Burunderlag..
Sitter och funderar runt olika burunderlag utöver de vanliga alltså spån (god forbide),kattsand,tidningspapper,toa lätt…
Kom på dessa skriv gärna plus och minus för de olika…
Asppån
Torv
Halm
Träull
Men tänk på att skriva ner i möjlig mån pris på alla tre samt BÅDE positiva och negativa…ska ni ge fler exempel så tänk på att de ska vara lätta att byta och att få tag i, även kunna suga upp urin så ev tyger räknas defentivt bort…
torv har jag för mig dammar en del, gjorde det när vi hade det till hästarna iaf,
sen halm kan det väl va lort och sånt i också som jag fattat, och det suger kanske inte upp så bra heller och det e ju svårt att få det ligga där det ska,
träull vet jag inte ens vad det är för nått så den kan jag inte yttra mig om,
aspspån skulle jag rösta på som det bästa alternativet .

Hampaströ
Nicciz: har du testat? bra dåligt, vart får man tag i sånt ?
Kokosfiber, bra uppsugningsförmåga men dyrt.

hur är det med alspån?
sämsskinn? 

#3 näe tyvärr det är ingen stor marknad i sverige så det är ohållbart i längden..
Men tror Allamej har provat.. har för mig jag läst det nånstans…
Halm är väl samma som hö också… Kan innehålla ohyra.

Mvh Stephanie 

E dom toatränade kan man ha trasmatta eller balkonggräs.
Jag har testat hampa och det älskade både jag och råttorna… problemet med det är rent logistiskt. :) Zoosajten har det tror jag.
No smell har jag också testat och även om jag fann det rätt ok att jobba med så tyckte råttorna att jag hade lagt ut kräks i deras bur… så bort med det. :)
Träull är mest troligt gjort av barrträd så det går fetbort.
hö/halm = risk för ohyra = bort
Torv känns dammigt och jag vill inte spreja med vatten hos råttorna varje dag och det känns lite ofräscht så bort.
Aspspån är för mig det som funkat bäst. Bra uppsugningsförmåga och det luktar gott och är oskadligt för mina älsklingar så det använder jag. :)
Toalätt är både jag och några av råttorna allergisk mot så det går bort… luktar nasty också…
Kattsand finns i toalådorna. ICA´s, ej klumpbildande. Testade coop x-tra men det blev mina raringar röda av.. inte fin röd… åttitalsröda… :(
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Kattsand har jag provat i toan, men de äter bara upp det :(

Jag har fått hem en säck alspån idag, kostade 299. Jag tycker det ser hårt ut men har inte ens öppnat påsen såå….
Jag är hitintills besviken på aspfliset så jag säger inget om det… ska prova igenom två säckar till innan jag bestämmer mig.. *asg*

