Hon FÅR inte omplaceras?!
Hej, ska bara skriva av mig all min ilska just nu…
Nu är det så att jag har en ensam råtta, hennes burkompis dog för nog en månad sedan nu. Ja, jag vet, det är emot lagen men jag tog förgivet att hon skulle dö inom kort, men nu är hon snart 2 år och fortfarande pigg. Men nu när jag pratar med min så kallade far, säger han nej! Varför inte? Jo (det inom " är vad min pappa har sagt) "ingen vill ha en sur och aggressiv råtta" visst han har blivit biten EN gång, och det var bara för att han drog henne i svansen, klart som f*n att hon biter! (beklagar mitt språk men jag är som sagt sur!) "hon mår bättre såhär" nej, det tror jag knappast! men då svarar han bara med "hundar klarar ju av det" Ja, sant, men de är inte inburade och de är inte nattdjur! Dessutom går de ju runt i huset och är mer med en än en råtta. "det kommer aldrig att gå, hon kommer ju för det första äta upp den andres mat och så kommer hon inte alls acceptera den andre råttan" visst, hon är sur av sig och revir är viktigt för henne, men så som hon har det nu skulle hon nog bli glad med en ny kompis, men nej, hon ska INTE omplaceras!
Nu kan jag inte göra något åt det, då jag är rädd för honom, dels för att han har mer makt och när han blir sur, då ryker det! Men jag kan ju inte bara låta det vara såhär! : / någon som kan hjälpa mig? kan inte säga åt honom men något som min pojkvän kanske kan göra? (vet inte om han kan, men det känns ändå som om han kan göra…. något? Han kan ju inte säga till min pappa i mitt ställe) han funderar på att skaffa råttor och om vi kan så ska han troligen skaffa dem innan jul, han kan tahandom henne men pappa vägrar ändå :c känns hopplöst!
Vet inte om jag lagt den här tråden i rätt grupp.
Varför ska din kille lägga sig i detta? Det är din far och är du under 18 så bestämmer han, så blanda inte in din kille för det kan bara sluta med sura miner.
Det du däremot kan säga är att detta är olagligt enligt(ja vad det då är för lag) och jag tänker inte bryta lagen.
Eller fråga om han har någon annan lösning på detta.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Lite OT-fråga, men exakt varför är du rädd för honom? Om aggresion och fel användande/utövande av sin makt är en orsak skulle jag ta upp det med personen, förklara hur jag känner för denne vid ett lugnt tillfälle. Alternativt gå till någon annan för hjälp.
#1 okej, ingen kille i det hela. :3
men min fars lösning är att inte göra någonting. Mamma har försökt att få honom att vi ska skaffa en till råtta men han säger nej, fullständigt. Han bryr sig inte om råttan mår dåligt i stort sätt :c det är supertråkigt.
Har sagt att det är emot lagen men han tror mig inte, i alla fall bryr han sig inte ett dugg. :/
Har du visat honom lagen?
Att endast säga något brukar inte hjälpa att däremot visa själva lagen däremot bör hjälpa och i värsta fall kan du rent krasst anmäla honom även om det är att gå lite väl långt men vägrar han lyssna så..
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#3 Jag skulle antingen skaffat en till råtta och skita fullständigt i vad min pappa skulle säga eller så hade jag sagt till honom att det är bara att gilla läget och samtidigt säga "det är min råtta och jag tar ju hand om dem?!" Så varför inte tillåta mig?
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
#5 Problemet är ju att är man omyndig så är det föräldrarna som både äger djuren och har ansvar för dem. Så pappan kan rent av slänga ut djuren om han så vill eftersom han rent krasst äger dem. (nu säger jag ju inte att han skulle göra det utan var ett exempel)
Hon blandar in mig för att jag erbjöd det… Om jag endå planerar på att skaffa råttor så kan jag ju även hjälpa min flickvän i detta läget…
#6 det är en sak jag undrat över, kan barna gå till sak mot sina föräldrar om rättighetena på djur?
