Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 640 ggr
maijasjodin
0

Hanar/honor

Då jag har svårt att välja mellan könen så har jag lite frågor. Är det så att hanar är för "lata" för att träna dem? Såklart är det individuellt men för övrigt. Och är honorna inte alls såna som vill mysa. Inte ens ibland? Jag har så svårt att bestämma mig då jag vill ha en blandning av båda.

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Mapel
0

Det är nog väldigt individuellt tyvärr, vilket såklart inte gör det enklare för dig att bestämma dig :P 

Jag har enbart erfarenhet av honor men de är iaf väldigt aktiva och mkt lätta att träna och göra saker med. Det första halvåret-året har de inte velat mysa så mkt. När de var små bäbistott så kunde de krypa in under tröjan och sova, gick och la sig i bhn och gungade med osv men såfort de blev lite större och ville upptäcka fanns det så mkt annat spännande! De är nu mellan 1-1,5 år ungefär och har de senaste månaderna börjat tycka det är supermysigt att bli kliade och klappade på även utanför buren och kan ligga och mysa. Men innan dess har det alltså varit full fart och ingen tid över för sånt trams som att mysa, hehhe men de är alltid på oss och klättrar runt och gräver sig in i munnen och balanserar på huvudet och liknande så det är ju inte som om man aldrig ser sina tott eller inte får någon kontakt med dem :)

EmelieSaraViola
0

Jag har killar på 3 månader o dem har inte tid att mysa nu. När dem var bebisar myste dem innanför tröjan o sådär, men nu har dem inte tid för det :) det går att träna dem och dem är aktiva som attan :) tror med dem kommer lugna ner sig kanske en aning tidigare är honorna men det är fart i mina hanar med :)

[lucke]
0

Mina honor är/har varit keliga och mysglada- dock inte alla. Men i varje grupp (om ca 5) har det alltid funnits minst 2 riktiga mysgummor, som liksom föredragit mänskligt sällskap och kel framför råttkompisarna. Så jag kan varmt rekommendera damer😃

maijasjodin
0

Nu blev det svårt.. Haha :)

Zakaraa
0

Det här 'r en av de Vanligaste frågorna som uppkommer, ska man välja honor eller hanar.
Om du söker på just "honor vs hanar" eller liknande i sök så kommer du få upp en hel del trådar så kan du läsa lite mer åsikter och liknande :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Charlott_
0

Jag har både hanar och honor. När jag var mindre så drömde jag om att ha en sån stor råtta och då är de hanarna. Mina hanar är mycket lugnare än honorna. Dem är stora och goa ^^ Dem myser mycket och päser mycket mer än honorna!

maijasjodin
0

#6 är dem mycket större? vad gör dem när dem "päser" haha :)

attiratte
0

Japp, i stort sätt så väger hanar mycket mer än honor, honor blir mer slankare (smalare) och hanar brukar bli som stora mys puffar :)

maijasjodin
1

aha! någon som kan lägga ut bild så man ser skillnaden? :)

Charlott_
0

#7 Päser, haha kanske bara ett ord vi använder här i trakterna men då tar dem de lugnt ;)

Tjejer kan väger upp till 500g alltså 0,5 kg medans killarna kan väga upp till 1000g alltså 1kg :)

Charlott_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Hittar bara en axel bild på en hane men ingen axel bild på en av tjejerna här på datan..

Men här är min Speedy! :)

Mapel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan även vara ganska stor skillnad inom könet också, beroende vad de har för något bakom sig, men de ligger generellt under 500. Vi har en tös på ca 500 och en på ca 300. De är helt olika i kroppen, den ena slank och smidig och den andra stor och lite grövre. De kommer även från väldigt olika föräldrar där den grövre är från stora föräldrar och den mindre från små föräldrar. 

Här är en bild där man ser storleksskillnaden lite, nu är ju dock black hooded tösen aningen småfet på denna bild vilket såklart gör att hon ser större ut. ;P