Hm träullen jag har kollat in är gjord av lövträd…
Men jag funderar på det att vi (läs många) har sån total skräck för halm/hö osv..men ändå så susar folk runt med sina råttor utomhus,till utställningar, har katter som kan överföra det (ja kanske till och med hundar) osv… är det verkligen då så mycket ökad risk att de skulle få ohyra av hö/halm? Tycker det borde gå och beräkna samt testa…självklart beror det ju på vart du hämtar ströet och hur det har blivit behandlat tidigare..
Själv skulle man ju tycka det var jätte sött med råttor som rotar igen en bunt halm för att hitta ev havre korn och äta på..lite naturligt beteende…sen är det väll naturligare för dom att knapra i sig lite halm istället för tidningspapper och plastgräs/tygtrådar…
Efter som man vågar ha halm till djur på skansen så tycker jag åtminstonde att man kanske borde ta sig en funderare…för skansen djuren är ju nästan ännu känsligare för ev ohyra än vad en råtta är eller hur?
halm från fel håll kan innehålla ohyra.
aspspån är det jag kör på. mindre damm och tycker inte heller det luktar lika snabbt som mycket annat. har lite allergi problem och detta har än så länge varit bästa.
kokosfiber kan hamna i buren ibland.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Majskolvsflis - anses enligt lab.test vara bäst ur uppsugningssynpunkt och miljöperspektiv, mycket dyrt och svårt att få tag i
Halm & Hö tjänar ganska dåligt som bottenmaterial och är mera ett sätt att hålla möss & råttor sysselsatta då de boar o grejar med det. För att undvika att få in ohyra på djuren har man halm/höbalen en månad på ett ställe dit djur inte går för att all levande ohyra skall dö. Dock finns virus och svamprisk fortfarande.
Blomjord/Torv - dammigt, råttorna blir smutsiga och inte heller speciellt bra som bottenmaterial. Däremot en rolig sysselsättning med grävande o skyfflande. Smittor kan finnas i jord!
Aspflis - den variant som är avsedd för labdjur innehåller inga smittoämnen av NÅGOT slag då det är autoklaverat, dvs uppvärmt till 130 grader. Det är en av anledningarna till att jag använder det. Sedan är det det träslag med bäst uppsugningsförmåga. Dock behöver man städa buren en gång i veckan i a f!!! Toalådor oftare.
Toalätt - kan funka, men luktar illa och är så hårt att gå på. Innehåller inga smittoämnen.
Kutterspån - dammigt och har NOLL uppsugningsförmåga och kan vara farligt då det innehåller terpentin. Ammoniak bildas mkt fort och städning måste ske varje eller varannan dag. Rekommenderas ej!
Tidningspapper - dålig uppsugningsförmåga, svärtar ner råttornas tassar o svansar. Innehåller dock inget farligt, är billigt, men måste bytas mkt ofta så ammoniak bildas fort. Irriterande riva riva ljud på nätterna… 
Tyg & Mattor - har man mycket tyg, trasmattor el dyl över som skall slängas kan man betrakta det som tidningspapper. Kan ligga på burbotten ett tag och vid byte slänger man det. Dock bör unga råttor aktas så de inte snörar in sig i det eftersom råttorna tycker det är hemskt kul att bita sönder tyget…
Hampströ - nyfiken på, ej provat än
Bark & reptilunderlag - ej testat men tror inte bark och div träflis är speciellt mycket bättre än kutterspån.
Miljöströ/spånpellets - kan rekommenderas ibland, om det är gjort av lövträd och ej barrträd. Tar bort lukt och man ser när det är dags att byta i buren. Dock är det vid städdags inte pellets längre utan spån, som kan damma en del.
Alspån - bättre än kutterspån med tanke på uppsugning, dock bildas ammoniak ganska fort så det bör bytas ofta i buren ändå.
Hö/halmbricketter - ej testat

Är det någon som testat träull? Jag kom på ideen när jag surfade på hemsidor för aktivering av apor..dom hade testat olika burunderlag för att se om det blev någon skillnad i djurensbeteenden…så det är därifrån de flesta ideerna kommer ifrån..
Alflis har jag. Suger upp både fukt och lukt bra, dammar inte, råttorna sprätter inte ut så mycket på golvet, väldigt drygt så även om en säck kan ses som dyr (jag köper 100 liter för 200 kr) så räcker det väldigt länge. Och så luktar det så fräscht om man som jag prompt ska köpa ner huvudet i säcken! 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#17 100 liter i ihoppressat eller när man sprider ut det? Fy vad svårt att förklara hur jag menar.
JAg kör aspspån, då är det 20 liter pressat spån man köper men ska blir 52 liter när man strör ut det…
#18: Ingen aning, men jag antar att det blir 100 liter när det strös ut. Iaf om man jämför med en 55 liters säck toa lätt, säcken är lite stor fast alfliset tar lite mer plats…
Fast samtidigt är det inte ihoppressat heller, men däremot sjunker det ihop en hel del i säcken ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
tänk så olika åsikter man har
Kan man inte bara säga att de flesta(alla?) spån/flis/etc. från barrträd är farligt/inte nyttigt? Även fast det finns delade meningar i det så säger majoriteten ovanstående, liksom.. Eller, vad sa jag nu? 