#5 #6 samma sak gällde när mina råttor fick oönskade ungar, jag fick ett datum, var de inte sålda tills dess skulle han tahandom dem… det vill säga döda dem så jag vet vad det hela kan gå…
#7 hon har :( men han är större, starkare och har som sagt mer kraft i familjen, tror vi alla är rädda för honom. Ska snacka med mamma när pappa har somnat, eller är i ett annat rum.
Vill att min råtta ska må bra då jag gjorde en tabbe när den andre blev sjuk, trodde det skulle gå över OCH var rädd att vi skulle avliva henne, om jag hade gått till vetten med en gång kanske hon fortfarande hade varit vid liv. Med andra ord, jag vill inte göra samma misstag igen och låta min råtta lida.
Tacksam för att ni vill hjälpa till! Det värmer!❤️
ush, vad jobbigt!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Men usch vilket hemsk familjeförhållande du verkar ha :S Men men, nog om just det. Du verkar ju villig att överväga omplacering, kan du inte lägga ut en annons här och se om det är någon som vill ha henne? Detta är ju inget du behöver meddela din far och om du inte vill att omplaceringen ska ske hemma hos dig man du ju smuggla ut råttan och träffa den nya ägaren på annan plats. När hon väl är omplaceras så kan han ju inte säga så mycket om saker. Sen måste jag fråga, varför är ni rädda för honom? Pappan alltså? Är det så att han lägger händerna på er hoppas jag ni anmäler det :/ Lycka till nu!
I think more things before breakfast than people think all day 
#9 Nej jag tvivlar på det eftersom man som omyndig i stort sett saknar rättigheter (okej drog det vääldigt långt men i fall som dessa känns det nästan så)
På den ljusa sidan är det "bara 3 år kvar" (inte för att det är så mycket tröst just nu kan jag tänka mig)
Men jag tror om du TS, helt enkelt visar lagen så Kan han inte vägra eftersom du då visar på svart och vitt
Föreskriften du letar efter är L80 (sök på google så hittar du direkt)
Sedan kan du ju även säga emot din pappa, han säger att "ingen vill ha henne", tja hitta någon som vill det så kan han inte säga något ;)
Det är lite att spela på ord nästan men du gör som han säger i alla fall så det gäller att hitta kryphål.
Asså…. det med annons och om att hitta nån som vill ha henne…. Missade ni delen där vi sa att jag kan ta henne?
Bara undrar liksom….
Förlåt, jag har inte orkat läsa allt, men är det inte upp till den som tar emot råttan? Om du skriver en annons exakt hur hon beter sig är det väl upp till köparen om hen vill ta hand om den?
Och där var vi tillbaka på annonser….. JAG har kommit överens med TS, min flickvän, att jag ska ta hand om Sotis (råttan) … Allt är att vi ska jobba på detaljer…
Ja men om det redan är bestämt så borde det ju inte finnas några problem. Ni har motbevisat pappan att någon faktiskt Vill ha henne. Problemet löst kan ju jag känna :)
Jo men det är ju delarna att få det gjort oxå:/
Sen själva sak frågan..
#19 Vad är det som gör det svårt att utföra bytet av hem?
Vad menar du med din sista mening? "Sen själva sak frågan.."? :)
#19 Ni kan väll som sagt göra så som jag sa "smyga ut" henne ur hemmet utan pappans vetskap. Kan inte va så svårt.
Är det planerat att du tänker köpa fler råttor för henne att bo med?
ja asså att pappan sagt sitt.. Men att det då blir hans ord mot lagen/TS ord…
Liiite svårt att smyga ut och det när hon bor i änden av blekinge och jag mitt i småland…
Och ja, jag ska skaffa sällskap till råttan.
#22 Fast hans ord mot lagen är ju en klar vinst för lagen eftersom det är lag på minst två. Jag kan inte riktigt se problemet med att du tar råttan.
Och skulle han säga nej så kan ni ju, som jag nämnt innan, anmäla honom eftersom han bryter mot lagen genom att inte tillåta två individer.
