6-veckor
Hej hur kan man syssel sätta en liten råttkille på 6-veckor i buren. Han är sprallig och behöver något kul att pyssla med då och då, har nyligen haft han utanför buren men lika sprallig så fort han kommit in i buren igen. Några förslag? :) Tack på förhand. :))
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
Är han själv? Skaffa en kompis snarast så han har sällskap = buskompis. Enligt lag får inte en råtta vara själv om det inte finns särskillda skäl. Det finns inga sådana skäl för en så liten råtta.
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Tror att TS har två äldre killar som han ska sättas ihop med (?). Verkar så om man läser hennes andra tråd.
Han är inte själv Han ska sättas ihop med mina två hanar skaffade den nya råttpojken igår.
men du kan hänga upp en majskolv/kött i burtaket med typ ståltråd. Och så massvis av klättermöjligheter. Lägg in en låda jord och låt honom gräva, detta kan man även peta ner godsaker i. Ärtfiske, eller ha honom ute mer.. ;)
Tack ska du ha! :) Men vart ska man hälst hålla när man gör ärtfiske? I köket
plan yta , typ köksbordet :) Tog dock ett tag för mina att förstå vad de skulle göra x) ..
Varför introducerar du honom inte bara för dina äldre hanar direkt?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 Dem har träffats ett par gånger utanför buren. Men grejen är den att jag blir så feg för att han är så liten och dem är så stora så drf jag tar en bit i taget. Har läst en hel del, men drar mig till att ta lite dag för dag. Han piper så fort grabbarna kommer förnära och luktar och gnager honom i pungen xD Det är första gången för mig. Slägg gärna in lite tips för hur jag ska göra och vad ni tycker. Dem stora grabbarnas bur luktar lite kiss här och där och dem pinkar mer än gärna rivir. :D
#9 ska jag börja med att städa ur hela deras bur där den nya lill killen ska bo tsm med mina storgrabbar och sedan lägga in dem alla tre i sammabur?
det är ju det som är tänkt men känns som att dem kommer bli för nyfikna på honom och mosa in honom i ett hörn och lukta och greja.
har läst på den här sidan: http://angiesrats.webs.com/introducering.htm
men innan dem alla tre ska in i en och samma bur så lär dem väl först och främst umgås utan för buren eller?
HAR SÅ MYCKET FRÅGOR. :)
Ok, då ska jag försöka att inte låta för hård. Det är inte bra för råttorna att du fegar ur. Dom måste få lära känna varandra och göra upp om vem som bestämmer. Det kan vara jobbigt för den lilla, och det kan gå lite vilt till ibland. Men det hör till, att dra ut på det gör det bara jobbigare för råttorna. Visst kan man ta det lite lugnare om det faktiskt blir rejäla bråk, menyn annars tycker jag att det är bättre för råttorna att bara få det överstökat. Det kan låta en del, små råttor har en tendens att låta som att någon håller på att ha ihjäl dom bara en annan råtta nosar på dom. Och det kan se brutalt ut. Men normalt funtade råttor ska inte gå över styr. Så låt råttorna köra sitt race. Håll bara koll så det inte blir för våldsamt, om dom biter hål på varandra eller dom inte låter liten äta och dricka. Resten sköter råttorna själva.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
tack så mycket för ditt svar! :)
Jag själv blir så rädd och tycker synd om lill killen när han kom hem till mig för första gången igår och så ska han göra något så stort att ta i mot stryk och flytta in till "full" vuxna hanar redan andra dagen. Men håller med dig om att det är bättre att göra det så fort som möjligt.
tycker du att jag ska städa ur buren innan dem alla får komma in i den? :)
Nu har Rufus äntligen fått lagt sig hos dem andra isamma bur. Dem alla ligger och sover tsm. :)
Yaay vad skönt att det gick bra!! :-)
#15 Ja:) Dem lukta bara varandra i baken, är iväg och handlar mat med familjen så man får väl se hur det gått för dem när man kommer hem :)
det kan vara en del pip nu de första dagarna, mest rädsla och att de sätter rangordning nu i början… du lär dig fort att höra om det är allvar eller inte på pipen. Man hör hur pass paniska de är om det är mer på allvar och man behöver kolla till dem. Har du tur så händer det inte alls eller senare när de sätter upp rangordningen när lillen blir större
<3