I en annan tråd som finns här någonstans finns det en artikel som tar upp risker med barrträds spån/flis mm… så den forskningen kan jag rakt av tro på.. scannade data baserna på universitetet och hittade alla källorna som angivits nämligen…har läst en del men det tar sin lilla tid..

Undrar om man kan låna autoklaven på universitetet och testa hur hö/halm blir efter det…och lite torkning så klart :D…tror mikrobiologerna kommer skrika högt…

Har försökt leta efter varför man inte skall ha klumpbildande sand/strö i toalådan? Är det någon som vet? Är det farligt på något sätt?
#24 ja, vissa råttor får för sej att äta det.. och du kanske kan tänke själv vad som händer i magen med klumpbildande kattsand??
:)
Min blogg: SweGizmo.se

Använder Toalätt i lådorna och i gallerburen har jag aspspån som bottenmaterial.
Älskar mina stora små vänner..

använder bara toa-lätt då det är enklast att få tag på o billigt. kostar 125-175 kr för en 55 liter säck.lite hårt kanske men det ligger bara i botten av buren ändå! aspspån är dyrt o krångligt att få tag på, har ingen bil eller nått.. kutterspån och tidningspapper luktar snabbt illa och jag är allergisk mot dammet i kutterspånet. det är vad jag provat hittills iaf=)
Qui dormit, non peccat

tycker toa-lätt luktar illa…och måste bytas orimligt ofta…

#28 jaopp toa-lätt stinker! därför ska påsen stå ute och vädras ut i en månad innan det används=)
Qui dormit, non peccat

#29 Tycker inte att toa-lätt luktar något särskilt innan det blivit använt, iaf inte så hemskt som ni beskriver det.. Men det kanske bara är mig det är fel på ;)
Själv så varierar jag för tillfället mellan tidningspapper i botten å toa-lätt i lådan, och toa-lätt i botten å kattsand i toalådan.. Tidningarna är ju helt gratis tack vare reklamen, men blir snabbt riktigt sunkigt och äckligt! Så jag testar mig fram vilket som funkar bäst här hemma :)
Kan varna för coops xtra kattsand, jag köpte den för ett tag sedan och den är kass! Dels så dammar den riktigt mycket och sedan färgar den råttorna röda, precis som Allamej säger i #10. Såg nästan ut som att råttorna hade börjat rosta en dag! :P
Ingen som har nån kattsand att rekommendera?
#30 Eldorados klumpbildande kattsand är jätte bra och billigt :)! 25 kr för 5 kg :)!
#31 Funkar det bra som bottenmaterial, eller bara i toa-lådan?? Verkar ju väldigt praktiskt eftersom det även är ätt att få tag på!

#31 Ja det lät allt som ett överkomligt pris ;) men hur funkar det rent praktiskt? är det dammigt eller liknande?
#32: Jag tippar på att det är både hårt och uttorkande för tassar och svans och således bara passar i toalådan… Eller möjligtvis under något annat strö.

Men jag tycker eldorado kattsanden är bortkastade pengar, lägg hellre lite pengar på lite dyrare kattsand så slipper du byta så jäkla ofta..

Jag har flis och toalett i toalåderna.
+ Flis fungerar jätte bra och har bra uppsugningförmåga
- Har man jordekorrar till råttor såå får man sopa flis från golvet varje dag
Toalett i ltoaåderna har bara fördelar och är lätt att byta.

#30, Jag använder Miss cat (tror jag) i råttornas toa-låda, det är jättebra!
Luktar inget, bildar inga klumpar och tar aldrig slut =)
#35 Konstigt. Jag behöver inte byta min sand särskilt ofta :o! Jag tar bara bort kisset och bajset lite varje dag. Det är inte särskilt ofta jag behöver fylla på sanden.¨
Sedan tycker inte mina tjejer det är skoj att äta sand, de äter hellre mat x'). Därimot är det tydligen väldigt kul att gräva i det när det är nytt ;o.
jag använder reklam som jag lägger på alla hyllorna. dessa byter jag varannan dag ungefär. Jag har väldigt snälla råttor som låter bli pappret. Filtar och handdukar att boa med och en grävlåda som de kan krafsa runt i. bruka hälla lite Torrfoder i den med. Olika vad jag har i lådan. strimlat papper. blomjord, spån..