…Det får du ta med TS…
#24 jag skrev till dig eftersom det var Du som svarade på det :P
Jo jag vet men det är en fråga som jag inte kan svara själv på… Det behövs båda parterna för att komma på ett svar till den frågan :P
#26 Vilken fråga? Jag ställde ingen fråga 🤔
Om råttan är aggresiv mot människor och andra råttor och är gammal så kanske det är bättre att låta henne somna in istöllet för allt qannat bök och omständigheter? Missförstå mig rätt nu, menar inte att man ska avliva råttor hur som. Men finns det inget annat alternativ och råttan har en historia av aggresivitt så skulle jag inte chansa med en så gammal individ. Hellre skämma bort henne och umgås så mycket som möjligt så hon ade ett drägligt liv men sedan avliva innan man drog ut på det. Människor kan aldrig ersätta andra råttor.

Nej, pappor äger inte ett barns tillhörigheter. Däremot är han förmyndare till barnet.
Du pojkvännen, Noxblood och MsHammer300, var umgås ni? Och hur reser ni emellan? Jag skulle förrsöka greja skjuts eller ta med råttan (på tåget?). Man gör ju i varje fall inte som pappor säger alla gånger.
En råtta kan man ha i en låda ett tag i varje fall. Eller innanför kläderna ett tag.
Kidnappning av råttor eller djurplågeri av en råtta, står troligen ganska långt ner på polisens och länsstyrelsen lista.
Lycka till!
/Maria
#29 När det gäller äganderätten till djur så är det föräldrarna till ett omyndigt barn som har ansvar för djuret. Det är alltså föräldrarnas ansvar att se till att följa lagen
Samt att anmälan om misskätsel av djur görs till Länsstyrelsen för kommunen i fråga och inte polisen :)
Nu har jag läst allt men kan glömma vissa viktiga detaljer. Jo jag och Noxblood reser med bil eller tåg emmellan. Jag sa att han kunde ta handom min råtta men då sa han bara att hon mådde bättre här och det skulle bli bökigt etc. och råttan är inte så agressiv, bara om man stör henne otroligt mycket, som min far gör då han drar henne i svansen varje gång han ser henne, har varnat honom men han säger bara "det gör ju inte så ont" eller himlar bara med ögonen. Har som sagt pratat med mamma, hon ska prata med pappa men inte förren hon har fått bevis på att det finns en lag om att man måste ha 2 råttor. Vi ska se om vi kan få låna/hyra (hur man nu ska skriva) en råtta från en djuraffär i stan så hon får sällskap och för att se om hon trivs med andra råttor. Hon var alldrig aggresiv mot hennes gamle burkompis, bara när den andre irriterade henne mycket men de bet alldrig varanda allvarligt, så jag tror inte hon är alltför aggressiv
Det spelar ingen roll om man är "omyndig" man säger inte så till sina barn. Om han tillät henne att skaffa "1-2 råttor" Ifrån början så vist hänger ansvaret lite på honom men då får man oxå räkna med att en av dem kan gå bort någon gång! Och att man då måste skaffa dem en lek kamrat.. ursäkta om jag låter dryg men blir så jäkla förbannad på föräldrar speciellt "pappor" som inte kan vårda sitt språk…..
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
#31 Men varför ska han dra henne i svansen? Det är ju på riktigt ett ganska stört beteende hos en vuxen. Att han gjort det en gång och slutade vore en sak men om han gör det ofta och vid upprepade tillfällen är ju bara väldigt konstigt…
Jag skulle råda dig att prata med en uppfödare i närheten eller någon annan med råttor. EN djuraffär skulle med största sannolikhet inte låna eller hyra ut en råtta. Betänk att din hona är strax över 2 år (har jag missförstått åldern?), hon skulle kunna leva så länge som ett år till.
De skulle nog önska att du köpte råttan och så sitter du där med en till råtta igen. Plus att man fäster sig vid de små rackarna. Vet att jag iaf inte skulle vilja lämna tillbaka en kompis till en djuraffär..
En uppfödare som har många råttor kanske skulle kunna låna ut en råtta just för att den får mer ensamtid med en människa. Och du vet att råttan ges i goda händer. I din sits hade jag dock hellre gett råttan till en uppfödare eller en erfaren med råttor. Om din pappa håller på som han gör och du inte har något att säga till om så skulle jag inte vilja ha djur i det huset.
