den bara växer
Hej! Min råtta har en böld nedanför huvudet jag har skrivit ett inlägg tidigare men den bara växer och jag har inga pengar så jag kan inte gå till veterinären min systers råtta har också en böld men den har blivit hård nu den va mjuk innan och jag är rädd att hons också blir hård och då kan hon ju inte gå behöver hjälp!?
be dina föräldrar betala veterinär ! Om du inte är myndig har DOM ansvaret att se till så att djuren är friska och mår bra !!!!
Skulle inte ens tvekat att gå till veterinär..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Jag tror inte det där är en böld, utan en juvertumör. Råttan borde tas till veterinären, antingen för operation eller avlivning.
Det lät kanske hårt, men vill man eller kan inte operera anser jag att man bör ta bort råttan, speciellt eftersom tumören redan är så pass stor och de brukar växa snabbt, så för att inte behöva lida tycker jag man bör låta dem somna in.
Mina föräldrar betalar inte veterinär till mig :(
#3 då borde dom inte låtit dig ha djur över huvudtaget om dom inte vill betala när djuret blir sjukt… det är ett ansvar, ingen leksak…
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Det där är en typisk juvertumör som bör tas om hand om. Den är så pass stor att den hindrar din råttas förmåga att bete sig normalt och kommer bara växa mer och mer.
Är du omyndig så är dina föräldrar enligt svensk lag ägarna till djuren och är skylldiga att betala för veterinärvård (har inte lagen just nu i huvudet men om det behövs kan jag leta upp)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Fyf*n sånt här gör mig så förbannad!! Fattar inte att vuxna ens låter sina barn ha djur när de uppenbarligen inte vill ta hand om dem. Barn är inga bra råttägare enligt mig. Du gör allt du kan för att ta djuret till vet annars kan du hälsa dina föräldrar att dom kan bli anmälda till länsstyrelsen för att de missköter sitt husdjur. FÖRLÅT! Vet tt man ska hålla god ton men någon måtta får det vara på denna sida!! Varenda dag ser man minst en person som "inte har råd" att ta hand om sitt djur och skriver här å tror att vi på sidan kan trolla bort problemen.
Men seriöst, nu räcker det. Ni kan inte skälla ut henne för något hennes föräldrar står för, det är bara lågt.
Tänk nu över eran ton. om man inte kan säga något snällt/hjälpsamt så kan man låta bli att säga något alls.
TS, jag tycker du var duktig som kom hit för att be om råd. Men som många andra säger så måste du till en veterinär, försök att övertala dina föräldrar eller så kanske du har nån snäll släkting annars som kan hjälpa dig?
Min pappa säger att de kostar 10000 är de inte lite överdrivet -.- elr kostar de så mycket?
Nej så mycket kostar det inte.

#8 En avlivning borde gå på max 5-600 kr :) En operation däremot ca 2-3000 kr.
#8 beror på vad han syftar på skulle kosta 1000kr
Ett besök kan gå på allt från 100 och uppåt, själva besöket alltså.
Avlivning för en råtta har jag fått betala 100-250kr för medan en operation kan gå på 1500kr minst beroende på vart man gör det.

