Flyttedags
Hej hopp alla råttägare!
jag ska tillsammans med min mamma flytta till hennes pojkvän i slutet av Januari och nu är det så att han råkar ha en katt som från början var en vildkatt. Burarna kommer att stå i vardagsrummet då de inte får plats någon annan stans och nu kommer det där med att när jag städar burarna släpper jag alltid ut rådisarna så de får springa omkring och ha sig. Men det går ju inte om det finns en katt i huset som en gång varit vildkatt och antagligen har kvar en stor instinkt av att fånga råttor/möss m.m. Så nu funderar jag på att skaffa mig en hage att sätta upp som de kan springa fritt i och samtidigt kan jag ha koll på dom så de inte lyckas ta sig ut eller något. Min fråga är nu om någon har ett bra tips på någon inhägnad? Kollade på zooplus.se och där finns det marsvin/kaninhagar. Men är de tillräckligt säkra utan att de får för sig att de kan hoppa över. Detta behövs lösas ganska snabbt då tiden kommer att springa iväg!
Ha en fortsatt trevlig dag! 😃
Jag hade nog byggt en egen, med tanke på att den inte bara behöver vara råttsäker, utan även kattsäker. Tänk på att den absolut inte ska gå att klättra på (ej komma åt gångjärn eller liknande, det behövs så lite för att de plötsligt ska sitta på toppen), så nät fungerar inte. Trä- eller plastskivor är nog det lättaste, och så pass högt att katten inte kan hoppa in. Jag hade en hage till kaniner när jag var liten, och som kattskydd byggdes en extra, bred kant runtom, som lutade utåt och därför omöjliggjorde ett språng upp för en katt. Kan dock ta rätt mycket plats inomhus, så rejäl höjd är nog enklast.
Är det inte enklare att stänga in råttor eller katt i ett annat rum medans de har utetid ? Det låter på dig som att de bara får utetid när du städar så det handlar ju isf inte om så många dagar/timmar.
#1 Får se om man kan lyckas bygga ihop något eget ja :)
#2 Jag är verkligen inte den brutala råttägaren som endast låter mina råttor springa fritt under städning. Hemma har jag bara råttor och kan stänga en dörr in till rummet och låter de springa fritt när jag sitter vid datorn eller ska pyssla lite med buren eller enbart råttorna. Den möjligheten finns tyvärr inte dit jag ska flytta.