#32 nu var det ju så att han var småfull och en aning trött på mitt tjatande när jag frågade 😇 sen så ville han ha EN råtta från början, men eftersom han redan hade lovat mig råttor så blev vi tvungna att köpa en till. Min lillebror tyckte samma som min far men då sa jag det "jag skulle ha tänkt på det från början". han himlade med ögonen, som pappa, och gick.
#33 min pappa är hundmänniska så han "tror" att de är hundar i stort sätt, han leker med den som om de vore stora djur, vet dock inte om han drog en hund i svansen men han har dragit katten upprepade gånger i svansen, inte litte lätt utan tar tag i kattens svans när han går förbi och håller kvar tills katten skriker i stort sätt :/ har varnat honom men han blev så förbannad på råttan när den bet honom, jag berättade VARFÖR råttan bet men han kontrade bara med att "hon ska inte bita endå" och "jag har ju inte gjort ett hj*vla dugg!"
Hon som äger djuraffären är mycket snäll av sig så vi kan i alla fall fråga, hon är också en råttuppfödare på fritiden så jag litar ganska så mycket på henne. Vi andra i huset tar väl handom djuren, förutom pappa då…
Sorgligt nog har du ju rätt det där med att fästa sig, men när 3 honor av de oönskade råttungarna inte blev sålda flyttade vi dem till den djuraffären. Det kändes betydligt bättre att veta att de fick hem än att de dödades. Dock om vi nu måste köpa råttan, kan man kanske sälja den till Noxblood, om han nu skulle ha råttor.
Är hungrig just nu när jag skriver så min hjärna fungerar inte riktigt XD så allt är inte så himla genomtänkt, i alla fall lät det bra i mitt huvud :P
Jag kan inte hitta lagen! 😕 någon som kan hjälpa mig?
"8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp."
Finns på http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf
citatet är från nederst på s 18.
Kan ni inte annars säga att råttan dog och att din pojkvän kan komma och hämta henne när din far jobbar eller nått sånt? Kanske inte så ärligt men då får ju råttan kompisar iaf och slipper bli dragen i svansen.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#37 han har slutat dra henne i svansen sen kompisen dog, tack och lov! Men nu är det ju så att det inte "bara" går att säga att råttan dog, dels för att jag grät något enormt när hennes bukompis dog och om hon nu skulle "dö" så måste hela familjen ljuga, vilket kan bli ett problem :/ (bara för att saker sprider sig snabbt i denna familj så om råttan helt plötsligt dog kommer familjen fatta misstankar om det är bara jag som vet om det). Vill inte låta negativ här, vilket många ser mig som, vill bara försöka lösa det hela ärligt då jag är superdålig på att ljuga. Just nu har vi en ikearåtta inne i buren som jag låssas vara en riktig råtta, det vill säga att jag försöker få det att se ut som om det är en ny levande burkompis till henne, och vad jag kan se så fungerar det! Hon stussar och leker med denna ikearåtta och hon ser ut att vara lycklig, just nu i alla fall. Får se hur länge detta räcker men jag ser det här som ett gott täcken på att hon kan bli ihopflyttad med andra okända råttor :)
glömde skriva: tack #36 för lagen :)

Du verkar sitta i en jobbig sits och jag förstår att du inte vill gå emot din pappa eller att din råtta ska må dåligt.
Finns det någon utomstående som du kan prata med och hjälpa dig att förklara för din pappa hur viktigt det är för dig och för din råtta att lösa problemet. Någon som han kanske lyssnar på?
#40 nja, pappa lyssnar sällan på folk om han inte vill lyssna : / oberoende vem det är, och dessutom är det inte många i släkt eller bland grannar som tycker om råttor, så detta ser jag tyvär inte som möjligt, men ska se om jag kan visa min mor lagen, sen får vi se om någon vecka och bara försöka igen och visa lagen. Men vet inte riktigt om vi ska försöka skaffa en kompis till henne, försöka omplacera henne eller skicka upp henne till Noxblood : / får nog ha några diskussioner med mamma om det. Vill ju inte lämna henne men om det är det ända som går så får det bli så!
