Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2572 ggr
kvekki
10

Stormoffer efter Simone

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse när jag kom hem från jobbet så satt det nåt brunt pälsigt mitt på min gårdsplan… Hade aldrig trott vad det visade sig vara -en råtta! Medtagen, blodig bakom ena örat men ändå såpass kry att den orkade hoppa, attackera mina fötter och fräsa/pipa när jag försökte chasa in den i min gamla råttbebisbur som så lägligt låg på loftet några meter bort… Så nu sitter jag här i köket med en medtagen liten grabb i buren. Han sover mest, eller iaf sitter o kurar med ihopknipta ögon… Han har fått i sig lite vatten men vägrar det ätbara jag lagt in (bananbit, ost, fodermorot, hästmüsli). Ibland tar han ett försiktigt varv o ser sig om. Ser ut att kunna röra sig obehindrat. Har tvättat sig lite men inte såpass att han ger mig känslan av att vara pigg o kry. Vad sjutton skall jag göra? Att ta till veterinären är helt uteslutet, en vild råtta som försvarar sig med näbbar o klor är inget jag vill hantera… Min sambo kommer skrika högt när han kommer hem och föreslå att hans hund skall göra lidandet kort för den. Det alternativet slog mig oxå, hon har fått avliva många skadade möss efter katterna bara lekt med dom… Men det här är ju en råtta! Ser ju precis ut som de råttor jag vuxit upp med, halva mitt liv har varit präglat av råttor som kära husdjur. Något jag saknar fruktansvärt! Vad vill jag nu med den här tråden? Jo, hur lång tid kan man ge en skadad råtta för återhämtning? Hur lång tid av apati skall gå innan man kan dra en slutsats att hoppet är ute o det mest humana är avlivning? Vad kan man locka en vild råtta att äta? O vill jag verkligen kurera den för att sedan släppa ut den, så att den kan ta sig in i ladan, stallet eller huset o bli ett skadedjur? Hur mycket smitta o parasiter kan en vild råtta bära? Är det någon risk för mig? (vi bor flera mil ut på landet så nån "kloakråtta" är den inte.

Grodan
6

Rar berättelse. Gillar verkligen ditt sätt att skriva!

Tyvärr finns risker för smitta, så jag skulle råda att hålla den långt från sällskapsdjur och inte ta i den. Så fort den har repat sig släppa ut den där du träffade på den.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

deeremf
1

första som slog mig ang mat var insekter, menar ett djur som är vant vid att jaga kanske föredrar att fånga sin egen mat snarare än att få färdigmat i handen.

kvekki
9

Nu har han druckit ännumer, verkar piggare! Kollar in burgallret o funderar nog på hur han skall ta sig iväg… Planen blir sådan att han får vara i buren tills han känns piggare och fit for fight, sen släpper jag honom vid en gammal stuga ute i skogen. Inte hemma på min gårdsplan av rent egoistiska skäl. Ja o möjligtvis att här finns flertalet luttrade kattjägare ;-) Förhoppningsvis redan imorgon! Skall se om jag kan hitta nån mumsig snigel eller nåt, som är insekt men rör sig lagomlångsamt… Eller så kanske han äter när han känner sig tryggare med den nya miljön. Han satt alldeles nyss o knastrade, känns som ett gott tecken! Skall gömma buren i ett förråd så min sambo inte vet nåt, vad man inte vet kan ju inte skada ;-)

Lancia
5

Lite rå köttfärs eller röror likt barnmat osv som luktar gott för en liten råttnos kanske kan få igång aptiten.

Ge den lille ett par dagar med god mat, vatten och värme för återhämtning så kan du släppa ut den sen igen. Täck gärna över buren litegranna så den får det mörkt och mysigt och minskar eventuell stress av att vara på 'oskyddad' yta.

