blir så irriterad!!
jag blir så irriterad på vissa fb grupper om råttor! fanns en tjej som avlat fram nakenråttor och jag frågade om anledningen till varför hon gjort det?
direkt kommer flera personer och bli sura och frågar massa saker och jag säger det jag fått veta och lärt mig av att det inte är bra att avla fram naken råttor pga deras problem.
utan någon anledning så blockerar den som äger gruppen mig??
blev riktigt irriterad.. får man inte ens disskutera och få veta anledningen till varför just dom ska avla fram nakenråttan.
jag hann inte ens försvara mig och berätta det jag ville berätta.

Skicka ett PM till den som är admin. Du borde få en förklaring tycker jag. Jag såg vad du skrivit och jag tycker inte det var anledning till att slänga ut dig.
ja jag minns inte vad hon hette så hittar inte igen henne..
jaa.. blir så less, gjorde inget som bröt mot gruppens regler.
Vilken grupp var det? (/Admin för råttorna på fb)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
minns inte namnet på gruppen heller haha :( men Lancia du kanske vet vad gruppen heter?

Gruppen heter Råttorna. :)
Hah! Om inte annat vill JAG ha en förklaring! Vad heter du? Du är hemskt välkommen in i värmen igen! Ska genast prata med de andra admin för att reda ut detta.
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
#nämen gruppen råttorna är jag ju fortfarande med i, det var en annan ganska ny grupp där nån hade lagt ut på en kull med nakenråttor där jag kommenterade.. :p
#6 heter melissa halonen på fb, men det är inte fr¨ån råttorna som ja blivit kickad ifrån, om det är där du var admin på :)

Åhå, jag trodde det var Råttorna-gruppen, för det var där jag såg att du skrivit! Sorry!
Det var Rataholic-gruppen du blev kickad från då de ansåg att det du gjorde var "påhopp", även om jag själv verkligen inte tycker att det är fel att ifrågasätta som du gjorde. Och jag gick själv precis ur den då jag insåg att jag verkligen inte hör hemma där…😐
#8 jaha! de e lungt :)
#9 så var det ja! nää känner att jag inte heller hör hemma där, skulle nog själv ha gått ur gruppen också om inte dom hade hunnit slänga ut mig utan någon bra anledning.. :)
#10 Jag förstod dock från början att jag inte skulle vara långvarig i den gruppen, men det var värt ett försök iaf. Men ja, det finns helt klart två sidor av råttvärlden…
Det är det som är problemet med en grupp där man inte får säga det som är rätt utan bara det som är snällt. Kommer ej gå att kunna hjälpa de omedvetna.
Just saying.
//Nike
#12 Mhm. Avlar man på en variant utan att ens vara medveten om vilka nackdelar det medför, och ingen får säga något… hur tusan ska någon någonsin kunna lära sig något? Filosofin 'allt vi gör är rätt, den som säger något annat åker ut' är ju så väldigt sund.
Nu blir man ju nästan sugen på att gå med bara för att se allt som ni skriver om :O Verkar ju jättedumt!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#14 😃
Ska jag skratta eller gråta?
(Jag är ingen elak person F och jag vill inget illa. Men våra åsikter är väldigt olika och jag har svårt att låta bli att säga vad jag tycker!)
//Nike
Det är inte tillåtet att nämna personer vid namn utan nick skall användas.
Jag beklagar, fixat och ska ej ske igen :)
//Nike
Vad betyder nick?
#19 Nickname = användarnamn och alias :)
Kanske ska fundera lite på vad gruppen va till för?! Det är en grupp där vi INTE ska diskutera avel genetik osv bara sprida vår glädje för råttorna.
Att du sen snackar strunt här tycker jag känns väldigt omoget eftersom du blev ett upprepat antal gånger tillsagd att man inte ska snacka sånt där inne.
Vill du vara med i en grupp som du kan snacka avel o annat sånt så finns det grupper för det med men just den gruppen är inte till för det.
Du snackar väl inte ormar i en grupp för hästar eller annat dumt. same shit lixom.
Så ge dig!
