gravida honor
hej jag och fin flickvänn har två honor här hemma som är med ungar. undrar om man kan ha honorna tillsammans när dom fött ungarna eller om risk finns för att dom äter upp varandras ungar? tack för svar

Äter upp varandras ungar gör de inte, de hjälps åt med varandras ungar istället. Men det kan bli svårt att skilja vilken kull som är vems sen 

Nu är jag inte uppfödare men de första råttor jag hade var från en ormmatsuppfödning och dom hade två honorna i samma bur. Detta resulterade mest i en dragkamp och vilka ungar som skulle vara i vilket bo och honorna gick och "tog" ungar av varandra hela tiden. Personligen tycker jag att det måste vara stressande för ungarna att ständigt flyttas.

Jag tycker att ni ska sätta honorna i varsin bur innan de föder ungarna. Annars blir dte som Girlie sa att de tar varandras ungar och det kan bli stressigt för både ungarna och mammorna.

Egen erfarenhet så sätt dem i vars en bur tycker jag, som de andra säger blir det lite stressigt att de tar varandras ungar och de blir aldrig någon jämn fördelning dem emellan. Jag hade två blandade kullar, födda samma dag, jag fick vänta tills öron och teckning visade sig innan jag visste vems som var vems, iofs så hade de inte ont av det, ena honan fick 9 ungar den andra fick 15 ungar så jag lät de ha en jämn kull hela tiden båda två, gav den ena honan tre extra ungar så att båda kullarna skulle bli lika stora, men jag kände att de blev stressade av att gå och knycka varandras ungar hela tiden, de fick inte den här lugna stillsamma när de är själva först med sina ungar. Man gör ju vad man tycker är bäst för sina råttor, jag gjorde det jag tyckte var bäst och det var att sätta en mamma med hälften av ungarna i en annan bur.. =)
Lycka till!
tack för svaren då tar jag och delar på dom för att vara på den säkrasidan så det inte blir något bråk