Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 631 ggr
Rodentfreak
0

Katt sand?:/

Tjena, så här är det, jag har två ur fina hanråttor, och med hanråttor kommer ju råttlukten vilken inte stör mig, men morsan tycker väll inte att den är nå jätte trevlig. Hon menar att om jag bytte ut deras spån mot kattsand skulle det inte lukta lika mycket, men jag är tveksam.
Har i bakhuvudet att kattsand dammar för mycket för råttorna som är känsliga för sånt..
Nån som vett till hundra hur det ligger till med det, får de gärna svara:)
Har tittat i olika böcker efter svar men då alla säger olika så vill jag inte ta några risker med älsklingarnas lungor.

Helenaw87
0

Hej!
Börja med att byta ut spånet… det är inte bra för råttor och använd toalätt istället :)
Sen kan du ta en grovkornig kattsand i en liten glasslåda eller liknande och ha som toa låda.
De lär sej att gå på lådan genom att du varje dag lägger i deras eget bajs i lådan.
Mina är helt rumsrena.

Kattsand dammar men grovkornig dammar så mkt mindre så bara kika på djuraffärens sand prover.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

orats
0

Kattsand är också för hårt för råttor att ha som burunderlag. De kan få problem med tassarna osv

Rodentfreak
0

Okej ska jag tolka det rätt som att grovkornigt kattsand funkar?;
btw använder ett spån som jag själv efter otaliga gnagare, råttor och så vidare tycker funkar jätte bra och upplever inte att det dammar alls.

tack för svar,

Zakaraa
2

Om det är själva spånet som luktar så kan jag rekommendera Lättströ av Hampa (även kallad Hampaströ) är billigt och finns på Granngården. Det är det bästa strö jag provat själv.
Jag använder Lättströ i buren och har EverClean kattsand i deras toalådor. Papper och tyg byts ut regelbundet (då det oftast är en stor stankfälla) sedan kan man även behöva se över gallret då många missar det istädningen, även gallret är en stankfälla.

Att ha kattsand i Hela buren är inte att rekommendera, delvis dammar det en del och jag kan tänka mig att det inte är så skönt att gå på det. Jag tänker mig själv som när man gick barfota på grus, inte så skönt.

Jag hoppas det löser sig med lukten, min mamma var likadan när jag bodde på övervåningen. Hon är ganska känslig av sig så fick en hel del klagomål därifrån. Skulle hon fortfarande tycka det luktar Trots ev. spånbyte och instalation av toalett (om du inte vet hur man toatränar finns det en bra artikel här på RiF) så kan man använda sig av ex doftblock (citron/citrus är en god doft för att ta bort diverse burdjurs dofter) eller kanske skaffa en luftrenare?

Lycka till!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Rodentfreak
0

Tack för svar Zakaraa,
Nepp inte spånet, använder spånet till alla mina andra djur, egentligen luktar inte råttorna så mycket är bara det att morsan är ovan, och så är det mer den en bur i mitt rum, hehehhe.
Undrade mest om kattsand så morsan skulle lämna ämnet.
Vett hur man toa tränar Råttorna men har hittills inte haft nån större lust att börja träningen, kanske få börja med det i framtiden, men med många små djur blir ju lite ont med tiden i bland:)

Zakaraa
1

#5 Okej då tror jag nästan du ska köpa hem något doftblock så din mamma får en "mjukstart" så att säga. Det fungerade ganska bra för oss här hemma.
Tyvärr så luktar ju burdjur, det är ingenting man kommer ifrån men man får göra det bästa av det. Det behöver ju inte lukta Illa men luktar Djur gör det :)

Rodentfreak
0

Precis,!! tycker inte det luktar Illa men det luktar ju djur:)
har du nå tips på nå bra luft blok och vart man kan köpa dem?:)

Zakaraa
1

Jag har själv köpt billiga block från ex. Rusta och ÖoB. Ju billigare desto bättre var min filosofi där :P
Men de finns på de flesta matbutiker, vissa billiga andra dyrare. Mina brukar kosta runt 10-15kr
När du köper så skaka på förpackningen lite, är förpackningen lätt eller om någonting åker omkring där inne så ta en annan. De är en svamp i plastformen som skrumpnar ihop efter ett tag så försök hitta de som är välfyllda så får du mer för pengarna :)

Rodentfreak
0

Tack Zakaraa, ska titta mig efter sådna block.