"11 Fast hon skrev 10.000 kr :/
#12 wops, sorry :P
Ja nej 10'000kr är på Tok överdrivet :P
Nej 10.000kr är överdrivet! Det kostar olika, men inte 10.000! Men jag blev faktiskt besviken på kommentarerna du fick, jag tycker man inte ska ha husdjur om man inte har råd (eller spara) men det hjälper inte att svära eller vara dum mot TS.
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Jag skrev förlåt för min ton men tycker samtidigt att wtf?
Åh jag menar inte personligt riktat mot TS utan alla liknande inlägg här, finns en hel drös och kan bara inte förstå hur det funkar för vissa.
Som Sajtvärd är jag med min Medarbetare Zolah. Tänk på tonen! TS är ledsen nog som det är.
Jag kan dock säga dig TS att det där är en juvertumör och med tanke på storleken så gör den fruktansvärt ont. Avlivning är det bästa alternativet eftersom dina föräldrar är av den snåla sorten. Jag vet att det gör ont och jag vet att du är ledsen men för råttornas skull.
Avlivning kostar inte mycket och om dina föräldrar inte är kapabla att förstå att dom bryter mot lagen iom. att dom låter djuren lida som dom gör så bör du informera dom om detta.
Jag beklagar
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Men då pepparkatt kan du ta upp det i en egen tråd, för om du skriver om det i denna självklart kommer både TS och andra tro att du riktar detta mot henne.
Yes sir!
kan man inte operera bort den är de enda sättet att avliva?
#20 man kan absolut operera :)
Dock kostar det ganska mycket och man bör söka upp en kunnig veterinär på smådjur som söver med Gas.
Som jag skrev i min första kommentar (#5) så kan en operation kosta allt från 1500kr beroende på vart man hittat veterinären osv. Vanligtvis ligger det runt 3000kr (+/- någon femhundralapp). De som söver med spruta tar oftast mindre Men då är det en enorm risk för att djuret dör då det är så riskfyllt. Därför bör man söva med gas.
men om knölen blir hård går de fortfarande att operera?
#22 Jag tror det har mer att göra göra med om tumören sitter löst i huden eller sitter fast i benet så att säga.
OBS, väldigt känsliga personer bör hoppa över följande text!
Hårdheten på tumören brukar inte spela någon roll utan som sagt Hur den sitter fast. Sitter den "i huden" är det relativt lätt att snitta hål och gå in med något verktyg och lossa tumören från insidan av huden och sedan "ploppar" den ut med hjälp av fingrarna. Det varken ser eller låter trevligt när man gör detta men väldigt effektivt. Medan om tumören sitter fast i "benet" så kan det bli svårare att få loss då man vill få bort Hela tumörbiten och inte lämna kvar några celler då risken är att tumören återkommer. Här krävs en mår hårdare "teknik" då man karvar och liknande för att få bort allt.
*Känsliga kan fortsätta läsa här nedanför* :P
Går du till en veterinär så kommer denne kunna säga lite bättre på om det blir en lätt eller svår operation.
Jag opererade en tjej i maj månad för en tumör med samma placering och nästan samma storlek. Dock sövdes hon med spruta och jag var med i salen under operationen. Jag valde mellan operation och avlivning och jag kände att jag lägger hellre pengar på operation och hoppas på det bästa men viste med mig att det var en risk (rent krasst kan man säga att hon ändå skulle dö om jag inte tog chansen med en op.)
Operationen gick extremt bra, min veterinär trodde att det skulle bli svårare då det utanpå kändes som att den satt fast vid axeln ungefär men när vi väl kom in så satt den löst och det gick snabbt utan problem.
Dock överlevde hon inte uppvaket så min lilla tjej vaknade aldrig upp igen. Men jag kan säga att det var det bästa valet, hade jag fått göra om allt skulle jag välja operationen igen!
Så ja, jag skulle råda dig att om du verkligen vill göra ett försök att få din råtta att överleva så ta denne till veterinär för en undersökning och ta ett beslut efter det :)
#23 usch.. jag skulle inte klara av pärsen av att hoppas på att min lilla älskling kommer må bra efter operationen, men så dör hon.. man får liksom inte säga adjö 😢
#24, jag var förberedd men det är absolut något av det svåraste jag gjort. Från att åka hemmifrån till att hon tog sitt sista andetag liggandes på mitt bröst.. Jag känner att jag fick ett någelunda avslut men det är enormt tomt efter henne. 😕
Kan ju bifoga hur Visan såg ut några dagar innan operationsdagen.
Visan med sin mamma i bakgrunden <'3
jag har pratat med mina föräldrar och dom vill inte lägga pengar på en råtta :( jag vet inte hur jag ska göra för jag vill inte att hon ska gå och ha ont!
#26 Har du även bett om bara avlivning? Dvs ca 3-400kr. Eller vill dom inte gå med på det heller?

