Yoggi
Yoggi kväll med råttorna!
Så fort jag satt in skålarna började de nästan simma i det, haha! Yoggi var tydligen mycket uppskattat :D
Fniss, så sött det lät 😃

Kan tänka att det putsas länge efteråt! :) De gillar ju sött och Yoggi innehåller mycket socker. Ge det inte till äldre och/eller sjuka/överviktiga rådisar bara.
#2 Får man fråga varför man inte ska ge äldre råttor det? Nyfiken :)
Varför ge det till nån råtta? 🤔 Alldeles för onyttigt!

Mvh Stephanie 

Onyttigheten måste ju ändå bero på sockerhalten? En rimlig mängd vanlig vaniljyoghurt nån gång ibland kan väl knappast skada? Eller?
Jag skulle aldrig ge dom en skål med yoghurt, det ser jag inte poängen i. Mina får smaka på yoghurt om det är något jag själv sitter och äter och nån av dom kommer och kollar, då kan de få provsmaka ett par slick. Men jag skulle aldrig få för mig att ställa in nåt så onyttigt åt dom i buren..?

Mvh Stephanie 

Känner flera stycken som ger yoggi till sina råttor 😮
Varför gör dom det? 😮 Vill man ha överviktiga råttor eller? 😕

Mvh Stephanie 

Aldrig fått veta förens nu att det tydligen inte är bra med Yoggi och dessutom något lite extra kan de få ibland. Men de fick absolut inte mycket! :)
Det verkar vara ungefär 7-8% socker i de flesta av deras yoghurtar. Det är alltså lika mycket socker som bär i! Och då ska man också tänka på hur mycket socker bär innehåller från början. Det där är en riktig sockerbomb! Även de med 0,5% fett.
Yoggi jordgubb 0,5%:
Mjölk, socker 7 %, jordgubbar 5 %, mjölkprotein, modifierad potatisstärkelse, förtjockningsmedel (citruspektin), syra (citronsyra), arom, yoghurtkultur. Mjölken är högpastöriserad.

Mvh Stephanie 

Precis. Det är tillsatt ganska mycket vanligt socker. Men prova med naturell med litet mosade bär. Det är inte alldeles ovanligt med "åldersdiabetes" hos råttor. Jag är diabetiker själv och tar insulin. Yoggi är på tok för sött. På en tesked som godis?
Är det egentligen någon fara om de rör sig ordentligt om de bara får yoggi någon gång ibland?
ger man råttan/råttorna lite nån gång bara lär dom inte bli överviktig?
#12 Jag ser fortfarande ingen poäng med att ställa in en skål med yoghurt till sina råttor. Det finns nyttigare godis att ge dom då. Det är skillnad på att smaka och att äta. Jag låter mina råttor smaka på det mesta, men jag skulle aldrig låta dom äta så onyttiga saker!

Mvh Stephanie 

Att vilja bjuda sina pälsklingar på godsaker är varken konstigt eller fel så länge man inte gör det
hela tiden.
Visst är det inte nyttigt, men det är inte direkt skadligt heller så länge råttan/orna ifråga inte är ovana vid laktosprodukter. :)
#15 Håller med! Lite gott förtjänar de allt 😉
Mina brukar få youghurt 1 gång i månaden ungefär. Ibland mer sällan, men jag fyller bara botten med youghurt och sen brandar jag i t.ex corn flakes eller havre kuddar. Jag tycker oxå att dom kan få nått gott ibland 😉