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Kom att tänka på den Östafrikanska nakenråttan som jag hörde om på P1s vetenskapsradio härom veckan. De får inte cancer i naturligt tillstånd o blir upp till 30 år gamla.
Med reservation att jag kan ha missuppfattat något o inte kollat källor ordentligt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#22 tror du tänker på Detta djur Heterocephalus glaber, alltså inte råtta som i rattus norvegicus :P
De tillhör olika släkten, Råtta tillhör råttdjur medan "nakenråttan" tillhör mulvadsgnagare
Schysst ton uppskattas
#21 Nu är jag inte med i gruppen. Men jag kan inte hjälpa att undra. Hur går "Det är en grupp där vi INTE ska diskutera avel genetik osv…" ihop med dessa punkter, skrivna här på RiF om vad man får och kan göra i just denna grupp, för bara 7 timmar sen?
"Man får skapa ett eget album då man har kullar"
"Uppfödarlistan"
"Skriva upp att man har eller planerar kullar i ett dokument"
I mina ögon går dessa 2 inte särskilt bra ihop. Såvida ni inte har för avsikt att vara en såndär grupp där vemsomhelst får avla på vadsomhelst utan att stå emotsagda. I så fall tackar jag för mig, grupper som ser djur som leksaker som kan behandlas hursomhelst klarar jag mig utan.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nu är vi snälla och trevliga mot varandra. Man kan ha olika åsikter utan att det ska behöva leda till påhopp etc.
#26 det har ju redan påpekats av #34:)
#27 Vi är båda moddar här på RiF, vi gör båda vårat jobb som moderatorer :)
#25 Det är dessvärre den nivån gruppen befinner sig på. Alla får avla på allt som rör sig utan att någon säger eller frågar något om det, bokstavligt talat. Det är en grupp som uppenbart uppmuntrar till tvivelaktig avel, "för att testa sig fram" med olika varianter. Jag blir uppriktigt sagt ledsen när jag läste vissa inlägg i den gruppen, och såg hur folk resonerar.
Gruppen är tydligen till för de som ofta vet att det ligger något fel i aveln de håller på med, tillsammans med andra som har det precis likadant så de kan klappa varandra på axeln. Blir någon fundersam och undrar hur personerna resonerar i frågan så åker de ut i samma ögonblick.
Jag blir uppriktigt sagt ledsen.
Observera att detta inte är något påhopp. Jag pekar inte ut någon särskild, detta är bara vad jag själv uppfattat under tiden jag var medlem i den gruppen. No hard feelings.
#28 jo men det ser lite lustigt ut när två moderatorer skriver nästan samma sak efter varandra, så kändes som att den sista hade missat den första helt enkelt :) Inget annat än en påpekelse att det redan sagts av en mod :P :)
#30 Det var för att jag satt och läste tråden, #24 postades under tiden så jag hann inte se den nej, men det spelar ju ingen roll. Vi är nu två moddar som gått in och flaggat i den här tråden för att folk ska hålla god ton överlag, vill flera moddar göra detsamma så får de det också.
Hade en tjej i min gamla klass som avlade fram nakenråttor för att de såg "coola" ut, man blir ju helt förtvivlad… Det finns tyvärr väldigt många som avlar för sin egna skull, och inte för djuret, så kan inte säga att detta överraskar mig särskilt mycket :/
Går som sagt inte att lära ut eller resonera med personer som inte vill, det är bara synd att det går ut över djuren som det oftast gör…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#23 Tack för info!
KL till övriga, vad jag förstår så är det en grupp bestående av folk som stryker varandra medhårs o där man inte får ifrågasätta någonting öht, tragiskt!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tragiskt ja att folk tror sig veta utan att ha en aning. tragiskt absolut.
Vi uppmuntrar GLÄDJEN i att äga råtta. Men man får tydligen inte vara glad för folk här på rif. Tragiskt
Mvh
Marika "Ioma"
Ni ber om att tråden ska låsas. Skärp er.
#34 Då kan väl du förklara då, för oss som inte vet?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jag anser att det måste få finnas grupper där man ägnar sig åt att hylla sällskapsråttan som husdjur. Det finns ju så många andra grupper och nätsidor där man diskuterar avel och vad som är rätt och fel med avel.
