Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 977 ggr
[Emelie321]
4

Mina råttor

Idag flyttade mina pojkar Joakim och Max tillbaka hem till mig. Jag hade inte sett dom sen den 18 Juni, och jösses vad förvånad jag blev ! Efter att endast ha haft tjejerna så länge kändes pojkarna gigantiska…!
  Det märks att dom blivit "världsvana" vid 1,5 år. Flytten till min nya lägenhet bekom dom inte de minsta, och de rörde sig totalt orädda runt här hemma som om de bott här i all evighet. Liiite försiktighet hade jag åtminstone förväntat mig! 😂Syrran och hennes pojkvän har verkligen tagit hand om dom väl! 🌺

Nu har jag 7 råttor här hemma. För en vecka sedan flyttade även två bebistjejer hit, och efter en veckas introduceringsarbete så gick det idag att sätta ihop alla 5 tjejer i en bur, och just nu sover de allesammans i en enda hög. ❤️

Alla 5 bor i en Savic Zeno 2, men jag har nu 2st (en som jag köpte åt bebisarna att bo i om introduceringen skulle misslyckas.) Jag funderar nu på hur jag på ett bra sätt ska bygga ihop dom till en större bur, eftersom 5 i en kommer bli för trångt när bebisarna vuxit till sig lite. 🙂
Imorgon ska jag ladda upp lite nya bilder på allihop!

[Emelie321]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr fick introduceringen bakslag, och jag fick sära på tjejgrupperna igen. Kimmy blev för våldsam mot dom små och skulle sätta dom på plats ideligen (mer och våldsammare än vad som kan räknas som normalt), så jag tänker avvakta med att försöka igen tills dom små är större innan jag gör ett nytt försök. Är rädd att dom kan göra sig illa annars, och tar hellre det säkra före det osäkra 🙂 Eftersom ingen sitter ensam så känns det som det enda och bästa beslutet.

Men jag låter dom hälsa på varandra en stund varje dag på neutral mark i köket dit dörren alltid annars är stängd, och det funkar fint! Det får ta den tid det tar.

Bilderna blev lite sena, och när jag väl tog dom så blev inga bra. 😂 Men här är några!

Först ut en bild på hur mina sladdsäkringar ser ut här hemma … Plaströr och silvertejp som förhindrar att de glider av. Ser knappast fint ut, men praktiskt 👍

[Emelie321]
1

Så här står burarna just nu. har inte kommit på några bättre sätt ännu. Pojkarna till vänster, småtjejerna längst ner till höger, och stora tjejerna ovanpå. Ingen bråkar genom gallret, så det funkar fin-fint att ha en av luckorna öppen i tur och ordning 🙂

[Emelie321]
0

Freja och Nina har serverats middag. (Kimmy ville inte ha.)

[Emelie321]
1

Lilla Tanja kikar fram i min säng. Tvillingsyster Tamara är också där någonstans, men hon kom inte med på bilden. (Som sagt, var svårt att ta bra bilder…)

[Emelie321]
0

En liten dam som kanske delar mitt intresse för militärhistoria?

[Emelie321]
0

Max gör det i alla fall! 😂

[Emelie321]
0

Och ett litet tips. Jag ställde transportburen stängd och låst på den översta buren, och satte in en sån där doftlåda som man annars har i badrummet. Så nu luktar det rätt starkt citron där, luktar snabbt kiss eller bajs med så många burar intill varandra även om jag nyligen gjort rent, men den där lilla mojängen för 12kr gjorde stor skillnad! 🙂 Tänker sätta in en till där .

[Emelie321]
0

Söta Max, jag är så glad att han och brorsan har flyttat hem igen! 🙂