Gnagpinnar!
Hittad ett recept på hamsterIfokus idag, går de att använda till råttor? Jag har frågat TS till den tråden o ja fick dela den :)
Du behöver
2 msk vetemjöl
2 dl Havregryn
2 dl valfri innehåll (fröblandning, torkade grönsaker, vad eran hamster (råtta) nu tycker om…)
Vatten
stång (ex. från tidigare gnagstång)
Gör såhär:
sätt ugnen på 150 grader
Blanda mjöl, havregryn samt valfri ingrediens i en skål. Tillsätt lite vatten i taget, blandningen ska vara ganska "hård och degig" och får inte bli för lös! Blir den för lös så tillsätt extra mjöl och/eller havregryn.
Knåda fast degen runt stången, lägg på en plåt (med bakplåtspapper på) och ställ in i ugnen i 10-20 min (beror på hur satsen är från början, så bra om man håller lite koll!)
OBS! Återanvänder du en stång kan det vara bra att ta bort plast upphänget, brukar inte vara så svårt att ta loss och sätta fast igen! :)
Frivilligt att göra, om man ibland vill att ens sötnos ska ha det lite extra gott, är att koka vatten, sen blanda 1 tsk honung och 2 dl vatten och "stryka" över pinnarna, men som sagt frivilligt! Om du vill ha mindre honung så är det bara att ha mer vatten :)
KLART! :)
Man kan anväda en annansorts mjöl om man vill, nått som är nyttigare.
Vad tycker ni om detta? 
Jag skulle personligen försöka hitta något annat än just vetemjöl då det är ju ganska onyttigt med vitt mjöl. (man kanske man mixa några goda frön/korn och göra eget "mjöl" istället)
Men vad roligt med att de fått fram ett eget recept! Jag har velat göra godisstångar (ser det som godis och inte gnagpinnar) så dethär ska jag kolla lite närmare på!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det var nån som föreslog grahamsmjöl (stavning) De kanske är lite nyttigare? :)
#2 ja det kan ju fungera!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag provade att göra en pinne nu :D De gick bra med grahamsmjöl o så blandade jag ner rice crisps (de är typ osockrade puffiga flingor XD ). O grabbarna fullkomligt ÄLSKADE de! När jag stoppade in pinnen i buren så vart dom så ivriga att dom drog i mina fingrar oxå 😇 Jag gillar verkligen att se när mina Råttigans njuter 😃
Verkar super tycker jag! 😃Kanske kan bli en julklapp till mina små. Finns flera olika mjölsorter, tex av råg. Sädesslag, som ju även vitt mjöl är, är en naturlig kost för råttorna. Även om det inte finns så mycket mer än kolhydrater i vetemjöl tror jag man måste ge rikligt mycket för att det ska vara onyttigt. De behöver mer socker än oss!
Sätter en tass här, då jag inte vill tappa bort tråden^-^
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
tass! :)
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Jag har gjort en liknande variant. Men istället för mjöl så körde jag ägg. Blanda allt till en trög smet. Kletade ut på bakplåtspapper, rullade pappret så hårt jag kunde runt toarulle, satte på två gummisnoddar i var ände. Sedan in i ugnen på 200 grader i några minuter.
På sommaren körde jag allt i frysen istället. Kan även ta och blanda gott med lite vatten, hälla ned i iskuber med en liten pinne/game lr nått man kan hänga upp det i senare.
Går att göra liknande i ugn med muffinformer fast typ ägg lr nått. Bara fantasin som tar stopp
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.