Fint av dig att ta hand om den lilla. :)

Apootie
0

Skulle också föreslå typ rå köttfärs eller annat rått som är nyttigt. Rå lax kanske? Dock ska den ha varit fryst innan. Mina råttor älskar både stekt och rå lax (stekt utan kryddor då).

PetQueen
1

Åhh, riktigt söt var den ju! :) så himla fint att du tar hand om den!

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Fjordell
1

Fina människa❤️

Håller alla tummar för att den lille återhämtar sig snabbt och snart kan få komma hem till det vilda igen. Följer tråden med glädje!

marathos
2

Bra gjort att du tog hand om den lille! Jättefin! Hoppas han repar sig.

kvekki
1

Rå köttfärs var väldigt populärt! Tackar för det tipset! Grabben (synd att stormen hade ett tjejnamn -fast han får väl kallas Simon istället) verkar vara i samma läge som igår. Dock lite mer svullen runt sin vänstra skuldra och han använder inte gärna sin vänstra framtass. Men den rör sig och själva benet är inte svullet så förhoppningsvis inget brutet! Han har börjat låta lite förkyld och ögonen är lite matta o kladdiga. Men äter, dricker och tar sig runt. Vi knastrade ihop en liten stund nyss… (jag började o han hängde på!) Får hoppas att han reder ut sina skador själv. Vänster öra ser lite "dumbo ut" o han lutar gärna lite åt vänster. Han bor nu i källaren där pannan håller en stadiga 23grader och inget drag. O ingen sambo som vet nåt! Hehe… Tur han inte läser här! Varför knastrar råttor egentligen?

:')
1

Låter lite som om att han har drabbats av snedskalle? (http://rattor.ifokus.se/articles/4fdf325f88f4722aa50041bd-vsht-oroninflammation?articles-1)

Råttor, i alla fall tamråttor, knastrar där de tycker något är mysigt eller roligt (när de är ute och springer tex.) Men även om de är arga. 

"Knastrande
Som katter spinner kan råttan istället slipa sina tänder mot varandra och få en form av knastrande/gnisslande läte. Hörs ofta när råttan njuter av tillvaron. Kan vara både när man gosar med sin råtta som när råttan sitter i buren och bara njuter."

"Knastrande/Tand smattrande
Påminner om knastring hos en nöjd råtta. Den uppretade råttan gnisslar tänderna mot varandra. Ofta kan denna form av tandgnisslande vara mer stark och intensiv än mys knaster. Man brukar även se att råttan är upprörd/arg. Vanligen förekommer även irriterad svans viftning och ibland även ruggig/burrande päls."

Källa: http://rattor.ifokus.se/articles/509959c7d4ebea07b8088a5b-beteende

Lamina
3

Råttor kan, precis som katter med sitt spinnande, knastra även för att dom inte mår bra. Liksom för att lugna sigsjälv.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

:')
0

#11 Det visste jag inte, var har du lärt dig det? :)

Lamina
4

#12 Vet inte. Något jag plockat upp på vägen under mina år som råttägare. Troligen här på iFokus.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fjordell
4

Just det där med tröstknastrande upplever man också som ägare till en sjuk eller till och med döende råtta. Min tumördrabbade men annars friska Odd låg mot mitt bröst och knastrade för fullt efter att hon fått sprutan, och somnade lugnt och stilla in… Hon visste exakt vad som som höll på att ske.

Men man hör helt klart skillnad på mysknaster, stressknaster och tröstknaster. Eller ja, jag gör iallafall det eftersom jag upplevt dem alla i olika situationer.

mikeiko
1

Precis som tidigare nämnt så kan råttor knastra även under stor stress eller om de har väldigt ont. :( Hoppas Simon inte knastrar för att han det jobbigt…

kvekki
10

Dagens uppdatering får berätta att det var en piggare råtta i buren! Huvudet är inte lika snett o örat ser mer toppigt ut än dumbo nu! Ögonen är dock matta ännu men han kastade sig över dagens portion av köttfärs! Hunger och matintresse känns som ett bra tecken! Han satt inte heller o kurade den stunden jag studerade honom! Kollade läget, nosade, klättrade lite -han känns nyfiken och är inte rädd för att jag är där. Nosade tom på handsken när jag bytte ut vattnet! Tror det här kommer sluta väl trots allt!

