Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 666 ggr
lizzplace
0

Tankar ang. omplacering.

Jo jag skrev ju en tråd för några dagar sedan ang att jag har problem med min ena hona. Hon biter, hårt och försöker attackera min hand så fort jag sätter in handen. Min andra hona nafsar bara lite och henne får jag klappa. 

Jag tror det är lite så att min bitande hona smittar av sig på min andra egentligen snälla hona. anledningen till att dom antagligen är såhär måste vara på grund av mitt ex som sket i dom i nästan 4 veckors tid innan dom kom till mig. 

Jag försöker dagligen få kontakt med dom båda genom godistrick, ha handen i buren, klappa, prata med dom, bara sitta vid buren osv. Nu har tålamodet snart tagit slut och detta är även första gången jag har råttor, jag räddade dom från mitt ex och vill inget hellre än o få dom tama.

Så jag går nu i funderingar vad som är snällast mot dom båda. Jag funderar på om jag ska omplacera min bitande hona till någon med mer erfarenhet och sedan köpa en hona från någon uppfödare i närheten som är trygg och stabil.

Annars funderar jag på att omplacera båda och börja om med två honor som redan är handtama eller som i alla fall är hanterade till skillnad från dom här två.

Vad tycker ni är snällast mot dom? Jag har uppenbarligen inte kunskapen att få min ena råtta att sluta bita trots alla tips härifrån. 

Och sedan, om jag ska omplacera, har ni tips på bra råttuppfödare i Norrköping / Linköping?

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Sannki
0

Suck,,, jag är i samma sits så jag förstår ditt dilemma.

Lycka till.

lizzplace
0

#1 åh det är hemskt :/ är jättearg på mitt ex som bara bytte vatten o mat, inte kelade eller nånting. Min ena kunde jag hålla för första gången idag men min andra är hemsk :/ vill ju att hon ska få samma kärlek men jag har verkligen inte kunskapen för o ha en bitande råtta :( men jag tog dom för att han inte skulle ha ihjäl dom :( Har du också en bitmaja?

/ Lizette

Sannki
0

Jag har två hanar som kommer från djur affär,,,tyvärr men det är min yngsta tonårs dotters råttor egentligen men jag har blivit så fäst vid dem så de är "mina" också  ;)

Den ena är helt galen,,,GALEN,,, han bits inte bara han hugger, På allt benen händerna jag får inte ens sitta på sängen när han är ute, Fast jag har gjort de ändå. Med dubbla par byxor tre tröjor o dubbla hanskar. Kan säga att han biter genom byxor o handskarna ändå,,,tröjan stoppar så pass att jag #bara# får blåmärken. Så det kallar jag hugga.

En gång hoppade han upp o bet mig i hakan. Jag tycker att jag gör allt rätt efter alla toppen bra råd man får av dem här inne som verkligen kan sin sak men nej,,,,det funkar inte.

Jag har lagt ut en tråd om omplacering men jag o dottern är rörande överrens om att funkar inte det inom en vecka så måste vi avliva honom. Men det gör ont o jag blir SÅ ledsen. Har aldrig behövt ta ett sånt beslut ang mina djur förr.

Den andre grabben är go o snäll…just nu myser han i soffan med mig o ligger o sover bredvid mitt ben efter att ha härjat runt i snart två timmar med mig här.  Han är en sötpropp. <3

lizzplace
0

Åååh vad hemskt :( förstår eran sorg o panik då :/ så illa är inte min och det komiska är att efter att jag funderar på omplacering fick jag klappa henne? Lyckades hålla min andra idag o efter det fick jag klappa henne, på huvudet till o med o hon försökte inte ens bita mig! Undrar om hon förstått att jag är snäll eller om det bara var tillfälligt för hon var till o med snäll för första gången sen hon kom till mig! Hoppas ni lyckas omplacera eran bitande hane :(

/ Lizette

lizzplace
0

okej det var tydligen kortvarigt. hon attackerade mig, igen när jag kom hem o körde in handen…

/ Lizette

Lancia
2

#3, detta kanske låter hårt en en råtta som gör sådär är inte frisk. Jag är ytterst tveksam till att det är något man kan jobba bort, och då har jag jobbat med många råttor! En råtta som hävdar revir och tex försvarar sin bur, det kan man jobba med, gäller det hanar kan även en kastrering råda bot på det, men det du beskriver är ren aggressivitet. Jag tror att den råttan skulle må bäst av att få somna in, tyvärr. För något i det huvudet står inte rätt till. En frisk tamråtta som mår bra bits inte. Den nafsar inte ens.

Angående #0, det låter som att dina råttor försvar sin bur, det är inte jätteovanligt. Bits dom när dom är utanför buren?

Lancia
5

Såg att du bor i Norrköping, lizzplace. Det gör även jag. Om du vill så kan jag ta mig en titt på dina damer, så kanske vi kan bolla lite tankar och idéer om hur du kan försöka jobba med tjejerna? :)

lizzplace
0

melodie är riktigt snäll och mindy attackerar så fort jag kör in handen, för fem minuter sen bet hon mig när jag klappade melodie som var på andra sidan buren. 

Skulle uppskatta din hjälp då jag helt ärligt inte har något kvar att kämpa för. känns som att om jag inte får ordning på henne nu kommer jag behöva omplacera henne och köpa en ny hona eftersom melodie är snäll men det är svårt att pyssla med henne när mindy biter mig så fort jag försöker…

/ Lizette

Sannki
0

#6  Tror att du har rätt. Är inne på det spåret själv men det är inge vidare beslut att ta. :( Gör ont i hjärtat på mig. Sen tänker jag på den andre killen här hemma. Han kommer ju att sakna sin bur kompis o jag måste försöka hitta en ny vän till honom men ingen lycka där heller än.

Lycka till Lizzplace  jag tror också att du kan få bukt på din dam där hemma. Hon vill nog bara skydda sitt hem. Prova att ha henne ute på sängen o låt henne komma till dig. DEt finns JÄTTE mycket bra råd här på sidan. Jag stoppar aldrig in handen hos mina så länge den ena killen är i närheten..

lizzplace
0

Tack så jättemycket Sannki! hoppas det löser sig för dig och att du hittar en ny kompis om du måste ta bort han som bits! hoppas att min dam kan bli snäll o känna sig trygg :) ❤️

/ Lizette