Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 4545 ggr
Riighto
0

Bygga bur

Jag har tänkt köpa råttor inom en snar framtid och jag gillar att vara kreativ och bygga saker själv, därför går jag i tankar på att bygga bur. Ni som har byggt egen bur, har ni några tips? Hade eventuellt tänkt mig en BILLY hylla ungefär..

Vad finna det för nackdelar&fördelar med hemmagjord bur respektive butiksbur?

Skulle gärna vilja se bilder på hur era älsklingar bor,

för inspiration och ren nyfikenhet :)

lillaeld
2

Billyhyllan är inte så djup, enligt lag ska det vara minst 30 cm i djup på en bur, och det är verkligen minimum.

har själv inte någon hemmabyggd, men tanken har slagit mig också.
vad jag förstår ligger kostnaderna på ungefär samma nivå som om du köper en bur. du måste använda dig av hammarlack eller båtlack och lacka i flera flera lager, och täta alla hörn med typ silikon för att träet inte ska suga åt sig kiss.
eftersom det är begränsat med nät osv i buren blir det oftast svårare att hänga upp hängmattor osv.

enda stora fördelen med hemmabygge är att du får det precis som du vill ha det :)

kigon
3

Nackdelar;

• Råttor gillar och klättra så det är bäst om det byggs till galler på all sidor, men även då blir det sämre än en vanlig gallerbur.
  • Hammerlacken kan lossna på små ställen med tiden, så det börjar lukta mycket.
  • Råttorna kan gnaga sönder hyllplan/sidor etc, vilket gör mycket ljud.
  • Om man inte har mycket galler och måste använda krokar kan det bli svårt att inreda det bra.
  • Kan vara svårare att rengöra då det är trä.

Men fördelen är ju att den blir precis den formen och de måtten du vill, och att insidan kan se ut hur man än vill.

Så det är snyggt inrednings-vis om då det kan höra samman med de andra möblerna, men lite sämre i funktion 🤦‍♂️

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

missporcelain
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att bygga egen bur. Två sidor kommer vara trä, så att man får det mer fast och inte "wobbly". På dessa kommer jag sätta fast hyllplan. Två sidor kommer vara nät!

Det vikigaste är väl att lacken är tjock så att kissen inte sätter sig i plankorna och att allt är tätt så att det inte fastnar kiss, bajs eller små råttnosar i hörnen! :)

Riighto
2

#1 Ah det stämmer att den inte är så djup, det hade jag totalt missat att kolla. Jag gillar BILLY hyllan för att den är ganska simpel och lätt att bygga på. Däremot så har jag tänkt om lite nu och kanske gör en bur från grunden då det är viktigt för mig att få det precis som jag tänkt mig:) Pris spelar inte så stor roll. Huvusaken är att buren är rymlig och hållbar, så det kanske till och med blir en vanlig bur.

#2 har sett några burar som har plexiglas istället för trähyllplan,
är det mycket bättre? De hade något fleecetyg på så de inte skulle halka, men jag kan tänka mig iaf att de är lättare att hålla rent.

#3 vad roligt! Det vill jag väldigt gärna följa och se hur resultatet blir :)

Min vision är en bur som är hög, ljus, har mycket galler, är lätt att hålla ren,  inredningsvänlig och att det går att stänga av och göra om den till två burar i en.

Charlott_
2

Jag hade Billy hylla till råttbebisarna när dom va 4 veckor gamla. När dom växte så fick jag hiva skiten för de va ingen ide, de blir för blir utrymme för dem på hyllplanen! :/

Skaffa ett vitrinskåp, finns jättestora och fina. De är mitt framtida bygge. Ska bara flytta hemifrån först så :)

missporcelain
1

#4 Tack, och detsamma ;) Lägg gärna upp bilder när du har kommit igång! Jag ska göra om ett hörnskåp med, så vi får tipsa varann på vägen!

