Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1272 ggr
Terato
0

Burbygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är som sagt i råttankar och funderar lite kring burbygge. Lånade lite böcker idag och läste om deras naturliga bomiljö och blev jätteinspirerad.

Funderar på om jag ska köpa nå typ Vitrinskåp och bygga om. Grejen är det att jag skulle vilja ha gångar. Tänkte att dessa gångar ska gå mot burdörren(vitrindörren) så att de är lätta att ta när man öppnar buren. Den luckan skulle ju kunna vara utan nät och helt i trä istället.

Jag har byggt en bakgrund i flera lager tjock frigolit till ett akvarium som vi efteråt hällde på betong på och sedan målade och lackade. De här bakgrunden är jättelätt att torka av och rengöra. Något sådant skulle ju kunna funka. Gjorde en liten snabb skiss nu(väldigt provisoriskt!), kommer helt klart göras om sen hur jag vet exakt hur jag vill ha det. men vad tror ni?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nutiz
0

Gud vad häftigt Förvånad

Terato
0

ja det kan nog bli det.. men förmodligen kommer man på något efteråt som var superdumt. ska nog bygga det "som vanligt" först och äga mina råttor ett tag innan jag bygger. Kan vara bra att veta vad man vill. Och hur de verkar gilla att ha det.

teratos.r8or.se

Ratata
0

Wow! Den där buren verkar hur cool som hälst! Tänk bara på att du ska kunna komma åt ÖVERALLT i buren, dels för att få tag på krabaterna men framför allt för att kunna göra rent den ordentligt. De flesta råttorna kissar precis överallt och det kan börja lukta ordentligt om man inte kommer åt.

Jag har en "tråkig" gallerbur, men jag känner att jag iaf kan få den helt ren. Varje vecka åker allting in i duschen och tvättas ordentligt. På så sätt känner jag iaf att jag kan hålla råttlukten någorlunda i schack. Jag stör mig iofs inte på lukten, men de övriga familjemedlemmarna är inte så förtjusta i den.

Lycka till med burbygget och du måste ABSOLUT visa bilder på resultatet, annars blir jag ledsen :)

Incognita
0

Skulle dörren mot gångarna vara… ogenomskinlig så att säga?

Tycker att buren verkar skithäftig :) Bra tänkt Terato med gångarna och inspirationen från naturliga miljön Glad

wild_child__
0

Jätte snyggt ritat, och bra tänkt för den delen med =)

Sitter själv just nu och utforskar massa mått osv som skall användas till mitt nya projekt med råttburar till mina. Och de är svårt, men man vill ju åt deras naturliga miljö så mkt som möjligt =) Jag tycker att du är på riktigt god väg iallafall när et kommer till ditt bygge =) Har själv inte kommit så jätte långt :P Bara massa funderingar och ideér som ändras hela tiden:P

Lycka till iallafall med bygget =)

rattmamman
0

Terato: Vilka böcker/skrifter har du hittat? Jag är också på väg att bygga en bur och skulle gärna vilja inspireras jag med.

Tycker precis som de andra att dina ideer ser bra ut. Att tänka på städningen tror jag är A och O - i alla fall för råttägaren. ;-) Det känns lite tråkigt att ha en helt sluten bur som inte går att titta in i (om jag nu uppfattat dig rätt). Det är jätteroligt att sitta och titta på råttorna - så det ska du inte missa tycker jag.

Lycka till!

Terato
0

Jättebra med era förslag!

Ja, jag har också tänkt på det där med att komma åt råttorna. Jag hade en sån där Jenny råttbur till min mus i början och det tyckte jag var värdelöst eftersom man inte kom åt honom. I en bur med dörrar som man kan öppna helt kommer man ju åt i hela buren. Det är därför jag tänkt mig att dessa gångar ska vara bakom ena burdörren. så att man liksom ser gångarna i genomskärning när man öppnar! :) Tyvärr förlorar man lite space i buren på det här sättet eftersom gångarna inte kan gå så djupt(då kommer man ju inte åt dem). Men det kan ju kompenseras med att utrymmet på andra sidan är stort.

Dessutom har jag tänkt mig göra den här "gångdelen" som en stor kloss med gångarna i som kan lyftas ut helt ur buren om man vill göra om eller ta bort den helt.

Tänkte ju göra "klossen" i frigolit som limmas ihop med akvariesilicon , sedan gröpa gångarna och alltså smeta på betong utanpå. Men frågan är ju om de kommer att gnaga i betongen? Isåfall måste man ju ha ett ganska tjockt lager.

Jag läste faktiskt i en bok från Icas förlag om att de lever i gångar. "Tamråttor" heter den. Verkar finnas lite överallt.

Men sen läste jag i "den underbara sällskapsråttan" att råttor inte ser igenom glas så då skulle man kunna ha en glasdörr mot gångarna så att jag ser råttan men råttan ligger i godan ro och tror att hon är gömd. Fast då är ju frågan också om det blir för instängt och fuktigt för råttan.

teratos.r8or.se

Incognita
0

Vurmar för glasdörrstanken (inte "stanken" *ler*)!
Det finns dörrar som stänger åt med hjälp av magneter; kanske kan man flytta ut magneterna en aning (om du förstår) så att det blir ett mellanrum för luftens cirkulation?

Glasmästare och färgat glas? Tror att det kan gå loss på ett par hundra. Om råttan ser igenom (tycker att det verkar vara så, faktiskt) kan det kanske vara något mellanting.

Terato
0

#8 (åå, blivande svensklärarinnan måste fråga vad vurmar betyderGenerad)

Åå den där magnettanken var himla smart! Tack Inkognita!

Ja jag tycker att mössen verkar se igenom glas också.. Men syrran kom med förslaget att man hänger en liten gardin över glasskivan. Då kan man ju kika lite bakom den innan man öppnar så att man är förberedd på hur de ligger så att de inte ramlar ut när man öppnar!

Annars kanske man själv kan sätta på nåt genomskinligt folie av något slag på glasrutan. Typ som sånt där papper man kan köpa till skolböcker för att få en lite lagom mörk ruta. (fast de finns väl bara i typ klarrött eller klarblått!). Hmm..

teratos.r8or.se

Incognita
0

# 9 Många bra idéer har du Skrattande. Ska bli mycket intressant att se din slutprodukt! Låt oss följa konstruerandet :)

Att vurma för… att "svärma" för… att tala varmt om något. Typ :)

Terato
0

Ja jag lägger ut bilder om projektet blir av!

Haha, jaha, men då förstår jag! Tack!

teratos.r8or.se