#38 Mina gräver och möblerar om, samt sover i kattsanden, Eldorado kattsanden dammar en del tycker jag och sen var den inte så dryg som andra sorter.

http://www.zoosajten.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=959
någon som provat? i så fall.. funkar de bra?

#41 vad har en matskål med burunderlag att göra? eller blev det fel länk?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

oj de blev fel, sorry,.
nu så.. http://www.zoosajten.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=959

Länk med info om det #43 menar http://www.zoosajten.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=959
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jag är nyfiken…
ingen?
jag har träpellets jag =3 Tror de heter All pets. Det posetiva är att det sätter sig inte i min matta, lätt att damsuga upp. Luktar typ nada och räcker rätt länge.
Nackdelen är att det är lite dyrt. En säck på ca 8 kg kostade mig 183-189 kr. Dock om man är petig med att plocka bort bajs och lära dem gå på låda så kan man ha spånet i en månad i buren. Bara lägga till lite. Har en kattskopa jag plockar bort ev mat och sådant. Dock hållr sig träpelletsen inte osm pellets allt för länge utan blir ja.. pulver som inte dammar eller hur jag ska förklara det. Inget farligt dock.
Jag tycker det funkar bra öfr det är lättskött för min del även om det är lite dyrt.
sara1987, jag har testat och mina råttor hälsar att det var jätteläbbigt att gå på medans matte tyckte att det var förträffligt och bara vek sig för det faktum att råttorna helt slutade gå på botten.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag använder Alspån till mina rådisar och de verkar uppskatta det. Jag tycker att det är bra också, det suger upp kisset, dammar inte och luktar mycket gott.
Men som sagt Alspån är något som jag rekomenderar till er andra som inte provat ännu. Jag köpte en säck på 100 liter för 250 kr, lite dyrt kanske men det räcker väldigt länge
Finns aspspån på en vanlig zooaffär?
nog där jag bor perli men det kan ju bero på afären