BellaLjungberg
3

Jag gjorde ett hemmabygge och var super noga med att täta i kanterna och lacka många gånger. Häftade till och med fast plastunderlägg!
Men tyvärr har den nu börjat lukta och har därför införskaffat mig en riktig bur vilket jag själv rekommenderar :)

Riighto
1

#6 Har inte gjort någon skiss än så det kommer nog dröja ett tag innan jag kommer igång. Men absolut jag ska ta bilder och visa upp sen när jag börjat mitt projekt :)

#7 Det har jag läst mycket om här på RiF att det är svårt att hålla det relativt luktfritt med hemmabygge.. Så om jag ska bygga en bur så får jag nog försöka komma på ett sätt som gör att det inte börjar lukta.. Funderar starkt på att eventuellt inte ha något trä alls förutom själva stommen.. men vet inte riktigt hur stabil den blir då.

missporcelain
3

Skitdålig bild men mobilen ville inte samarbeta. Den är lackad för första gången, hyllirna är upp och det artar sig :D jag har inte en enda ritnint utan allt kommer efter hand haha… Ska sluta bomba din tråd nu!

Riighto
0

#9 Jaa det var lite svårt att se men ett riktigt spännande bygge du har på G! Nej det gör du inte alls det, jag ville ju se fler bilder på burar :) Vad duktig du är! Det är ju grymt att du kör utan ritning. Jag har ritat upp nu ungefär hur jag vill att det ska se ut.

Ladybug6
1

Jag har ett hemmabygge! Jag har lackat med vanligt trälack och har inga problem med lukt. Har andra omgången råttor i den nu och målade bara om den emellan. Kan lägga upp en bild imorgon.

missporcelain
1

Lackad för 2:a gången nu. Denna sida ska där vara nät!

missporcelain
0

Denna sida skall där vara nätdörr på😎

AliciaRing
0

#13 Är det hyllplan? :))

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Charlott_
1

#13 Den såg inte så stor ut..

missporcelain
0

#14 yes! Det är hyllplan :)
#15 den är 105x46x33, det är lagom för mina två flickor.

Kalli
0

#16: Den är olaglig, minsta lagliga bottenyta är 0.18 kvadratmeter, din är bara 0.1518 kvadratmeter.

missporcelain
0

Då får jag väl fixa det. :)

missporcelain
0

Man kanske kan bygga dit en del som är inte så hög men så att det räcker med botten? Typ som en liten mysehörna?

Kalli
1

#19: Den behöver vara minst 30 cm hög, men annars borde de väl funka.

missporcelain
0

Dåså :) Får jag fixa det.

missporcelain
0

Är 105x41x62? Jag mätte på en bur innan som jag tyckte var ungefär lika stor, men jag är ute i garaget nu och kollar min hemmagjorda bur och dessa var måtten. Håller det?

AliciaRing
4

Jag tycker att det är smart att använda sig av ett skåp och göra om det till en lämplig råttbur t.ex. Så här! Med stora hyllor till hyllplan. Sen ska man få plats med en lagomstor yta till hängmattor, stegrar, rör,grenar,lådor osv..

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Ladybug6
1

Lite seg men här är i alla fall en bild på min bur. Den är 91x63x140 cm och jag har tre tjejer i den nu. :)

Anothername
1

Jag personligen rekommenderar inte hemmabygge, gjorde en stor fin bur, va extremt noga med att lacka den och täta osv, men efter 1 månad med pojkarna i den så va den missfärgade och eftersom mina busungar älskar att tugga så har dom tuggat sönder den på massa ställen. Nu har jag dock en ordentlig galler bur. Så ja, nä tips är att satsa på en ordentlig bur. (Detta är som sagt bara min åsikt)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Rmk02
0

Det är kUl att följa burbygge

Riighto
0

#23 och #24 vilka snygga burar. Är det kompostgaller du har där? Väldigt smart att fästa så.

Ladybug6
0

#27 japp kompostgaller! Mer klättermöjligetet och det blev mycket lättare att hänga upp saker istället för att sätta upp krokar för varje grej.

Riighto
0

Någon mer som har byggt bur?

fairytindra
1

Jag byggde en egen bur av ett vitrinskåp och det var för ett par år sedan. Vi har den fortfarande till våra flickor men nu börjar den bli uttjänt så jag ska se mig om efter en furet tower eller liknande.

Riighto
0

Har en ide om att bygga en bur med plexiglas/glas istället för vanliga laminerade trähyllor. Tänkte att man på det sättet kanske får en bur som är lätt att hålla rent och inte börjar stinka. Vad tror ni? Kan detta var en bra lösning? Då får man ju givetvis ha något på så råttorna inte halkar omkring..

Riighto
0

Nu kände jag att det blev lite otydligt i mitt inlägg.. Jag menar en bur som har vanlig trästomme men där själva hyllplanen är gjorda i plexiglas/glas? :)