Mina killar
Mina två råttpojkar Stig och Elvis är trötta och uttråkade såfort dem är i buren dem ligger i hängmattan eller på hyllpanen och sover hela tiden. Har dem ute i rummet ganska så ofta "på golvet" . Har nyligen skaffat en råttbebis på 5-6veckor så dem kan få en lek-kamrat men dem hålls inte i samma bur en så länge. Dem ända gångerna dem rör sig i buren är då de får mat eller när dem ska på toa. Finns det något man kan göra? Dem gillar inte att leka med toarullar eller papper, bollar, kattleksaker osv.. Så svårt att komma på… Del rör sig bra när dem är ute och dem äter och dricker vatten så bra mår dem! Men dem är riktigt uttråkade, vill att dem ska ha det så bra som möjligt! Snälla kom med förslag! :)
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
mina pojkar gillar att fiska ärtor då är det och sedan plaska i vattnet eller så hänger jag en morot inte allt för lätt åtkomligt från burtaket när dom är i buren det brukar hålla dem sysselsatta
Rulla in lite färsk mat i exempelvis toapapper och sätt en lite bit frystejp så de sitter fast, sen har de å göra ett tag.
Först behöver man inte så mycket papper så att de ska fatta att de måste riva upp papperet för att nå maten. Men såsmåningom när de har fattat kan man ta mycket papper. Dock blir de skickliga efter ett tag och de går snabbt, men de ä ändå något att göra och dom älskar att riva upp papperet för att till slut få sin belöning!
Sen när de har fattat att pappersbollarna verkligen är något de vill ha så kan man sätta fast dem i ett snöre och sen dra runt på golvet så får de ett "byte" att jaga. Man kan även dra bollen själv me handen. Mina blir helt galna och dom älskar det! De har verkligen förknippat småpappersprasslet till maaaat. Men ska man få dem att jaga så ska man se till att de verkligen vet vad som finns inuti! :)
Ibland använder ja inte ens en skål till dem, jag sätter in allt i papper för de blir mycket roligare och mer stimulerande då. :)
Kan tilläggas att sen när de verkligen har full koll på vad som finns inuti kan man ta toalettrullar och lägga mat i, senoch vika in sidorna och ge dem, då blir de lite mer utmaning.
Man kan även hänga upp rullarna/bollarna i snören i buren så får de ta ner dem först innan de kan bryta sig in i dem och sen smaska i sig maten som finns inuti. Så har ja gjort när ja haft råttvakt och de inte fått komma ut så mycket. Då är all färskmat mycket jobbigare att få tag i och de blir mycket mer stimulerade än om de får direktserverat i en skål :)
Hoppas du fått lite inspiration!
#3 Tack så mycket det ska jag prova! Känns så ledsamt att se dem uttråkade när dem är i buren… :/ Man kan ju förstå känslan och hur kul vore det om man själv låg där inne… :/ Ännu ett tack ska prova imorgon! :)
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3