Jag väljer personligen inte att avla på nakenråttor eller dubbelrex då jag har haft en dubbelrex från råtthjälpen och jag anser att den fick sämre hälsa på grund av att den hade mindre päls.Men detta håller inte mig ifrån att vara med i en grupp som går in för att hylla sällskapsråttor som husdjur. Jag tycker att det är viktigt att vi börjar att sprida ut mer vilket trevligt sällskapsdjur tamråttor är då folk ofta har en väldigt negativ syn på råttor som skadedjur. Sedan tycker jag att det ligger på de blivande djurägarna att lära sig att läsa på om arten av sitt husdjur och sedan själva få ta ställning till vilken typ av avel de tänker stödja. Det vore dock klokt att de grupper som diskuterar avel och hälsa kanske marknadsför sig själva lite mer så kanske de folk som verkligen vill lära sig om hur de väljer en sund typ av råtta kan hitta dessa sidorna. Jag tycker också att genom alla år som jag vart råttintresserad och har läst på olika sidor om just avel och råttors hälsa så har ofta tonen i diskussionerna blivit ganska tråkig att följa ganska snabbt. Det är jätte tråkigt. Nej fram för grupper som hyllar råttor som sällskapsdjur och fram för marknadsföring av sidor där man kan lära sig mer om hälsa och avel av tamråttor och fram för ett vänligare sätt att framföra åsikter och kritik så kan vi nog få till det ganska bra!🙂
hearhear #37
Mvh
Marika "Ioma"
Nu är jag inte med i gruppen och finner inget intresse av att joina då jag redan är med i tillräckligt många råttgrupper på FB som täcker alla områden. Men av det man kan läsa är att det inte är tillåtet att kritisera avel. Hur ska en helt utomstående som är helt ny med råttor då kunna veta att de nakna varianterna Har sina defekter om ingen får påtala det?
Man lär trots allt genom kritik och genom misstag så jag kan inte helt förstå varför det ska förbjudas.
Då kan jag samtidigt dra paralellen att om det bara är en grupp för att lyfta råttan som husdjur betyder det då att man inte får diskutera: myco, tumör, rossel, defekter, ledsamheter osv osv? För det ska ju bara lyftas fram hur bra råttorna är?
Jag ser det som så att man måste visa både för och nackdelen med djuret för att vinna nya råttpersoner. Annars kanske denna person gladerligen skaffar sig en råtta som helt plötsligt bara "faller ihop". Ingen har ju talat om att det finns en stor mörk baksida att äga dessa underbara djur.
Med det sagt så påpekar jag åter igen att jag utgår från informationen som framkommit i denna tråd, bland annat av inlägget: 25 där reglerna dras upp. (Hag även håller med hennes reflektion att det finns avelsrelaterade saker men man får inte snacka avel?? What gives?)
Det är min reflektion efter att ha följt tråden och diverse väldigt hårda inlägg som jag tycker känns väldigt onödiga många gånger men men.
Skulle vara intressant om Admin själv för FB gruppen kom hit och besvarade på det som undras över. Det finns ju ingen från den "ledande gruppen" av FB:en här som kan svara.
#37 Jag håller med dig, fullständigt. Men om man startar en sådan sida och inte vill ha massa jobbiga diskussioner om just avel så kanske man ska lämna just avel helt utanför gruppen. Det duger inte att säga att alla som vill får marknadsföra sin avel, vad den må vara för råttor dom avlar på, men att ingen får kritisera/ifrågasätta. Det hyllar inte råttan som sällskapsdjur utan befäster den syn många har på den som slit och släng djur.
//Lamina

Lamina jag förstår precis vad du menar.Jag är inte för slit och släng djur kan jag lova.Men jag väljer ändå att vara kvar i den gruppen då jag är väldigt trött på tonen som blivit i många andra sidor.Jag har helt enkelt saknat en grupp där man är trevliga och goa med varandra och där folk hugger direkt med pekpinnen på alla som kommer nya.Skall man kritisera så bör det ske konstruktivt och vänligt för då är det lättare för folk att ta till sig.