Måste tipsa om mina hemmasydda burunderlag.
Jag köper tyg från en tygaffär som är gjort av samma material som är i grytlappar. Det blir alltså lite filtigt, stoppat och hårt tyg. Quilt heter det. Finns i lite olika varianter, men leta efter ett som är riktigt hårt. Tyget tvättas först(det krymper en hel del i tvätten) sedan klipper jag ut bitar som passar botten eller hyllplanen och sicksackar kanterna.
Har man råttor som inte tuggar så mycket funkar det utmärkt! Jag har toalåda till mina som de bajar och kissar i så underläggen håller sig rena. En gång i veckan tvättar jag dem och det går jättebra! Det är också mjukt och bra att gå på.
Kanske passar extra bra till råttor som är väldigt känsliga för damm eller som har sår och behöver undvika damm.
Älskar mina stora små vänner..
Kan man ha tidningspapper? :)
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se
#53 Oj, det var en gammal tråd du har hittat! Men nog så aktuell…
Självklart kan du ha tidningspapper! Råttorna älskar att riva remsor o boa med, nackdelen är att tassar o svansar blir fort smutsiga av trycksvärtan o att du behöver byta ofta, det luktar annars…
Vill tillägga STL-strö PRO, ska läggas på botten i ett tjockt lager (minst 1 dm) annars luktar det snart.. Vi har provat många olika sorter av strö, toa-lätt, tidningspapper, alflis, hampaströ (som visade sig ge min sambo som är gräsallergiker problem..), aspflis o diverse mattor. Det som fungerar bäst för oss är STL, har en toalåda till hanarna med kattsand (lavendeldoft) som de gillar väldigt mkt.
Okej! :) tack :)
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
Samma här också. Jag är över känslig med stor reaktion för minsta lilla damm. Stl strö dammar lite men det och hampa dammar mindre än allt annat. Hampa luktar bra i en dag. Sedan tycker jag det inte drar åt sig något och luktar fort. Stl är billigt. Jag kör ett tunt lager och byter ofta till mina hanar.
Honorna har jag ikeas 4:- dörrmattor. Byter 2-3 ggr veckan. Tvättar och åter använder. Men både burarna har tivet tidnings papper/fleace också.
Håller med Silverorm. STL-strö är det bästa alternativet för mig med. Både Toa-lätt och alspån var för hårt för råttornas tassar med STL-strö var riktigt bra. Mjukt och suger upp kisset. jag behöver dock byta det ca en gång i veckan. Det är billigt men ofta svårt att få tag på.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
#57 bara be granngården ta in om de inte har i sitt bas sortiment
Jo om man har granngården i närheten så är det ju bra.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Borrismattor från ikea som kostar 4 kr styck är kanon.. Köp några extra och byt emellan. Bara att slänga in i tvättmaskinen :)
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
det hade jag köpt om nu inte Ikea låg typ på andra sidan jorden ;)
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
ahh okej men det kanske finns några billiga där du bor? :)
//Ellie
Tidningspapper är inget jag rekommenderar för det är ett rent helvete i fråga om lukt. I allafall på mina två hanar. Jag bytte varje dag och ändå luktade det så illa :(
//Ellie
Rusta har också dessa billiga dörrmattor. De kostar lite mer där dock. Men inte många kronor mer.
De verkar inte ha kvar samma modell på rusta. Men en liknande.http://www.rusta.se/dorrmatta_tintin_svart_40x60_c_p45401356.html
Kanske finns något på öb också. Eller om man har lidl/netto i närheten.
http://www.jysk.se/210/247/5821301/a/catalog jysk har en modell som liknar ikeas.
Jag undrar vilket underlag som luktar minst och som suger upp relativt bra, om man då tänker på att man bara ska ha det i toan.
kattsand tycker jag :D gillar inte toa lätt
//Ellie
Jag köper dyr kattsant. Försöker ta märken som dammar minst. Tycker själv det är bästa. Men det är många som kör toalette och hapa/asp också.
#69 min e inte så dyr men riktigt bra faktiskt. Och vet att många säger att man inte ska ha klumpbildande i toalådorna. Men jag har kollat mina grabbar noga och dom äter inte att sanden och springer heller inte dit med mat eller snacks för att äta från toan.
//Ellie
jag hade tankarna på kattsand, då får det bli det! :)
får fråga i affären efter det som dammar minst.
Vad bra! :) ska nog gå förbi Jysk och kolla på deras! :)
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
Våra hanar som nu ändå är 10 st i varierande åldrar (o nyfikenhet) älskar att gå på lådan numera..den doftar lavendel, avdammad o omförpackad här i Sverige, katten är supernöjd med kan tilläggas…
märket heter "Intersand Classic", leran tas från samma gruva som till "Everclean" men görs om till det bättre en smula o är lite billigare. Kan jag rekommendera till både katt o råttägare.
Skulle jag nu slarva med att rengöra deras låda, så kastar de helt sonika ut kissbollarna, dem är det inte mysigt att sitta på tydligen…
Vad är STL-strö??

#74 Stl-strö är papperströ, riven wellpapp!
Qui dormit, non peccat
vilken sand/botten mattrial luktar minst? :o
#76 Sand skulle jag inte säga är doftfritt över huvutaget. Om du inte syftar på Kattsand? Det är däremot väldigt effektivt beroende på märke.
Jag har aldrig haft en så stankfri bur som nu och jag använder Lättströ och kattsand i lådan.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag älskar Borris-mattor från Ikea, som tvättas ofta. Fleecebitar på alla sovplatser, som bytes varje/ varannan dag, beroende på när de luktar kiss.
Gammelgubben som bor själv& är duktig på att kissa i sina toaletter byter jag inte lika ofta till. (Luktar på allt innan jag beslutar att byta.) Han har även strimlat tidningspapper på några av sina sovplatser. Bytes efter ngra dagar, -då det luktar.
Oparfymerad Everclean i toalådorna.
Har sällan& aldrig haft problem med dålig lukt i& kring burarna. :-)