BEW-råtta
Vet ni nån uppfödare som avlar BEW?😛 för visst är dem ändå för vackra, med kontrasten!!😍
Finns ingen seriös uppfödare som avlar på BEW, Black eyed White då det i själva verket är en Övertecknad råtta (dvs där teckningen tagit över färgen) så de löper stor risk för Megacolon.
Vill du ha en vit råtta med svarta ögon finns det andra alternativ istället :) Kanske inte i Sverige men i grannlandet Finland finns det en väldigt snygg färg som ser nästan vit ut med svarta ögon (minns inte namnet exakt nu men återkommer när jag finner det :P)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Här har du bland annat en Ivory (näst längst ner)
Sedan kan även en ljus pointad Himalaya se ut som en BEW :)
Jag har även minst en till färg som liknar Bew men kan för allt i världen inte komma på namnet!
Aha det visste jag inte🤔 men tack, det ska ja absolut kolla upp!🤗
Jag kan tipsa om pearl . Dom är vackra.
Brisbys har en kull med honey nu. Inte helt vita men väldigt ljusa med svarta ögon. Annars är som sagt Ivory inte speciellt svårt att hitta i finland.
En blek eller ljuspointad svartögd himalayan ligger inte så långt bort heller ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#6 Problemet med det är att hitta en roanlinje som bleks mycket :P Jag har personligen aldrig haft en helt blekt roan :c
Riktigt snygg grabb!

Det finns seriösa uppfödare som avlar bew.
Sådana som har koll på linjen och inte haft ett fall av megacolon .
#8 Vad är det för uppfödare som föder upp bew?
I mina ögon är inte det seriöst

#7 Haha, ja man kan ju inte veta i förväg hur mycket de bleks. Jag har haft 3 som blivit helt vita, eller ja okej om man tittade riktigt noga kunde man se några gråa hår. I samma kull fanns dock en striped som inte blektes mer än lite vid ögonen, så svårt att veta:) (Han på bilden var från början en ba hu ro, så han blektes jättemycket!)
Om man hittar en champagne patched roan kan den säkert se ut som en BEW :)
#11 fast champange kan ju inte se ut som bew. En champange har ju röda till mer rosa ögon och med roan gen kan de även blekas ytterligare ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Bara petar in lite här.
Finns det BEW/PEW som är oddeyed? Eller ODEW blir det väl då 😂
Alla råttor kan bli oddeye vad jag vet. Är inte hundra på hur oddeye genen ter sig men rent tekniskt sett borde den kunna dyka upp oavsett färg.

Oddeye-genen är väl relaterad till highwhite? Inget man bör sträva efter.
Min black roanpojk på 5 månader är nästan helt vit. :)
#14 okej! #15 ja det är den, jag vet inte hur PEW och BEW fungerar, men Dette något jag funderat på lite bara!
#16 Bew är ju en övertecknad råtta så denna variant ligger nära Highwhite så just Bew är nog den variant som kan få oddeye mest skulle jag tro.

#8 Brisbys, Nightsiders bla. Jag gjorde det ett tag men det var dåligt med bra avelsmatrial