Frågor
Hej jag är ny här eller ny och ny har väll läst lite artiklar och sånt men ny som medlem :) Jag har väll varit intresserad av råttor i säkert ett år snart men jag har några frågor (Hittade ingen passande grupp) 1. Har råttor mycket ljud på natten 2. När är de mest aktiva 3. Luktar dom mer eller mindere jämförelse med marsvin 4. Går honor eller hanar bettre ihop 5. Vilka har mer sjukdomar honor eller hanar 6. Vilka är mysigare honor/hanar 7. Är de lika lätta att få rumsrena som kaniner 8. Hur går det för er som har både katt och råttor Ja de var de fågor jag hade nu just, hoppas någon kan svara på någon iaf :)
1. Har råttor mycket ljud på natten
Det är lite olika, det beror på deras ålder, personlighet etc :) så det kan variera en hel del. Sedan beror det lite på vad man anser är oljud och vad som är 'ok' :)
2. När är de mest aktiva
Kvällen typ? annars tycker jag personligen att dom har som flera dygn på vårat 'vanliga'. om du förstår hur jag menar?
3. Luktar dom mer eller mindere jämförelse med marsvin
Ingen aning, har inte marsvin. Det lilla jag jämfört är väl att marsvin luktar häst?
4. Går honor eller hanar bettre ihop
Ingen skillnad tycker jag
5. Vilka har mer sjukdomar honor eller hanar
Ingen skillnad vad jag tycker
6. Vilka är mysigare honor/hanar
hanar är lugnare än honor , honor är mer lekfulla och spralliga. så om man vill ha mycket aktivitet så är det nog honor man vill ha ( dock kan det variera mellan personligheter)
7. Är de lika lätta att få rumsrena som kaniner
Ingen aning
8. Hur går det för er som har både katt och råttor
Det går jättebra, då har vi hund, 2 katter, 1 orm, och 4 råtthannar
1. Har råttor mycket ljud på natten
Jag upplever att mina tjejer sover mest på nätterna.
2. När är de mest aktiva
Efter 18 nån gång börjar mina vakna och får då komma ut ur buren, om den inte redan står öppen, har den sen öppen hela natten och stänger på morgonen om jag ska jobba.
3. Luktar dom mer eller mindre jämförelse med marsvin
De har helt olika lukter, men det luktar nog like mycket från en ostädad bur vare sig det är marsvin eller råttor i den. Råttor kan kissa mer på höjden, på galler i hängmattor osv, så där finns ju inget strö som tar bort eventuell lukt.
4. Går honor eller hanar bättre ihop
Jag upplever att råttor är rätt okomplicerade när det gäller flockbeteende, men det finns alltid undantag givetvis.
5. Vilka har mer sjukdomar honor eller hanar
Skulle inte tro att det är ngn skillnad.
6. Vilka är mysigare honor/hanar
Det kan vara individuellt, men hanar är ofta lugnare och har mer tid för mys, honor har inte alltid tid med det ;)
7. Är de lika lätta att få rumsrena som kaniner
Nej. Råttor tenderar att kissmarkera utanför buren, även många honor. Däremot bajsar de lätt på låda och en del får sina att även kissa på låda, mina kissar där de sover - tyvärr, en av de få saker jag ogillar med råttor.
8. Hur går det för er som har både katt och råttor
Går superbra :) Men jag har fått vara med och guida dem.
1. Har råttor mycket ljud på natten Mina har i princip vänta sitt dygn ger mig så de sover, innan de anpassade sig kände man höra lite ljud, typ vattenflaskan lite skramel. 2. När är de mest aktiva Som sagt har mina vänta sitt dygn men råttor är Natt aktiva djur. 3. Luktar dom mer eller mindere jämförelse med marsvin Vi har marsvin och jag tycker marsvinen luktar mer. Marsvinen är ju större så de bajsar och kissar mer. Andra kan tycka att råttorna luktar mer men man vänjer sig snabbt. Tänk bara på att städa buren ofta :) 4. Går honor eller hanar bettre ihop Kan vara så att hanar är mer revirhävdande, är inte säker 5. Vilka har mer sjukdomar honor eller hanar Igen skillnad 6. Vilka är mysigare honor/hanar Många säger att hanar är mer gosiga och honor spralliga. Jag har en hona som alltid ligger med mig när jag löser och sover på min huvudkudde. Har även haft en hona som hatade när jag var borta och bara låg och surfade när jag inte hade tid för henne (hennes min, LOL) och hon låg i mitt knä när jag åt varje dag, sov även hon med mig. :p 7. Är de lika lätta att få rumsrena som kaniner Mina råttor hoppar in i sin bur när de är nödiga (de springer löst i mitt rum dygnet runt) 8. Hur går det för er som har både katt och råttor Mina råttor är vettskrämda för katten. Rhea som va räddast spydde när hon hörde katten utanför dörren, stakars råtta. Hundar älskar de däremot. Jag har en väldigt snäll hund som brukar låta råttorna gosa in sig i hennes päls och sitta på hennes huvud, kan säga att det var rådisarna som var lite elaka i början. Hoppas svaren hjälpte, ser att andra redan svarat bra på dina frågor men skadar aldrig med flera synpunkter :) Det är svarta tjej som hänger med mig överallt och sover i min säng (Snor även min frukost om jag inte ser upp) Blev väldigt lång känner :p Mvh Ljusa, Smila, Pankis :)
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
#2 vilken mysig bild. #3 vad mysigt det lät att din råtta alltid ville vara med dig :)
Japp :) de är små mys troll mina pälsklingar
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Tack för era svar :) det gjorde mycket klarare för mig :) Nu är det "bara" att få mamma och förstå att deras svansar inte är så hemska ;)