Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2457 ggr
:')
0

Vilken pälstyp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min råtta Kiwi har en väldigt speciell päls. På pappret så är hon rex men jag har svårt att tro det. Hennes mamma är rex (liknar Kiwis lite fast hennes ser längre ut https://www.facebook.com/photo.php?fbid=684321084926612&set=a.684320281593359.1073741830.297168903641834&type=3&theater) och pappan slät. Det är allt jag vet om bakgrunden då jag inte hittar hennes stamtavla. Hon är från Verra's btw.

Jag vet även att hon har holländska och finska gener bakom sig.

Om man ska beskriva hennes päls så är det inte som en vanlig rex. Kiwis päls är väldigt kort och sträv, hårstråna är som mini krusade och de sitter så himla tätt! Svårt att komma ned till huden på vissa ställen. Lite sammetsliknande. Hennes morrhår är i princip raka. Hade några på besök här som trodde att hon kunde vara velveteen men samtidigt så har hon ju inte lång och vågig päls utan bara sträv och matt.

Visst, hon kanske är rex ändå. Men om hon skulle kunna vara något annat så vill jag gärna veta. För hon liknade ingen av de rexar jag såg på utställningen.

(Minns inte ens om jag tagit upp detta ämne här på rif förut eller om det var på FB….men kör igen isf)

Här är lite bilder och videos på henne.

0
0
Zakaraa
0

Påminner lite om Velveten för mig men kan inte svara på det
Kan mycket väl vara rex, rex kommer ju i så många olika kvalitéer, bra och dåliga. Så det kan ju vara en dålig rex (eller en väldigt bra och du bara sett dåliga förut? haha, mindtrick)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[kerstinthemilklover]
0

En fin rex. hade det varit en människa hade man sagt att denne har självfall. Morrhåren är lite lockiga. Fin råtta!

fiore
0

Kan det inte vara en velveteen eller bra rex?

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Mezzzanina
0

Hon är verkligen jätte fin tycker jag.I mina ögon ser hon inte heller ut som en vanlig rex.

0

Hm, hur ska en bra respektive dålig Rex se ut?

zickan
0

En dålig rex kan se ut som en velveteen. Dvs mer eller mindre nästan raka morrhår, mjukt fluffig knappt krullig päls. Mer vågig än krull.
Rex kan även va mjuk som sträv, krullig som vågig. Jätte svårt att se skillnaden mellan en bra i en variant och en dålig i en annan.
Krävs nästan kontroll parning. Skulle du para en velveteen med en rex så får du inge dubbelrex. Men barar du rex+rex eller velveteen+velveteen får du dubbel form och därmed några med mindre hår till nakna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fjordell
0

Hur gammal är hon på bilderna och filmen? Har du några dagsfärska bilder på henne? Hårlagen kan variera enormt mycket beroende på vilken ålder råttan är i osv. En ung råtta har oftast kortare och mer jämn päls än en fullvuxen, då de ofta får rätt långa täckhår som kan ge ett helt annat intryck.

Bilderna jag ser här, ser ut som en rex ibland ser ut vid pälsbyte.

0

Ca 3 månader på bild och video. Så det är inte allt för länge sedan. Kan ta nya imorgon men hon ser ut så som på bildera fortfrande.

Fjordell
0

#10 Ok, gör så! :)

0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dagsfärsk video!

Fjordell
0

#12 Perfekt! I mina ögon är hon definitivt en rex🙂

Lancia
0

Jag har kænnt på denna råtta och det ær definitivt inte en vanlig rex! Rubl har speciell pælskvalitè førvisso, men denna pæls kænns verkligen som en velveteen. Finns ju æven någon slags "teddy" eller vad det heter, jag har før mig att denna honas uppfødare pysslat lite med sånt?

Om det mot all førmodan ær en rex, så ær det ingen bra sådan. Som någon skrivit ovan så ær det ingen slump att det sægs att en dålig rex kan misstas før velveteen. Vissa standarddomare hævdar dessutom att velveteen inte ens finns, utan att man linjeavlat så pass många dåliga rexar att dom børjat se ut som dom gør. En bra rex ser ut som min agouti jag hade med mig till tierp. Honom minns du va, Nike? :)

0

Ja och det är honom jag jämför lite med. Det skiljer sig verkligen i hästlängder mellan dom. Men visst kan hon vara dålig rex. Ska ta med henne på nästa utställning och se vad de där skulle säga :)

Fjordell
1

Jag har ju dessvärre inte möjlighet att känna på denna råtta, men det ser ut som en 'dålig' rex i mina ögon. Haft flera rexade råttor som haft liknande utseende på pälsen som denna, och känslan av pälsen har varit allt från väldig sträv, nästan som stålull, till väldigt luddig och mjuk. Vissa har haft långa täckhår, andra har haft väldigt jämn päls. I just det avseendet att rexpäls kan se såååå olika ut, så är jag rätt så övertygad om att detta är en vanlig rexad liten tös.

Ska se om jag hittar någon bra bild på någon av de råttorna jag tänker på. :)

DuBetMig
0

Tassar lite här, jag hinner inte läsa nu men är nyfiken, har kullsystern hemma :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

0

#17 Är hon också rexad? :)

DuBetMig
0

Ja, och verra sa att du hade samma fundering som jag, för jag förvånades också lite av pälstypen, för hon har inte heller så krulliga morrhår.

0

#19 Har du en bild på henne? :)

DuBetMig
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jajamän, här är hon =)

0

Men söööööööt, ja pälsen liknar Kiwis faktiskt :)