Överdriven sexlust?
Jag och min sambo har tre råttor som är brorsor, som är 4 månader. Nu har de i nåra veckor (2 veckor kanske) varit "översexuella" om man kan kalla det så. De jagar varandra och är på varandra, och ibland piper den som blir "jagad" till högt för att säga ifrån. Jag är lite orolig att de ska skada varandra. Har någon annan haft liknande problem? Är det en "fas" som de går igenom, och hur länge varar den då? /Matilda
Det är en fas de går igenom mer eller mindre. Könsmognad, tånor, rang uppgörning.
En del börjar tidigt, en del sent. En del märker man inte mycket på alls, en del märker man på mycket.
En del går förbi rätt smidigt, en del har mycket testrostron och kan va dryga, ibland även slå över till aggresiv. Bita en människa eller burkompis.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okej, tack för svaret!
Ja man blir ju lite orolig, men då är det bara att vänta ut perioden :) Jag och sambon får hålla koll på att de inte blir för aggressiva mot varandra bara..
Ja det är nästan så man får köra det. Ha lite koll och kanske sätta in nån bråkstake i egenbur om han terroriserar för mycket.
Oftast brukar det lugna sig. Men en del har hög hormonhalt som kan nedärvas. Kan slå slint och de biter hål eller får nervöst beteende. Inget råttor ska göra. Men bra att veta att det kan ske och att det inte är så ovanligt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.