Size matters?
Är bara nyfiken då jag fått olika uppgifter från olika håll: hur mycket skiljer det i storlek mellan vuxna honor och hanar? Av en del bilder här på forumet att döma verkar pojkråttor kunna bli enorma jämfört med mina halvvuxna tjejer. Har bara haft flickor och har därför ingen erfarenhet när det gäller pojkar.

Vad jag har sett är väl ca 500 gram normalt på en hane men det kan variera mycket. Min småpojkars pappa väger 840 gram och min minsta pojke väger 370 fast han växer nog lite till. Jag själv har aldrig haft en hona som vägt över 450 gram.
500g är ganska litet för att vara hane.. 650-800g är bättre storlek (utan att råttan ska vara tjock!)
En normalstor hona ligger på 350-450g. Honor är alltså ungefär hälften så stora som hanar.
Sen kan storleken variera beroende på råttans typ. Vissa råttor ÄR små, då ska man inte göda upp dom för att de ska passa in i det "normala". Inte heller ska man försöka få ner en råtta till en viss vikt om den inte är överviktig. Bra hull och kondition ska alltid eftersträvas, och då kanske man hamnar antingen över eller under de ovan angivna siffrorna.