Galler?
Vad rekommenderar man för galleravstånd till råttbebisar?
Eller om jag omformulerar mig, vilket mått går inte att trycka sig igenom? :)
🤗
Where you invest your love
you invest your life
1 cm brukar vara det bästa att ha :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack! Ska bygga mig en egen bur så det var ju bra att veta :D
you invest your life
Någon som vet var man kan köpa sånt galler? :)
you invest your life
Det finns en massa olika galler, bland annats putsnät. Dock bör man måla det gallret eftersom det är väldigt hårt och kan i värsta fall skada tassarna så det bör man som sagt måla för att mjuka upp.
Kolla på din byggfirma vad det har för nät hemma :)
Det står att det är maskorna är 13mmx13mm är det godkänt eller för stort? 🤔
you invest your life
1,3 är helt okej. Upp till 1,5 tycker jag är okej för bebisar men inte större än så! :)
Okej, sånt är bra att veta ! :)
you invest your life
Det finns ju gallerhyllplan till hyllor på tex biltema som man kan använda, fast ett sånt är ju inte tillräckligt stort för en bursida eller vad man ska säga. Men betydligt mjukare för tassarna :)
#8 är inte det väldigt breda mellanrum? och Tungt kan jag tänka mig?
Hoppas ni inte tycker att jag är för jobbig med alla burfrågor men jag vill att det ska bli rätt från start så att man inte ångrar sig efter.
Är ju som sagt jätte intresserad av att göra en egen bur men funderar på om det kanske är mer lönt att köpa en istället..
Men då är min fråga om Ferplast Furet Tower är något att rekommendera? (Jag vill ha en relativt stor bur och inget mes där två råttor får plats.)
Kan man ta bort översta bottendelen om ni förstår hur jag menar?
Och kan man göra så att det är två olika burar för exempelvis honor ovanpå och hanar under?
Trassligt inlägg men jag hoppas ni förstår ändå? :3
Kram!🤗
you invest your life
Inga problem med många frågor! :)
Jag har själv en FT just nu, en av mina favoritburar. Det man bör tänka på dock om man vill dela av buren mellan två kön är att Botten har en Perfekt gnagkant nere vid botten så har man en plastgnagare bör man inte ha två olika kön. Samt att om man delar av bör man ha någon tung skål (jag har en keramik-matskål) upponervänd ovanför hålet samt ex ett hyllplan på andra sidan så ingenting kan ta sig Ner eller Upp :)
Du kan inte ta bort det övre bottenplanet för då skulle buren bli extremt ranglig
Hehe vad skönt!
Okej, ska få två omplacerings tjejor hit men vill så himla gärna ha två pojkar också! Men finns det någon annan bur som man kan ha två olika kön i utan att det blir för litet? :)
Vill inte att det ska kosta på tok för mycket och begagnade burar finns det inte just nu.
Kanske blir det både bäst och billigast med en hemmagjord?
🤗
you invest your life
Tyvärr är den bur som är bäst om man vill ha två kön i samma bur en relativt dyr bur.
Royal Suite heter den och är helt i metall/plåt. Men den går upp mot 3000kr (give or take)
Jag personligen vill införskaffa en till FT att ha mina pojkar i men köpte ett hemmabygge istället av en väns syster så till sommaren ska den buren rustas och målas om.
Den är gigantisk och fin (jag kan gå in i den om jag skulle vilja sitta i buren med dem ;P)
Okej, det tål att tänkas på!
OJ, då snackar vi! :D
Men det lutar nog mot ett hemmabyggeri för min del! (:
you invest your life