Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 612 ggr
Rodentfreak
2013-10-30 15:10
0

Framtida orm mat.

Har för cirka en vecka sen skaffat råttor igen,(det var längesen sist) men den här gången är det under andra omständigheter, När jag var och hälsade på en medel stor uppfödning, som bland annat föder upp till djurafärer, (är kända för att ha fina djur), grejen är att de djur som affärerna inte vill ha, blir orm mat vilket jag i grunden inte har nå problem men. 
Jag hittade där två hannar tre mån gamla ungefär så inga små ungar längre, De levde i en liten bur men få grejer eftersom de snart skulle bli pyton mat. Då jag blev försjust i den ena förislog jag att jag kunde köpa dem vilket jag fick. 
Har denna veckan jobbat hårt med dem, de är väldigt snälla i grunden men ganska misstänksamma på grund av den brist av mänsklig kontakt. Hittills har jag fått dem att hänga och nosa på mina händer och har inga problem med att ta mums bitar ur händerna.
Nu till min fråga, är det nån här som har nå tips på tillits övningar för lite äldre råttungar att känna sig säkrare med mänsklig kontakt.

Så vill jag gärna vetta.
ha det, tack för att du läste

Zakaraa
2013-10-30 15:30
0

Nyfiken på vad det är för uppfödare, du får gärna PM:a så slipper du skriva ut här.

Jag tar det som att råttorna inte är hanterade med tanke på din fråga så för att börja är det lättast med att helt enkelt sitta med handen i buren så de kan komma fram och nosa ochg börjar känna sig trygga. Mata med handen osv så de ser att handen inte är farlig.

Har de problem med lyft så kan du börja med att ta tag i råttan utan att lyfta, när det är acceptabelt kan du lyfta någon cm bara och sedan sätta ner och upprepa.

Missade jag något så fråga på, lycka till! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fiore
2013-10-30 15:31
0

Vad fint att du har hjälpt råttor från att bli ormmat!

Här är en artikel på hur man kan tämja råttor.

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Rodentfreak
2013-10-30 20:25
0

Nämen, uppfödningen har inget namn då den drivs som ett sid projekt av den lokala jordbruks skola, som föder upp alt från råttor till lam. :)
TACK FÖR SVAR,
jag har inge problem att mata dem med händerna och klia lite på dem, men de är väldigt misstänksamma mot främlingar och är kan stundtals vara väldigt skygga. Funderar mest på folk hade egna knep på att vissa dem hur bra man är:)..

DaniPoo
2013-10-30 21:20
0

Det är klart att det inte är något konstigt eller fel med att råttor föds upp som foderdjur. Men det skall inte betyda att dem blir sämre behandlade och får sämre bur enligt mig.

#2 jag ska börja göra klisterlappar och sätta på köttförpackningarna på ICA. "Trist att ingen hjälpte den här grisen från att hamna på din tallrik" Hehe Skämtar bara med dig, Jag lovar att jag inte kommer göra så ^^