Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 842 ggr
PetQueen
0

Tidningspapper

Hej! En snabb fråga, kan man strimla tidningspapper i en maskin till lååånga "stripor" och användas som bomaterial? Kan de inte strypas eller så? Och är det farligt om dr skulle slicka eller äta det då det är sån där svart tryckningsfärg?

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

AliciaRing
0

Jag använder tidnings papper men jag använder dem hela. Lägger in hela tidningen i botten. Det håller sig frechast så för då ser man hur fort det blir skitigt ich väldigt enkelt att lyfta försiktigt upp tidningen så följer smutsen med och så är det bara att torka av bottnen lite lätt och lägga in nytt. Det rekommenderar jag! :) Inte så himla kul att stå och strimla papper efter varje städ dag. :D

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

PetQueen
1

Tack så mycket :)! Jag tänkte ta någon dag i veckan och strimla massa papper, jag tänkte bara ha det i trähuset ^_^

Zakaraa
0

Jag har kört strimmlat papper :) Körde dock på att först klippa tidningarna i ca A4 storlek (de fick inte plats i strimmlaren annars, haha) och la in. Man fick ju städa bort all papper varannan dag men vad gör det. Det är ju en "gratis" källa man använder :)

Har inte använt det på ett tag dock utan använt toapapper istället då det är mjukare men kommer nog fixa lite tidning snart igen för pojkarna att leka i, de boar ju inte :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

PetQueen
0

#3 Haha :) Jo de verkar gilla det iallafall! :D

DuBetMig
0

Att använda en hel tidning som bomaterial är inte okej, enligt djurskyddsmyndigheten. L80 (djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmäna råd) säger:

"14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman."

Går jättebra att riva tidningspapper (bara man river från rätt håll så att säga), man behöver inte ha en pappersstrimlare för det. 

Trycksvärtan i tidningen var giftig förut, men har bytts ut och är helt ofarlig idag.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.