Dilemma :(
Efter mycket funderande så köpte jag två råttor som var sagt 2 hanar. Redan första dagen blev jag fäst vid dessa två individer, som nu heter Singha och Chang. De är så otroligt sociala och är med mig oftast i min luvtröja där de röjer runt.. nu till dilemmat. Har märkt att den ena. Singha är en hona, hur de kunde missa detta där jag köpte dem kan jag inte fatta. Nu är jag helt kluven, jag vet ju att det blir tok om jag har båda utan att kastrera hanen som nu tydligen är ganska riskababelt, så vill jag inte lämna bort någon av dem :( de är båda så underbara på sitt sätt. vågar jag chansa på en kastrering? honan som är en riktig buse och framåt, kommer direkt när man öppnar buren. Henne vill jag inte vara utan men inte heller vill jag lämna bort hanen. suck vad göra? vad skulle du/ni gjort
jag känner mig helt knäckt pga detta vill inte förlora någon av dem
Först och främst separera dem omedelbart. Risken är redan stor att du har en kull på G.
Sedan om du inte vill omplacera någon av dem bör du skaffa minst en till av varje kön så du har två flockar. En med hanar (minst två) och en med honor (minst två)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Har du en bra veterinär är det inte särskilt farligt att kastrera.
Du bör sära på dem snarast, om honan (mot förmodan) inte är dräktig än.
Sen undrar man ju hur den som sålde inte kunde skilja på honor och hanar - det är ju ganska lätt.
Hur länge har du haft dem?
If you fight love, you're always a loser
Troligtvis är honan dräktig redan =\ Men ja, hur länge har du haft dem?
Kastrering rekommenderas inte "i onödan" eftersom det är ett så stort ingrepp på en liten råtta.
Som ovan sagt så kan du endast behålla båda om du ser till att ha 2 burar, och en hona och en hane till.
Men är honan nu dräktig så märks det väldigt fort, och då får du ju snart ett par ungar till dom… Men det kan bli många. Mitt råd är att läsa på och förbereda dig på att det kan dimpa ner ungar.
Stort lycka till hur det än går, och hoppas att det löser sig och att hon inte blivit dräktig redan.
Extremt klantigt av de som sålde råttorna. Hur man kan missa att en "hanes" stora pung saknas är för mig helt obegripligt.
Tack för gensvar 🙂
jag köpte dem förra lördagen den 26 oktober. så de har inte varit hos mig så länge. Men har som sagt redan förälskat mig i dem, var inte så svårt ❤️får ta mig en ordentlig funderare. känner också att det var väldigt dåligt att de inte sett detta. jag litade ju på att de visste. Har haft råttor förut men det är ju så mycket, förmodligen är hon nog dräktig, då är ju frågan hur blir de ungarna när deras föräldrar är syskon? inavel. De två som jag har är underbara individer som älskar närkontakt och bits inte heller. Känner också lite att det blir för lite tid för varje råtta om man har fler, som det är nu så har jag båda med mig i tröjan när jag pysslar med annat och de älskar det, vill ju att mina djur ska få vara med, blir ju svårt om man har fler. Men vad vet jag.
Jag är också lite rädd att min hona ska förändras om hon får ungar, gör de det?
Du bör inte ha dem ute tillsammans eftersom de då garanterat kommer para sig om de inte redan gjort det.
Det finns de honor som blir vaktiga vid kull men majoriteten brukar ta det lugnt och fortsätta vara samma individ även efterk ullen.
ok tack
gissar att det redan är försent så det blir väl och köpa en till bur och råttor från ett annat ställe då kanske. hahah… 😛
Sitter de tillsammans nu alltså? I så fall bör du sätta in en av dem i ex en transportbur för de kan inte vara tillsammans. Är inte olyckan redan skedd så kan den ske vilken sekund som helst.
ok
har en transport bur men tycker att den är för liten, vore inte snällt mot någon av dem. får lösa det i morgon
#8 Ursäkta men så du tycker alltså att det är snällt att de får bo med varandra när de är av skilda kön och para sig vilket kan leda till stora komplikationer för honan?
