Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2676 ggr
Mymlan
0

Bönor

Kan man ge sina rådisar bönor som är i burk eller i tetror?

De andra vet jag man måste lägga i blöt och sedan koka. Jag kan erkänna att jag inget kan om bönor då jag inte själv äter dessa.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ratata
0

Jag tror inte att bönor skulle vara nåt olämpligt för råttor. Däremot skulle jag inte våga ge mina torkade bönor, de kanske svulnar upp i magen, suger åt sig allt vatten eller nåt annat hemskt :P Men har man blötlagt dem och kokat dem som du säger så är det nog ingen fara med dem heller.

Mymlan
0

#1 Nu missförstod du.. De som är torra som finns i hälsokost hyllan de måste blötläggas och kokas innan de ges.. Men idag finns det bönor i burkar i vätska, samt bönor i tetraliknande förpackningar har du ej sett reklamen i tv om dessa?

Incognita
0

Jag brukar skölja av dem i durkslag (de i burk alltså) och ge dem. Inget konstigt har inträffat (förutom att de inte är överförtjusta i dem.. Räcka ut tungan). Vi äter ju själva dessa bönor kalla, sköljda ur burken, i t ex sallader. Borde inte vara någgot märkligt med dem.

Absinthe
0

Men skillnaden är väl bara att de redan är blöta i dessa förpackningar? =) Det går nog bra att ge dem det, smaka själv på det, dör du inte så kan råttorna också äta det.. =)

Feliia
0

Klart råttorna kan äta sådana bönor i burk…Det är ju bönor. Man äter ju det själv.

Mymlan
0

Jag vill ge bönor bara slippa blötlägga och koka dem.

cher_
0

man ska nog inte inte ge bönor som inte är kokta,då e det bättre att köpa färdiga på burk,det gillar smillan:)

axolotl
0

mina gillar kikärter och sojabönor.

man ska aldrig äta okokta bönor, det är lite giftigt.

Ratata
0

#2 Erm, nee.. jag förstog vad du menade, därför skrev jag bara att torra verkar vara lite osäkert. "Blöta" bönor har jag ju både ätit och hört talas om :D

TacoBelle
0

Självklart kan man ge råttorna ärtor, bönor, majs och andra grönsaker från burk och tetra!

Mymlan
0

Ärtor och majs o grönsaker ger jag från de som är frysta.

TacoBelle
0

Ja men man kan ge från burk också. Inga problem. Ifall någon annan undrar.

Ninja
0

Vad man ska tänka på är att inte ge för ofta. Baljväxter (bönor och linser) innehåller mycket av det kvinnliga könshormonet östrogen som i för stora mängder kan orsaka juvertumörer hos honor och hanar kan får försämrad spermieproduktion.
Men någon gång ibland går alldeles utmärkt att ge. :)

cosmonita
0

Det man bör tänka på är att vissa konserverade grönsaker, särskilt majs, kan konserveras med tillsats av socker. Det är onödigt då råttor äter majs utan socker lika gärna och det är nyttigare.

Mymlan
0

#14 Inget av mina djur får majs på burk eller ärtor på burk.

axolotl
0

nej jag äter själv inget konserverat, förutom tonfisk och makrill. kokar stora kastrullen full med bönor och har frysen full i flera månader.

cosmonita
0

#15 det är bra. Det var mest ett allmänt råd som tränge sig in i din tråd. Sorry.

Jag ger mina frysta blandningar med ärtor, majs och paprika samt kokta majskolvar ibland. Jag inbillar mig att det är bättre en konserverade men jag har inget belägg för det. Men visst har jag också köpt nån majsburk ibland och de lär ju inte dö av det Räcka ut tungan

Jag har gett mina kidneybönor på burk. Men jag tycker mig ha märkt att de inte är så förtjusta i bönor. Men jag ger det ändå ibland som omväxling och visst äter de när det andra godare sakerna är slut Glad

Terato
0

mm bönor! :)

kör också frysta ärt-majs-paprikablandningen till mössen av samma anledning. men frågan är om näringsämnen går till spillo pga nerfrysningen?

Läste i nån gammal råttbok att man inte ska ge baljväxter över huvudtaget. :/

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nidnal
0

Mina råttor älskar sojabönor och kikärter! Fast andra bönor går inte att äta alls. De får lite ibland, när jag orkar koka (har något emot konserver :P )

TacoBelle
0

Mina älskar bönor! Nu råder det ju allmän sockerfobi i Sverige, och jo socker är ju onödigt men som med allt annat så är det ingen som dött av lite socker då och då. Med måtta givetvis, men det gäller det mesta. Man ska ge varierad kost, råttor äter gärna sån mat de känner igen, så det är vitkigt att ge varierad mat från början.

Jag har inget emot konserver men mina får också mest av färska eller frusna grönsaker (Ja färska är ju det allra bästa). Den där Euroshoppers ärtor/majs/paprika verkar finnas i varje råttägares frys! Glad