på kvällen. Undrar då om dom mår dåligt ifall jag inte hinner pyssla så mkt mer än kanske en timme på morgon och en timme när jag kommer hem på kvällen innan jag ska sova) Jag har haft råttor förut. Men då va jag inte så påläst och om jag nu ska ta denna råtta vill jag veta att jag kan ge henne det bästa! Om jag inte kan ge henne det hon behöver kommer jag ju bara må dåligt över det. Så jag vill ta reda på så mkt som möjligt nu :) hoppas ni inte tycker jag verkar helt knäpp ;p
Kan en råtta bo själv? Eller måste den ha kompisar - och isf om dom inte funkar ihop, hur gör man då? Är det lätt att sätta ihop vuxna honor med varandra?
Enligt lag ska råttor bo minst i par men det finns undantag om de är så hårda på varandra så de dödar varandra.
Men nej om det inte är något "fel" på råttan så Ska den bo med minst en annan av samma kön.
Enklast är att du introducerar med en bebis. Beroende på din blivande råttas ålder och psyke. En råtta som suttit ensam länge behöver oftast en undergiven vuxen eller en bebis som inte själv är dryg.
Vad är bästa underlaget att ha i buren? Kan dom bli rumsrena? Att ha typ en sån toalätt i buren/i lägenheten om den springer lös?
Enligt mig är Lättströ av Hampa det bästa, sedan använder jag kattsand i toalådan. Ja du kan toaträna dina råttor. Kiss är svårt men det Går om man verkligen inte ger upp men det är få som lyckats vad jag vet.
Artikel om bottenströer
Artikel om toaträning
Artikel om hur du råttsäkrar ditt hem
Det finns ju råttpellets på djuaffärer, räcker det som mat eller måste dom ha nåt mera?
Jag avråder starkt från att köpa lösviktsmat i butik, det är rena skiten (ursäkta ordavalet) Det finns vissa foder som är okej men personligen rekommenderar jag absolut att du blandar eget och har de fyra sädesslagen som bas (Axa grynblandning ex)
De ska ha fri tillgång till Torrfoder dygnet runt och ha färskmat dagligen, ex i form av rester från din middag eller liknande. Själv så baserar jag mina råttors kost på grönsaker och ger dem rått kött någon gång i veckan. Kycklinghjärta är att rekommendera säger mina töser ;)
Artikel om foder
Vad är minsta mått på en bur? Längd, bredd, höjd. Ju större bur desto bättre va?
Minsta lagliga mått är (BxDxH) 60x30x30cm vilket är löjligt litet. Ju större desto bättre, helst på höjd eftersom råttor är klättrande djur och undvik för breda galleravstånd. Ha max 1½cm. Artikel om hur du räknar ut storlek på bur
Hur ljudkänsliga är råttor? Kan jag lyssna på hög musik utan att dom tar skada?
Beror ju helt på vad just Du anser är hög musik. Råttor har bra hörsel så det måste du absolut tänka på och i så fall ställa buren i ett rum där du inte har hög musik på.
Det finns massor av bra artiklar på Rif och de mest vanligaste hittar du under just "Vanliga råttfrågor" (som även är nålad till vänster)
Nu skriver du ju att du vill ha allt i denna tråd men jag skulle tipsa om att läsa alla artiklar som berör dina frågor och sedan sammanfatta i ett eget dokument då det kommer bli en extremt lång tråd om vi ska skriva ut precis allt som svarar på dina frågor (därför länkar jag till artiklarna istället)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Då ska vi se :) Svara på ett par stycken :)
Enligt svensk lag måste råttor bo minst två och två, och tar man det lugnt så går det ofta lätt att sätta ihop två vuxna.
Rumsrena? Absolut! Sätt en skål/burk/toa åt dem inne i buren, är de inte rumsrena från början: plocka bajskorvarna o lägg dem i toan (håll även koll vart i buren de gör sina behov i så fall kan du behöva flytta toan dit) Mina tjejer gjorde bara sina behov i sin toa inne i buren (såg skamsna ut när dem inte hann)
Bottenmateriel: Jag använde tidningspapper + tyg, tror andra använder sig av alspån (? rätta mig ni andra om jag har fel)
Mat: Torrfoder ska råttorna ha tillgång till DYGNET RUNT. Jag köpte på djuraffär (vissa blandar eget) och sen ska de ha färs mat (t.ex dina rester dock ej kryddat) gurka, sallad etc äter dem också.
Tack för snabba och bra svar!! :)) #1 ska läsa dina länkar i morgon, för nu måste jag sova. Tack igen för bra info :)
#3 Du får sova så gott och drömma om råttor :)
Du kommer ha en rolig lässtund imorgon, artiklarna är både roliga och lärorika (enligt mig, hehe)
#4 jag drömde om den lilla råtta jag inte ens träffat ^^ att hon hade en kaninbur med flera cm mellan gallret, att råttan emellanåt hade människoansikte.. Haha jadu tur det bara va en dröm :p Nu ska jag till stallet och sen hem och läsa!
Hur länge kan en råtta bo själv? Jag vill ju helst lära känna råttan lite innan jag skaffar en kompis till henne. Sen kan det ju ta ett tag att hitta en till krabat som uppfyller det jag söker till min blivande kamrat.
Tänker jag rätt? OM denna råtta inte skulle gå ihop med den ny jag skaffar, kan jag ha delad bur så dom ändå ser/känner av varandra och därmed inte så ensamma. Eller är det bäst att byta till sej en annan råtta från samma person kanske? (Jag kommer söka mej till privat uppfödare, inte djuraffär)
Nu ska jag sätta mej och läsa alla länkar, hoppas att jag bir lite klokare och kanske ännu mera sugen på att få hem en vän (om det ens går ^^)
#5 Haahah! 😂
#6 Om jag säger såhär man brukar ju säga att en karantän är 6veckor så under den tiden brukar råttorna få vara ensamma men jag tycker det är väldigt länge.
En råtta "kan" bo ensam hela livet men det är alltid bäst att skaffa en kompis så snart som det går eftersom ju längre tiden går desto svårare blir det när råttan tappar språket.
Nej en avdelad bur är två burar rent praktiskt och då går båda ensamma med en "granne" ungefär.
Fungerar inte råttan/råttorna du införskaffar kan du kolla med uppfödaren om du får lämna tillbaka och kanske prova någon annan Men man får försöka lite med introduceringen (länkade jag den artikeln??) Vissa råttor kan vara dryga vid intron så man ska inte ge upp. Ibland kan det gå på bara en dag medan andra gånger några veckor (min längsta tog ca 2 veckor pga en extremt hård individ med en dryg bebis)
Nej tror inte jag fick nån länk med hur man gör när man sätter ihop råttor. Men i värsta fall klarar hon sej i ett par veckor ansam iaf? På den tiden borde hon inte tex tappa språket iaf :) Jag ska åka och hälsa på henne idag så får vi se sen hur det blir :)
#8 Bor hon inte ensam redan nu då? Eller har hon en flock?
Okej då kommer länken om introduktion här
#9 tack :) just nu bor hon med en annan men den ska tas bort pga bölder :/ och familjen har tidigare velat "bli av" med råttorna och nu när hon blir ensam snart letar dom efter ett nytt hem dä dom inte vill skaffa ännu en ny. Hon är 1,5 år :)
#10 Ah okej. Hade jag varit du så skulle jag införskaffa Två bebisar då eftersom denna donna är till åren.
Jag skulle försöka hitta ett par så snart som möjligt, helst inom 3 veckors tid så hon inte går ensam för länge.
#11 får göra det om det blir så att jag tar henne :) kommer nog bli bra :)