Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1055 ggr
Helenaw87
0

Kejsarsnitt

i fredags gjorde vi kejsarsnitt på vår tjuvparade hona.

14 bebisar i magen men bara 5 levande.

Vi miste en till av dem på lördagsmorgonen trots att vi gjorde allt i vår makt med nappning, värme, kissning mm.

Nu har dom en amma och allt går super bra.

jag är dock orolig för vår hona som genomgick kejsarsnittet.

Hon är slapp som en trasa då man lyfter henne vilket hon alrig annars är.

Igår och idag har hon bara legat och vilat men kommer fram för mat och vatten.

Hur länge ska dom vara hängiga efter detta?

Har någon här gått igenom samma sak och har erfarenhet av detta så snälla prata med mej.

Ja är så orolig att jag inte sovit på 36 timmar.

Såret är varken rodnat eller svullet och enligt op vet hade allt gått galant.

Jag oroar mig eftersom hon är så "trög" och bara ligger eftersom hon alltid är framme dag som natt och grejar.

Kvällen efter snittet var hon iofs skyhög och var överallt men sedan dagen efter har hon bara vilat.

Vi ger henne a/d mat till hund då vet rekommenderade detta och äter gör hon utan problem.

självklart förstår jag att hon måste vila efter ett så stort ingrepp men hur lång tid har det tagit för era att återhämta sig???

Hon fick även medicin att ta morgon å kväll i 7 dagar men minns inte vad den hette.

Jag var tvungen att resa bort i går men sambon är med henne hemma på kvällar och nätter då han jobbar om dagarna.

Oroar jag mig i onödan som sambon säger?

Bör jag åka in med henne igen?

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

:')
0

Får hon bara hundmat eller annan mat också?

Dramatik
0

Hon kan inte ha ont då? Du skriver att hon fick medicin, fick hon bara en sort? För hon borde fått antibiotika och metacam, det sistnämnda är smärtstillande.

Samtidigt kan hon inte må alldeles för dåligt tycker jag om hon både äter och dricker, så det borde inte vara någon större fara. Men hade jag varit du hade jag nog ringt veterinären som gjorde kejsarsnittet och rådfrågat denne:)

Lancia
0

Ett samtal till veterinären vore nog på sin plats, kejsarsnitt på råtta ät inte jättevanligt och jag tror inte alls många här på RiF varit med om det.

Känner din sambo sig obekväm med ansvaret för henne så kan hon få vara hos mig, jag finns i Norrköping.

wintermynta
0

Hur ser tandköttet ut? Har ni provat om hon är uttorkad?
Blodmat är alltid bra att ge efter op. I akuta fall så kan man ge Blutsaft men då får man oftast tvinga i dom det.
Sen samtal till vet håller jag också med om.

Helenaw87
0

Hon får hundmat en gng om dagen och övrig tid sin egna.
Medicinen hon fick var bactrim och idag sattes metacam in med 0,5ml.
De tror att hon bara har ont och arr metacamen ska göra sitt så ska hon bli mer som vanligt inom kort

Helenaw87
0

Tack Lancia.
Han trodde han skulle fixa det men jag är orolig då han är på jobbet och hon ensam men blir det annorlunda hör jag av mig!
Tack!

Helenaw87
0

Lancia, sambon undrar om du kunde bara ta en titt på henne och se vad du tror?
Vi är båda oroliga men samtidigt känns oron ganska obefogad men han vill iaf att någon som är kunnig ska kika på henne och se om vi måste åka in igen så skulle du kunna detta kan du ju slå mig en signal på 0760460996

Lancia
0

Hur går det Helena? Jag smsade dig tidigare men inte fått svar, kanske skickade jag fel. Du och din sambo kan nå mig på 0768 840388.

Helenaw87
0

Hej! min mobild gav upp i eftermiddags men det är min sambo som är hemma med lilla råttan.
Ber sambon höra av sig till dig i morgon

Lancia
0

Ja gör så! :)