Att diskutera avel verkar vara gruppens primära syfte enligt skaparen.
"Nu har vi gjort en ny grupp för råttfantaster. Inga påhopp, inga som söker defekter och problem utan här är vi alla glada mot varandra. Avel, Hjälp vid frågor, ja jag skulle säga att det är åt rif-hållet bara andra regler. Välkomna!"
På frågan om vad skillnaden mot redan alla existerande grupper är så ges svaret "Vi kommer lägga in Uppfödarlista, Folk som har aktuella eller planerade kullar, artiklar osv. Vet ingen grupp som har det så lite skullnad blir det ju. Då köparna kan lätt hitta vilka som är aktiva och läsa om var och en osv :)"
I might be retarded, men hur kan ni då få det till att det är en grupp där man diskuterar allt just utom avel? Länk till tråden om gruppen.
Ni kanske kan ändra det till en grupp där man bara får visa bilder/videos på sina råttor och berätta historier? Det är ju via dessa tre saker man kan visa glädjen med råttor osv.
För har man en sida där man får ställa frågor så är det omöjligt att komma ifrån att folk kommer ifrågasätta! Det som gjorde mig sur igår var att ni rensade hela tråden om nakenråttan och lämnade bara kvar de som skrivit hur bra nakenråttor är osv. Ni har redan bestämt er åsikt och om någon inte har samma åsikt så är det ett påhopp och man kickas? Det om något tycker JAG är oschysst och ett påhopp.
Men mitt övre förslag får väl bort det mesta av frågorna och ni kan fokusera på allt fint med råttor :)
//Nike
Jag är tacksam över att det finns fler där ute som tycker som jag. Förstår mig inte alls på den gruppen då man inte får säga och förklara de man vill. Men som sagt så vill jag gärna att admin till gruppen kommer och disskuterar med oss och berättar hur hon egentligen tänkt med allt detta. Nu ska jag till skolan o hämta ny bebisen som ska komma hem ikv :) ha de bra så länge!
Men herregud.. Jag har varit med och diskuterat om nakenråttor på Fb, och det är väl för fan ingen som säger att de ska avla på dem? Jag och de andra vill bara ha konkreta Fakta. Sen att det blivit ett sånt jävla tjohej på tråden gillar inte jag heller, vill att man ska kunna ha en bra ton och kunna snacka. Men det verkar vara omöjligt då alla tror sig veta bäst på båda sidor. Varför kan man inte bara vara trevlig och svara på frågan liksom. Tycker det är ganska drygt att det dyker upp en sådanhär tråd bara för att någon är irriterad, säg det till personen det angår istället? Detta är ju bara kränkande. Sen har jag absolut ingen aning om vad som hänt på sidan Rataholic så det kan jag inte säga något om och tycker det är märkligt att du blev blockad pga något du inte gjort. Men snälla, detta var väl ganska onödigt? Tycker verkligen du ska ta upp det du känner med dem detta rör istället..
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
lite svårt att ta upp det med henne då jag inte hittar henne på fb. men om någon vet vad hon heter där kan ni gärna pma mig hennes namn
#45 Det är ju just det TS har kommenterat att någon som har avlat fram nakenråttor och utifrån hennes ifrågasättning blivit utkastad och blockerad.
Men sen att folk börjar gapa och gorma på varandra över sånt på detta forum är inget som överraskar mig direkt, vetenskapen om råttor här är otroligt bred men är det något som skapar bråk här tar det inte lång tid innan folk skriver till varandra på ett minst sagt otrevligt sätt.
Håller med dig #47 och tycker det är så jävla synd att det alltid ska bli bråk för att folk tror sig veta bäst och då sätter det igång. Mycket bättre om man kan vara lugn och dela med sig av sina erfarenheter och ta emot andras på ett trevligt sätt. Men det verkar nästan omöjligt för så väl här som på Fb så spårar oftast trådarna ur väldigt fort..
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Man skulle ju kunna döpa om detta till Allmänna snacka skit-tråden.
tycker denna tråd kan låsas nu, ska ta och prata själv med hon som äger gruppen och fråga henne varför hon slängde ut mig.
ha de bra