Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2549 ggr
linda.g
1

Lagom hull?

Har ni några tips om hur man kan bedöma hullet på råttor? Hur man rent konkret kan se eller känna på råttans kropp om den är överviktig, för tunn eller lagom. Hos hundar t ex ska man känna revbenen tydligt, finns det något liknande att rikta sig efter när det gäller råttor? Jag tänker att vikten inte kan ge hela sanningen eftersom de kan vara olika stora i kroppen. 

Eftersom ett lagom hull är viktigt för att minska risken för sjuklighet vill jag bli bättre på att förstå hur det ser ut och känns. Jag tycker att det är svårt! Tips och tankar tas tacksamt emot! Och någon kanske har en bild på någon råtta som ni vet är i lagom hull?

Blodfot
0

tass!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Dramatik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På råttor är det lite annorlunda tycker jag. Jag personligen tycker inte att man ska känna revbenen på dem, utan hellre att man känner att där är ett tunt fettlager ovanpå dem. De bör också ha en rundad linje över ryggen, inte spetsig så att ryggraden sticker upp.

Sen är det skillnad på hanar och honor, hanar ser oftast betydligt grövre ut, utan att för den sakens skull vara tjocka. Honor har en mycket slankare kroppsform tycker jag. Sen blir de såklart lite fläskigare när de blir äldre ändå, men det kan de gott få vara tycker jag, så länge de inte är tjocka.

Detta tycker jag är en hane i fint hull, möjligtvis på gränsen till överhull men absolut inte tjock. Han ser liksom "tight" ut, utan en massa fläsk som hänger.

Dramatik
0

Här har vi däremot en tjockis. Rund kroppsform, nästan som en boll och fettvalkar som hänger mellan frambenen (hane):

Dramatik
0

Hona i fint hull (slank och inget som hänger eller ser fläskigt ut):

Dramatik
0

Samma hona, mer ihoptryckt varav hon ser rundare ut, men ändå inte tjock:

(tjock hona kan jag inte visa då jag inte har en bild på någon)

[[Mellebelle]]
0

här ha du en bild på min tjocka gamla tant lotta som väger 510g 

hon är som sagt överviktig.

[[Mellebelle]]
0

här har du en bild på en nakenråtta som är normal viktig om det skulle vara nått intressant att se.

[[Mellebelle]]
0

och även en till hona som har normalvikt, förutom den äckliga tumören som hänger där som en fläsk bit då..

Lancia
0

Det är himla svårt att tala om hur en råtta ska vara för att vara i normalhull. Som du skriver så är det en annan grej med hundar, där finns det ett tydligt kriterie att gå efter.

Råttor kan ha så troligt olika kroppsbyggnader och man kan inte heller ange en "idealvikt". Jag har en hane på 500 gr som är i perfekt hull, en annan hane på 850 gram även han i bra hull. Det är nog det sunda förnuftet som får avgöra. :)

Jag ska försöka ta en jämförelsebild på dessa två herrar, så får du se vad jag menar. :)