Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1711 ggr
beaast
0

Kattmat farligt?

Kattmat till råttor?
hur är det egentligen att ge lite kattmat till sina råttor?

Vissa säger att det är okej men vissa inte,
hört av vissa att det är farligt, men när jag frågade på arken sa dom att det va okej om man gav dom lite :o

så vad säger ni?

zickan
2

Alltid okej att ge lite som godis oavsett vad det är om det nu inte är nått som verkligen är jätte farligt, typ lutfisk. 

Kolla innehållsförteckningen. Djur som producerar sitt eget taurin kan ta rätt stor skada om de får för mycket av en del vitaminer och mineraler tillsatt i maten eller preparat. 
Råttor producerar eget taurin, som katter inte gör. Så det är taurinet i kattmaten du bör akta. Men många foder är utspett och dåliga. Så numer är det inte alla som ens har taurin.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

deeremf
0

Mina gillade faktiskt kattmjölk, men de har bara fått det en gång.

beaast
0

jag köpte nån blötmat på arken tror de va kött av nå slag :)
o det va hon på arken som sa att man kan ge råttorna lite av det,

men det va en som sa till mig att man INTE får ge sånt :p så vart lite brydd.

men mina ha nyss fått en blandning mellan lite kattmat,majs o sallad,

Emmieline
0

på tal om djurmat=) jag gav mina flickor blanding med hundtorrfoder , och fröer som bas, sen när ja hade hunden fick dom oxå mjukfoder hundmat, anars fick dom samma som ja åt =)eller liknade

Sugar Mist
0

Mjau's blötmat, är det farligt att ge råttorna? (Sorry för kapning av tråd eehehe)

-

zickan
1

#5 ende som skulle kunna bli farligt av för stor mängd eller ges ofta är just taurin innehållet. så kolla innehållsförteckning.

Iof är en del mat mycket fett och salt. Många kattfoder och hundfoder är inte ens bra för katten/hunden själva. Så kolla innehåll

Sugar Mist
0

Innehåll i Mjau Lax: 
Kött och köttbiprodukter, fisk och fiskprodukter(lax 4%), mineraler.

Innehåll i Mjau Kött:
Kött och köttbiprodukter(gris 34% kyckling 11% nöt 7%) mineraler.

Det är innehållet, låter helt okej i mina öron, eller?😇

-

zickan
0

Fast det där är inte så mycket till innehålls förteckning ;-)
Vad är det för mineraler och tillsattser. 

Googlade och fick upp detta: http://www.mjau.se/sv/katt/produkter/mjau/lax/

Dvs tillsatter: Bla Taurin ;-). Så var försiktig med att ge för mycket och ofta.
Berikande tillsatser per kg: 
Vitamin A 2000IE, vitamin D3 200IE, vitamin E 12mg, taurin 150mg, koppar 2mg (Koppar(II)sulfat, pentahydrat), mangan 1,4mg (mangan-II & -III oxid), zink 14mg (zinksulfat, monohydrat), jod 0,1mg (kalciumjodat, monohydrat). Tekniska tillsatser per kg: nitrit 12mg, cassia gum 3675mg

Sugar Mist
0

#8 Nä, satsar på att ge riktigt istället. Men lite mjau då och då är nog inte farligt :)

-

zickan
0

Dock kanske en äldre råtta kan må bra av lite extra taurin i vissa fall. Vissa saker kan kroppen producera mindre när man är gammal, sjuk, skadad osv. 
Så är det iaf med andra djur och borde även va med råttor. 
Just tillsatt taurin som kan bli för mycket. Annars finns taurin i viss mat och mer naturligt att äta för råttor som kan producera sitt eget. Men just att tillsätta ännu mer kan ge problem.

Charlott_
1

Varför ge råttor kattmat när de finns så mycket annat att ge dem! Vaför ge mat med taurin i när dem producerar de själva. De dem annat gott ist!

beaast
0

Nu får mina så mkt blandat :p Så lite kattmat borde inte skada:o

MetalMii
1

Om man nu inte ska ge kattmat borde man heller inte ge kycklinghjärta som jag ser att många gör, då det innehåller mkt taurin.