En natt i en transportbur gör ingen skada. I detta fall kan det bara göra nytta.
Har för mig att det till och med inte är lagligt, ska kolla upp vad det står i L80.
***uppdatering 22:03*
**"En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."
Nej säger bara att det är bättre att de får var tillsammans tills i morgon då jag löser det då genom att skaffa en till bur. det är inte meningen att de ska vara tillsammans längre än några timmar till tror det är humanare än en transport bur som är 15*20 cm
Inte ens vad det står i L80 får dig att separera på dem?
Varför vill du utsätta din hona för ev. komplikationer istället för att en enda natt placera en av dem i en transportbur? Det är inte humanare att ha en hona och hane tillsammans, det är en otroligt större stress för dem att bo tillsammans än att en av dem får vara i en transportbur över natten.
Tänk på din honas Hälsa…
Var någonstans har du köpt dem? Du måste ju gå tillbaka och säga att du fick olika kön.
Snälla, om du ska köpa fler - köp inte från djuraffär utan från en seriös uppfödare.
Och läs på om dräktighet och ungar! Honan kommer att få ungar inom tre veckor och måste få bra mat snart. Skaffa en våg och väg henne varje dag, så du ser om hon går upp i vikt. Det finns många bra artiklar om dräktighet, förlossning och bebisar här på forumet, och många duktiga uppfödare att fråga.
Hej
har nu tagit det tunga beslutet att jag ska lämna tillbaka hanen till djuraffären där jag köpte dem. har alltid gillat den affären för de är måna om djuren som jag tyckt men att de inte kunde skilja på honor och hanar gjorde mig besviken. kommer ju dock bli tvungen att ta en annan då en hona därifrån så att honan jag har får sällskap.
Tycker inte att hon verkar stressad av hanen snarare tvärtom de sover tillsammans i hängmattan som jag sytt till dem. De har heller aldrig slagits.
ska ta väl hand om henne dräktig eller ej. har specialanpassad mat speciellt för råttor och de får dessutom kokt ris och kokt potatis. de är sunda och nyfikna individer.
Det finns säkert många seriösa uppfödare som har en hona att sälja till dig. Kolla med dem först! Var bor du någonstans?
Vad är det för specialanpassad mat du har? Hon behöver både proteiner och fett, inte bara kolhydrater som i rid och potatis.
Och hur gamla är de?
(Vi frågar för att kunna hjälpa dig och honan på bästa sätt)
tass
Where you invest your love
you invest your life
Du måste skaffa en till hona för du kan inte bara ha den honan du har nu då det är lag på att ha minst 2 råttor eftersom dom är flock djur. Och appropå maten, bästa är om du blandar eget foder, då vet du vad dom får i sig. Sen måste råttor ha fett och proteiner också inte bara kolhydrater.
I think more things before breakfast than people think all day 
Fast i Ts fall hade jag avvaktat med en kompis. Om honan är dräktig kommer ju den i sin tur få sitta ensam medan honan har ungar. Till Ts behöver din hona mer varierad färskmat än potatis och ris, helst om hon ska ha ungar.
#18 Det har du helt rätt i ang det där med dräktigheten :)
Om nu honan är dräktig så kan det ju vara bra att behålla minst 1 hona från hennes kull om du ska sälja resten vill säga :)
I think more things before breakfast than people think all day 
Hej
selectiv rat heter fodret som jag har till råttorna. ett välbalanserat specialfoder just för råttor. Utöver det får de frukt, grönsaker, kokt ris och potatis.
De bor för tillfället isär och hanen ska tillbaka till djuraffären där jag köpte dem.
så ni menar att man måste skilja på honorna också om det är så att min hona redan är dräktig? vet ju inte om så är fallet och jag vill inte att hon ska behöva vara ensam mer än nödvändigt
Gokväll 🙂
tass

Det blir ett sånt herrans hallå här ofta. Om råttorna är könsmogna och Wonderful78_rat har haft dem ihop i ett antal dagar, så är honan troligen dräktig om hon skall bli det. Då är det ju ingen mening att sära på dem akut! Däremot är det ju sagt att de skall säras på. En dräktig hona kan ju inte bli dubbeldräktig.