EmelieSaraViola
2

Tycker det är så fint att du tar hand om den här lilla krabaten. Det är inte många som hade tagit sig tiden att ta hand om en vild råtta. Många hade nog helt enkelt bara tagit bort den från tomten och struntat i vad som händer med den! Så himla omtänktsamt :)

[Emelie321]
1

Blir så glad och rörd av detta att jag får lyckorus. Vad himla fint gjort av dig! 🌺

:holmgreen:
1

Vad fint! Vet ärligt talat inte vad jag ska skriva haha, blev väldigt rörd iallafall. Precis som ovan skriver, så hade nog inte många tagit sig an en vild råtta. Lycka till!

Blodfot
0

underbart att höra att han är på bättringsvägen!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

kvekki
8

Nu är han så bra att det var lite nervöst att plocka ur/i vattenskålen igårkväll… Vill inte bli attackerad! Ögat på friska sidan är nu blankt o klart! På vänster lite kladdigt ffde. Annars tror jag han snart är redo för naturen igen! Tack för alla idéer och stödet!

kvekki
9

Dagens uppdatering, Det var en riktigt Frisky råtta i buren imorse! Jag kunde inte byta ut vattnet… Han hoppade, attackerade sputta o fräste o pep. Jag fick ångra att jag ville stoppa ner näven o hämta upp skålen. Fick fyllt på rent vatten med en spruta genom gallret… Han åt sin köttfärs med båda händer, bägge ögonen klara o fina o örat står rätt upp!

Imorgon åker han ut! 😃

Hade kunnat släppa honom idag oxå, men jag jobbar 12h pass så är inte hemma förrän sent ikväll…

O nu e jag ju inte mindre sugen på att skaffa råttor igen! Finns det ingen i Kungsbacka/södra Göteborg som kan bjuda på en råttfika så man kan få snusa lite råttlukt o mysa lite? Stilla abstinensen så att säga… Jag vet ju mycket väl att jag inte hinner ge råttor den tid och uppmärksamhet de behöver så jag får nöja mig med mina pilgiftsgrodor… O dom är inte så mysiga… Men vackra 😍o kräver typ tre minuter uppmärksamhet om dagen…

Lancia
2

Nämen, det låter som han verkligen blivit sig själv igen! Spotta och fräsa, jo man tackar. :)

Tack för allt du gjort för den lille och för att du delat med dig av hur det gått för er. Har varit spännande att följa. :)

Silverorm här på forumet finns i Lindome. Hon hade uppfödning tidigare men har lagt ner den, dock har hon väl en hel del råttor kvar. Skicka henne ett PM vettja!

[Emelie321]
0

Vad roligt att han har blivit sig själv igen! Vilket tack han gav 😂

Varit jättespännande att följa detta!

Kalli
0

Roligt att höra att han är bättre. Jag bor visserligen på Hisingen och inte södra Göteborg men har du vägarna förbi är du välkommen.

kvekki
14

Det var en lika illa förbannad råtta i buren idag, framförallt när jag drog av handduken som legat över(den hade blåst av i halvstormen ändå). Han for ut ur buren med skrik o panik o rätt in i det lilla förrådet ute i skogen som jag valt som utsläppsplats. Det kändes bra! Hoppas han kan bo där o inte tar sig hem till grannarna eller oss… Tack för stödet allihopa! Det känns toppen och väl värt ansträngningen! Det jobbigaste var dock att smussla så min sambo aldrig upptäckte något….

Anothername
4

Va roligt att det gick bra för honom :) 

Nu har du mycket karma att leva på :D

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Blodfot
0

gud vilken underbar nyhet! Nu har du massa karma att leva på!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!