Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 755 ggr
[[Mellebelle]]
0

Snedskalle?

Hur är det egentligen med det härs snedskalle? Hur får dom det och vad händer? Såg idag då jag badade råttorna att en utav dom gick lite snett med skallen o hängde inte med riktigt?

Zolah
0

har för mig att snedskalle i sig inte är en sjukdom utan mer ett symptom, på tex öroninfektion, hjärnskada etc.

Skogsmongot
0

Min första tanke är att det kanske kom in vatten i ena örat under badningen och att råttan stör sig på det och kanske inte hänger med helt pga det… bara en tanke

(Våran hund gör nämligen så om hon fått något i örat)

Lancia
1

Det kan vara vatten, men håll uppsikt! ÄR det verkligen en snedskalle så måste behandling sättas in snarast!

#1, Snedskalle är ett symptom på en infektion i eller i närheten av balansorganet i örat. Inflammation uppstår och retar på ett eller annat sett balansorganet. Så det är helt korrekt. Det är ingen sjukdom, det är symptom på en sjukdom. :)

[[Mellebelle]]
0

Jaha okej då kan det nog vara vattnet då hon aldrig visat de förut bara just då. Men får hålla utkik :)

marsala
0

Du misstar dig inte på en snedskalle. Man ser att hela råttan påverkas, balans etc. Snabb behandling krävs!

[[Mellebelle]]
0

okeej,jamen då har hon inte det. då hon är som vanlig igen.

Zak
0

Då måste jag fråga er som vet. Vad för behandling, och i vilken dos?

Zakaraa
1

#7 Det som veterinären anger 😉

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

Som ovanstående sagt. En symptom på att något inte stämmet. Vanlig uppkomst är när råttan är förkyld/sjuk/infekterat bett/abcess och får infektion som ligger och stör balans delen i örat.
Kan även ses efter stroke/blodpropp som tumör som trycker på balansnerven i örat osv. 

Mängd medicin är upp till råttans vikt, hälsa/orsak till snedskallen.
Jag har fått bäst respons på snedskalle med dubbelmedicinering av ronaxan+baytril eller ronaxan+bactrim. Men sitter med en hona nu som inte ger någon respons övh att jag nu skall in och kolla henne lite mer. Börjar ana stroke eller något annat, sedan jag hittade en lite större mängd blod i örat på henne.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zak
0

Tack snälla zickan för ditt bra svar. Alla veterinären har inte koll på detta utan jag tror ni som haft råttor en längre tid har god kunskap om vad som fungerar. Är bästa sättet att ta reda på orsaken att röntga? och ev. ta ett blodprov? eller något annat?

marsala
0

Orsaken får man kanske inte reda på, men är det en infektion som är orsaken hjälper ju antibiotika. Är det en stroke hjälper ingen medicin. Eftersom infektionen som oftast är orsaken orsakar svullnad, som i sin tur orsakar balansproblem, så ger man kortison för att häva svullnaden. Kortisonet kan man bli tvungen att ge under längre tid än antibiotikan. Kortison är inte farligt att ge, men råttan kan gå upp litet i vikt.