Mvh Stephanie 

nej dom vill inte alls. Har försökt dom säger att jag får betala själv men jag har inga pengar.
#28 Då får du försöka låna av någon kompis eller liknande. Får du månadspeng eller liknande? Studiebidrag?

Mvh Stephanie 

Försök låna pengar av någon snäll släkting eller kompis! Eller så kan du be att få ditt stuidebidrag/månadspeng lite tidigare!
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
jag får barnbidrag men de är inget jag får lägga mina pengar på. Men är de enda sättet kan de inte försvinna själv?
#31 Nej, den kan inte försvinna av sig själv så länge det inte är en abcess. Och är det det så behöver den ändå tömmas och förmodligen behandlas av en veterinär. Dock ser det ut som en tumör och inte en abcess.
Helt enkelt - du måste ta henne till en veterinär oavsett. Hon har ont och behöver antingen opereras eller avlivas.
Om jag var du så skulle jag helt enkelt strunta i att du "inte får lägga dina pengar på det" och gå till veterinären ändå. Om du har pengarna så borde du göra det för råttans skull.

Mvh Stephanie 

Enligt din presentation så har du två råttor, så när du tar bort den här tjejen bör du även omplacera den andra. Råttor får inte hållas ensamma och hon behöver få en vän.

Mvh Stephanie 

Min syster har två tjej råttor och isf får hon va hos dom
#34 Bor din syster hemma med er?

Mvh Stephanie 

Ja hon är bara 16
Ok, då bör ni omplacera dom med. Risken finns att de också kommer behöva veterinärvård, och så länge inte hon kan betala för alla tre så bör ni omplacera dem till någon som har bättre förutsättningar. 🙂

Mvh Stephanie 

Men om du får barnbidrag, 1000 någonting eller kanske mer nu för tiden? Då har du ju pengar! Inget snack om saken, ring vet och använd dina pengar på att avliva den lilla stackaren och sen kanske fundera tillsammans med din syster om ni ska omplacera de andra ni har, det låter ju verkligen inte som att de kommer få hjälp i framtiden om något händer… Det är för djurens bästa och det enda alternativet i min värld. Hoppas du förstår! Allt man ska bry sig om är djurets välmående och strunta i vad dina föräldrar säger ang pengar, har du ingen schysst släkting som kan hjälpa dig å åka till vet osv?
Jag tänker faktiskt gå mot strömmen och säga ni inte alls behöver fundera på omplacering. Inte i första läget i alla fall! Men både du och din syster måste tänka om er råtthållning. Råttor BLIR sjuka, det verkar tyvärr vara mer regel än undantag och då har vi som många har skrivit ansvar att ge dem bästa möjliga vård eller låta dem somna in. Och veterinärvård kostar pengar. Så det du och din syster behöver börja göra (eftersom era föräldrar verkar vara lite fyrkantiga) är att spara undan någon hundralapp i månaden. Dra ned på godis, kläder eller skippa ett biobesök tex. I början känns det kanske lite, men om ni fortsätter och inte nallar så växer pengarna och ni kommer aldrig behöva fatta beslut ang. Råttor efter ekonomi igen! Lycka till!!!!
Me. Myself & My Sims
tass! vill se hur det går för dig och din vän!
prutt
#39 Fast om dom inte fick använda sina pengar på råttorna, så är det bättre att råttorna omplaceras än som nu - får gå obehandlad i väntan på lösning… Så ska det inte behöva vara…

Mvh Stephanie 

#41 Said it. Det låter som att föräldrarna av ngn anledning säger nej även till deras egna pengar??
Vet inte varför ingen fortsatt, om det var en ny tråd eller whatevs, men vad hände? 🥶😭råttstackarn,..
Vad hände med råttorna?

Vi betalar 300 kr hos vår veterinär för en avlivning. Trodde att alla tog ungefär det samma.
**Kommentar raderad
**
**man får inte diskutera avlivningsmetoder som inte sker hos en veterinär.
**
**mer om våra forumregler finns i den här tråden -
**
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d715942b9cb4622330694e2-rif-regler