Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3688 ggr
[frokenberger]
0

Klippa tänder

Hejsan, jag undrar bara om man ska klippa tänder på råttor? I så fall vad kostar det att göra de hos veterinären? Tycker att min ena dam har lite väl långa.. Om man inte ska klippa vad ska man göra för att naturligt få ner dem?

FannyKandell
6

Råttorna slipar ner sina tänder själva. Andra saker du kan ge dem är nötter med skal, knäckebröd, grenar och så vidare som de kan gnaga på för att slipa ner tänderna lite extra.

Fanny Kandell

[frokenberger]
0

Okej tack för svar! Hon får redan allt det där så då borde det väl vara lugnt!

WarMinerTool
2

Vissa råttor kan inte slipa ner tänderna, om du misstänker det ska du gå till veterinären! Fast dom flesta råttorna kan slipa ner sina tänder! :=

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

MoaL
1

Råttor ska ha långa tänder, framtänderna på underkäken till exempel är omkring en centimeter långa hos en vuxen, frisk råtta, och dessutom flexibla (vickar ihop/isär). Posta hellre en bild på tänderna om du är orolig, för en veterinär vet inte alltid hur råttänder ska se ut och utsätter den stackars råttan för en tandklippning helt i onödan. Jag har haft råttor i över tio år och ännu inte stött på någon råtta med tandfel, så det är inte vanligt förekommande hos våra långsvansar, tack och lov.👍

Skulle tänderna börja "krulla" sig, växa inåt eller snett, DÅ är det dags att oroa sig. Men posta som sagt gärna en bild om du är orolig.🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Elinisa
0

Mina två råttpojkar hade medfött bettfel som gjorde att de inte kunde slipa ner tänderna normalt. Innan jag upptäckte det på den ena av  dem blev de nedre tänderna såpass långa att han fick ett sår i gommen.

Båda fick hjälp med tandklippningen hos veterinär tills jag lärde mej kapa dem själv, vilket var mindre stressande för dem än proceduren hos veterinären.

Posta gärna bilder, så är det lättare att avgöra, alt besök råttkunnig veterinär. (Vilka det tyvärr inte finns alltför många av)

AliciaRing
0

#5 Hur ska man klippa deras tänder? Med en tång eller vad då? :))

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Zakaraa
0

#6 man bör inte göra det själv. Har du problem med en råtta som behöver få tänderna klippta bör du vänta dig till veterinär. 
Få hjälp därifrån och lära dig på så sätt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

missporcelain
0

Min omplaceringsråttis hade så långa tänder att jag fick klippa dem, de prtade upp i gommen. Men jag pratade med min vet dagen innan och fick beskrivning på hur jag skulle göra. Han tog det hela jättelugnt :)

AliciaRing
0

#7 har inte dem problemen. Tyckte att det lät intresangt..

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3