Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 888 ggr
[kalelo]
2013-10-28 13:59
1

Mycroplasma

Hej,

Hur lång tid tar det för mycroplasma att själv utdö från saker som har varit i kontakt med råttor som burit mycroplasma?

Tänkte även på rummet de varit i, buren osv, eftersom jag märker att skiten sitter på tapeter osv. Har hyreslägenhet och vet inte hur jag ska få bort det… så frågan är hur lång tid det tar tills det självdör?

[kalelo]
2013-10-29 13:26
0

putt

Zolah
2013-10-29 14:46
1

Mycoplasma är något som man inte kan bota, det finns latent hos dom flesta råttor och man får ibland symptom och ibland inte.

Antar nästan att du blandat ihop mycoplasma med Porfyrin ( råttornas snor, somi kontakt med luft blir orange/röd ), jag brukar torka bort det själv försiktigt med en fuktig duk. Och för att skydda väggen hänger jag en vaxduk mot väggen som i sin tur är bara att torka av -

Det kan ju hända att du inte alls har mycoplasma utan en annan sjukdom hos dig, lunginflammation, förkylning osv. Lättast att få reda på om vad man har är ju givetvis att kontakta en veterinär :)

närjag rengör ytor så brukar jag ta bakteriedödande, tex mr muscle för kök. Men om det är på en plats där råttorna är ofta eller äter ser jag till att använda annat eller torka av med rent vatten ordentligt efteråt.

[kalelo]
2013-10-29 18:12
0

Det var mycroplasma som mina råttor hade fått, var hos vetrinär med dem och behandlade dem med det hjälpte inte… så nu är de avlivade eftersom jag inte ville att de skulle lida.

Vad jag har förståt så är mycroplasma mitt emellan bakteie och virus… frågan är hur lång tid det tar innan de självdör så jag vet att rum och saker är sk säkra igen för andra råttor, så de inte blir smitade av oförsiktighet från min sida.

Zolah
2013-10-29 18:23
0

Mycoplasma behöver inte betyda att dom kommer lida, och vad jag förstått så finns det hos dom flesta råttor men att det inte betyder att något händer.

Läs igenom den här artikeln, tror den kan hjälpa till med att se hur länge du kan ha karantän hemma -

http://rattor.ifokus.se/articles/4d717939b9cb462221089435-karantan-kan-radda-liv

sedan har vi en annan artikel om just mycoplasma som kanske kan svara lite på dina frågor om det

http://rattor.ifokus.se/articles/4d717406b9cb462221084cc5-rattors-sjukdomar-mycoplasma

[Nelley]
2013-10-30 02:33
0

Ursäkta men var bara tvungen..:3 *Mycoplasma* heter det!:) zolah, kom före men det här var väl mer av en 'rättning' hehe;)

[kalelo]
2013-11-01 10:17
0

Jag har idag inga råttor, min fråga är fortfarande "Hur lång tid tar det för Mycoplasma att självdö från sakerna, utan råttor att leva på?"

…saken är den att jag vill veta detta så jag vet att Mycoplasman har dött ut från grejerna, så de är säkra att använda igen. Så om jag införskaffar nya friska råttor, även om de bär Mycoplasma latent, så bryter Mycoplasman inte ut och de införsjuknar direkt med rossel, snor och slöhet.

Jag vill veta när jag kan sluta med vissa av karantänreglerna, så att mina vänner med råttor inte får ett utbrott av skiten, även om de flesta råttor bär på Mycoplasma latent.

Jag kan emellanåt från rummet, där de sjuka råttorna stod, känna det på händerna när jag har tagit i vissa saker att jag har smittan på mig, och behöver sprita händerna.

Mycoplasma är ju rejält smittosamt när det väl har brytit ut och jag vill inte utsätta de jag känner med skiten.

Ps!

#5 jag har en tendens att stava Mycoplasma fel hela tiden, men tänker att huvudsaken är att folket förstår vad jag menar.

Ds!

Zolah
2013-11-01 11:15
0

Jag kan inte svara bättre än det jag gjort, 6 veckor och man vet att det har lämnat en råttkropp . om du ska ha bättre svar än detta får du gå till en veterinär, dom vet nog bättre om inkubationstid etc.

Enda jag kunde göra är att ge dig information och visa till våra artiklar, där du sedan kanske kunde finna information som kunde ge dig svar på exakt vad du söker.

något du skulle kunna göra är att sterilisera dina 'saker' om hela tanken är att ge dom till dina kompisar.

Det jag försökte säga är att du behöver nog inte vara orolig då andra råttor troligen har det redan och att du kan träffa dem utan att känna att DU är orsaken till att dom blir sjuka. Karantän gäller ju människor och djur, då en person kan sprida eventuella sjukdomar genom att komma på besök…

Men ring en veterinär som känner till mycoplasma bättre än vi, så kan hon säga hur spridning funkar och vad inkubationstiden är.

:holmgreen:
2013-11-01 13:00
0

Hur märker du att det sitter på tapeten? :)

[kalelo]
2013-11-01 20:40
0

#8 en kännsel jag får i fingrarna när jag rör tapeten. som en hinna, samma känsla som när råttorna var som sjukast och man tagit i dem. spritar man eller tvättar händerna så försvinner det, fenomente uppstår inte i de andra rummen när jag testat bara för att kolla.

[kalelo]
2013-11-01 20:46
0

#7 trodde någon här inne viste det eftersom jag inte är den första som fått det och gått till vetrinär med det. Sen kan jag inte hjälpa att andra skriver halvtydligt så jag inte förstår vad de syftar på.

[pepparkatt]2
2013-11-02 18:34
0

Tror absolut inte att myco sätter sig som en hinna på tapeten, så det behöver du inte oroa dig för. Det kan vara fett du känner! Jag har 6 råttor, tre tjejer varav en har myco sen ett år tillbaka. Hon har bott med sina vänner hela tiden och ingen annan är sjuk. Tror det mer beror på immunförsvaret hos individerna som avgör vem som blir sjuk eller ej, annars Hade alla mina haft rossel nu då de bor tillsammans i samma rum osv.