De som däremot skall klandras enligt L80 är ju djuraffären, somt haft djuren ihop, troligen unga kullsyskon. En anmälan till länsstyrelsen kostar inget. Nu hoppas vi att allt löser sig till det bästa. Om det blir ungar, visar sig om ett par veckor och när nedkomsten närmar sig behöver hon få vara ensam. Det är ett tag kvar till dess.
Hälsningar/
Den elaka tanten Maria
Hejsan Tips till ts. Rå köttfärs är jättegott :) Lax är också jättegott. Kyckling också, och färska grönsaker. Variera proteinkällorna. Himmel, land och hav :)
#22 men det är ju inte säkert att de har parat sig. Och då kommer de att göra det nu om hon inte särar på dem.
Nu tar vi det lite lugnt här inne, börjar bli lite arga vibbar.
Tänk på att vi menar väl här inne, även om det kanske kommer lite som en våg mot en.
Zakaraa och joysurrender har sagt bra saker som du borde ta åt dig TS, det är bättre att låta dom vara separerade. Tänk dig själv att ha en partner som hela tiden vill 'busa' till det med dig, det blir stressigt och jobbigt i längden. Även om det inte syns när du är där, så finns det många timmar på ett dygn. En råtta mår inte dåligt av att vara ensam en vecka, däremot längre kan det bli komplikationer.
Ett tips, om nu din hona har blivit med bäbbar är att kontakta nån kunnig uppfödare nära dig som du känner att du kan lita på. Hon/han kan sedan hjälpa dig med råd och stöd, vilket kan vara guld värt. Bara att kunna ringa nån för vägledning när man är ovan som råttägare kan vara väldigt betryggande!
Du behöver inte skilja på honorna från början, men däremot när det börjar närma sig att bäsarna ska födas. Då låter du hon vara i en bäbisbur där hon kan vara ifred.
Kolla gärna i våra artiklar, där finns det bra information om hur du kan göra. Och tveka inte heller att göra nya trådar, med vårat medlem antal och folk med erfarenhet så kommer det trolligen alltid finnas nån som kan ge dig svar :)
/ Zo
Tass
Råttor är allätare, de skulle nog uppskatta olika kött av nått slag, rått och tillagat
Tack för alla tips,
tar givetvis med mig alla råd eftersom de små liven betyder massor för mig. Det är verkligen toppen att det finns ett sånt här ställe så man kan få hjälp, och tips.
ska testa att ge dem kött. har varit försiktig nu i början eftersom de inte fått sånt i affären där jag köpte dem så man vill ju inte chocka deras små magar.
jag ska göra mitt bästa för att de ska få ett sånt bra rått liv som möjligt.
angående anmälan så känns det inte så kul, tror att det beror på okunskap att de inte sett att det var en hona. och kanske också det faktum att tiden inte räcker till.
en sak är säker. ska jag ha mer råttor i framtiden blir det hos uppfödare som jag köper dem. tycker inte att några djur ska säljas i djuraffär när det kommer till kritan. Kanske låter konstigt med tanke på vart jag köpte dessa. Men nån gång ska man väl lära sig.
det ska tydligen gå att lägga upp bilder på denna sida. så då kanske det blir en snart på mina bebisar. ❤️
Trevlig kväll 🙂
Var i landet finns du TS? :)
//Nike
Jag bor i Närke, Örebro län, 🙂
Nu har det löst sig med råttorna.. nu bor två rått tjejer tillsammans. Gick jättebra att sätta ihop dem, nu blir det spännande att se om hon hann bli dräktig innan jag separerade dem, Hanen fann sig jätte bra med de råttorna som var kvar där jag köpte dem.
Ha en trevlig helg och kväll. 🙂