Jag kan hålla er uppdaterade på vad som händer efter försök nr 2
Det är så roligt att folk vill hjälpa mig, tack för det!❤️
OT, låter snarare som din pappa borde vara i en bur ensam.
#42 Om jag hade kunnat trycka in honom i en bur så hade jag blivit lycklig 😂
nu när jag funderar… jag kanske kan skicka upp råttan till Noxblood utan att pappa får reda på det, då han har whiskey-provningar hos folk i ett par timmar om kvällarna, dock måste min mamma vara med på det, kan inte klara av det själv 😕
#38 Var bara ett förslag :) förstår att man inte vill eller kan ljuga om nått sånt. Bra att han inte drar henne i svansen längre :)
#43 Jag tycker det låter som en bra idé, prata igenom det noga med din mamma.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag hoppas att allt löser sig för dig ms hammer.
Vilken jobbig situation. :-(
Tycker iaf du gör det bra som kämpar för dina djur& gör ditt bästa för att hitta en lösning, trots att det är som det är hemma m din far.
Följer tråden& håller tummarna det går bra!
Vi ska ta det lugnt nu i en vecka, får underhålla råttan med den falske sålänge. sen får vi se hur det går. Ska försöka få honom att ta imot en annan råtta sålänge, fungerar inte det ska jag försöka flytta råttan upp till Noxblood och om inte det går heller så finns det ju omplacering, men tror inte han tillåter det om han inte accepterar att Noxblood tar handom råttan :S men vi får se hur det går.
jaha… det verkar som om mamma gett upp… jag frågade vad vi skulle sikta på att försöka övertala pappa med, ny råtta eller flytta henne till Noxblood, men hon bara suckade så jag tog det som "jag ger upp, han kommer inte gå med på det ändå", och hon har nog rätt…. TT^TT
nu är det till och med så jag har gett upp….
Ursäkta men du kan inte ge upp? Det är som sagt olagligt att ha råttor ensam! Sätt in en annons på blocket och här på rif om omplacering och så smugglar du ut henne.
#49 men HUR smugglar jag ut henne då?
#50 ha henne i en liten låda tills du träffar den som ska ta över henne som får ha med sig en transportbur. Du kan även ha henne innanför tröjan om du inte ska så långt. Det är ju bara att förklara situationen för den som ska ta över henne så tror jag nog att dom har överseende med att dom inte kan komma hem till dig :)
jo, nu samlade jag mod när min pappa var på bästa humor nu ikväll. Som tur blev han inte så sur och han gav sig(det här gick lättare än förväntat, och lättare än vad det brukar!)! Jag får flytta henne! Jag ska se om Noxblood kan tahandom henne tillsammans med fler råttor sen, om inte så får ni nog se en omplaceringsartickel snart :)
Tack för all er hjälp! Är riktigt tacksam för alla svar! Tack! ❤️🙂
Men åh va bra :D Tur att han insåg att det är bättre att hon får flytta. Hoppas hon hittar ett hem snart om det nu blir hos din pojkvän eller hos nån annan.
#53 det hoppas jag med ^ ^
Yay^^ Skönt att det börjar gå uppåt nu :3
Vi har redan kommit fram till vad den andra råttan ska heta ;)
Den ska heta Skeever :3 (om ni inte vet var det kommer ifrån så kallas råttorna i spelet Skyrim för Skeever ;P Så det passar bra ;) )
gud vad bra!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#55 du var bara tvungen att skriva det va? XD
#55 NERD! :P
Borde heta Zelda istället :P
#58 vaddå NERD? XD burkompisen till den nu ensamma råttan hette Schemer, som en råtta heter i skyrim 😇
Zelda…? Det finns väl inga särskilda råttor i Zelda spelen?
#60 *suck* bara för att inte det finns en råtta i zelda betyder det inte att råttan kan heta något i zelda…. 😛 vad du är petig helt plötsligt
Jaja, men nu var det roliga med namnet att det var från ett spel :P

Vad bra att det löser sig! 🎈
http://zeldawiki.org/Rat ingen råtta i zelda hmpf :P