Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 829 ggr
[Thew]1
1

Råttvakt!

Hej! Just nu är jag råttvakt åt tre busiga tamråttor till namnet Vera, Isa och Jam-jam, Jam-jam kalas Jamsan. Jag har inga råttor själv så det är bra för mig att få prova ha råttor i 10 dagar. Men jag undrar lite vad jag ska hitta på. Busiga Vera har redan utforskat halva lägenheten, Jamsan myser under kuddarna i sängen och Isa vågar inte komma ut ur buren. Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på åt dom! Nåra förslag? Jag har provat att bada dom men det tyckte dom inte om! Dom pep och pep. En annan fråga: Ibland knastrar Jam-jam varför gör hon det?

vapensyster
0

Råttor knastar oftast vid trivsel :)

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

[Thew]1
0

Vad bra!

TheGerbil96
0

Du kan ju börja med göra så att Isa litar på dig, du kan ju börja träna dom

chelona
0

Eftersom jag inte kan formulera mig kortfattat blir det textvägg för alla:

Tar Isa kontakt med dig och är med när hon är i buren, eller är hon rädd för dig också? För annars är hon nog bara orolig för att hon är på ett nytt område, och behöver lite moraliskt stöd från dig för att komma ut. Om hon inte är rädd för dig kan du testa att lyfta ut henne och ha henne innanför tröjan, om hon blir skräckslagen kommer hon flyga in i buren igen innan du hinner sätta henne i tröjan, annars kommer hon bara sniffa runt i din tröja och kittlas. Är hon rädd för dig får du muta henne med godsaker, bara ha handen i buren, etc. Det finns jättebra tips i artiklarna på sajten och annars finns sökfunktionen för forumet.

Det du kan göra på tio dagar är nog mest bara att låta dem vara med när du gör något. Tittar du på film kan Vera springa runt i soffan/rummet medan Jam-jam håller Isa sällskap i din tröja(det brukar skrajsna råttor tycka känns säkert), till exempel. Du kan också testa ärtfiske eller att bygga en labyrint av skokartonger. Råttor är nöjda djur. Vera älskar alldeles säkert att utforska varje milimeter av lägenheten, och om Jam-jam myser så har hon ju hittat sin plats i tillvaron med. Isa i buren som inte går ut kanske tycker golvet är läskigt, det tyckte mig första råtta? Han kom över skräcken via att jag hade honom i knäet medan jag satt på golvet på en filt. Filten var inge farlig att gå på, så då var det lätt att gå på golvet med sedan.

Jag och mina töntar brukade laga mat och glo på tv tillsammans. Det vill säga att jag lagade mat eller glodde på tv och de gjorde allt för att störa mig. Men ja. Det är ju charmigt det med.

(Om Jam-jam knastrar så ploppar hon säkert med ögonen också. Det ser lite läskigt ut, men du behöver inte vara orolig, även det är ett bra tecken. Det är det ultimata myset enligt en råtta; när ögonen vibrerar i skallen på dem.)

💣

[Thew]1
0

Tack för svaren! Isa hälsar på mig när jag sticker in handen i buren, hon är bara lite rädd när hon är på ett nytt ställe.