Kött innehåller mer eller mindre taurin beroende på djurslag och kroppsdel och det ska man ju ge så jag tror inte att det är farligt i mindre mängder, råttor ska dock inte ha för mkt kött oavsett.

Jag skulle hellre ge rått kött av fin kvalitet än katt och hundmat, dels är det mer naturligt och mest troligt nyttigare, sen ska ju hundar och framförallt katter ha mkt mer fett och protein i sin kost, varpå hund och kattmat är rätt kraftigt för råttor.

Jag ger mina hundar och katter Orijen samt en del BARF och våtfoder. Iom att Orijen ligger på 80% animaliska råvaror så innehåller både hund och kattmaten mkt taurin. Mina råttor älskar Orijen och får en kula var några ggr i veckan, annars blir det rått i form av much eller annat…

Har inget animaliskt alls i torrfodret, utan det serveras som godis eller i färskmaten.

zickan
3

#13 Tillsatt form av allt kan ge kroppen för mycket av nån mineral/vitamin. Tillsatts menas när man lägger till något utöver det som redan finns i ren råvara. 

Lite skillnad på att äta mycket apelsin för att få c-vitamin än att ta massa tabletter. Krävs bra mycket mer rena råvaror för att ge skada än när man ger tillsattser, konsentrat för att få mer av nått kroppen behöver. Typ katten behöver oftast tillsatt taurin. Dvs mer taurin än vad som finns i råvaran. Kattmat utan tillsatt taurin är oftats kött som redan innehåller taurin men för låg halt för att katter ska må bra. Därav tillsätts mer taurin och kan snabbare ge ett överskott än vad ett kycklinghjärta i ren form utan tillsatts kan ge. 

Och kycklinghjärta en gång ibland ger ingen skada. Är överdosering och ofta som riskerar överskott. 
Taurin är inte JÄTTE farligt. Det är en myt som gått runt i evigheter utan att ha nån fakta bakom. 

Men som skrivet ovan ALL form av icke vattenlösliga mineraler/vitaminer kan kroppen bunkra upp och därav få ett överskott av. Vattenlösliga ämnen kissar man ut och mycket svårare att få ett skadligt överskott av. 
Därav bör man akta all TILLSATT form av mineraler/vitaminer som kroppen inte kan hantera större dos av. 
Ett friskt djur/människa kan producera det mesta av sitt dagliga behov själv av det man inte får via maten. 
Men en allsidig kost täcker även upp den biten av mineraler/vitaminer man får ifrån kosten.

zickan
2

Just pga att många inte har koll på vad mat egentligen innehåller. Är det smartast att låta bli kattmat osv. Men att ge till inte allt för ofta. Är inte skadligt. Och det gäller med det mesta, men inte allt av maten till råttor. 
Sedan som allt så tål en del djur/människor mer än en annan.

zickan
0

#16 tycker det mesta av den tråden redan tagits upp här inne ;-)

Elinisa
0

Det har Du alldeles rätt i! :-) 

Anledningen till att jag tycker denna tråd (http://rattor.ifokus.se/discussions/4f39561988f4720a5d007802-taurin-och-rattor) är bra& värd att läsa igen är p.g.a. inlägg #6, #7& #8 -&10. Intressanta argument& bra källhänvisningar.

Tror nog att min uppfattning förblir denna att kattmat med "utfyllnad" ofta innehåller tillsatt taurin, för att nå upp till de nivåer som en katts naturliga föda (alltså att äta andra djur) skulle innehålla. Alltså borde kattmat innehålla ungefär samma mängd taurin som den animaliska delen av råttans optimala proteinintag gör..?

(Inte för att jag kommer börja bjuda råttorna på kattmat för det.. Dyrt, luktar inge gott, samt föredrar "rena" produkter där jag slipper onödigheter.)