Äta falafel?
Om du lagar falafeln själv borde du väl veta vad som är i? :)
//Nike
När vi lagar falafel här hemma brukar tåttisarna få smaka, mycket poppis! :)
#1 Jag har köpt dom som dom är, friterar dom bara ;)
Läs på förpackningen, men vanligt visa är falafflar helt ofarliga att ge som smakprov, olja, kryddor och kikärtor bara :)
det jag kan tänka mig som kan vara bråkigt är fettet i längden ( emd andra ord, dom kan bli feta om dom får äta mycket och ofta ), och för att låta dum..men räknas kikärtor till baljväxt? i 'vad man inte ska ge råttor ' står det at man ska undvika baljväxter
#5 Oh, tur att jag inte gav dom det, kände mig osäker då jag inte riktigt visste om det skulle vara bra eller ej :)
#5 Jo kikärtor är en baljväxt, så du har helt rätt :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Är inte vanliga ärtor också baljväxt?:P hihi
Där finns ju även tips om att man inte ska ge avokado, när det faktiskt går att ge så länge man inte ger skal eller kärna. Någon liten bit falafel ser jag inte som skadligt.

Baljväxter är ALLA ärter och bönor, gröna, färska som torkade. Står uppräknat på många ställen som helt OK. Mina får ganska ofta baljväxter. Jag med! Sojabönor innehåller inte östrogen, men ett östrogenliknande ämne.
Var står det? ( vill gärna kolla för infons skull )
jag är inte så bra på vad som är och inte är baljväxt, men har antagit att vissa saker som är torkade är sämre beroende på var dom kommer ifrån. Menar, tex någon stans där dom har mycket föroreningar tex, är ju inte så bra att äta varken för djur eller människa ( har för mig att torkad majs är ett exempel? )
Balväxter är ok, men sojabönor innehåller som ovan nämns ett ämne som verkar ge ökad risk för cancer, då framförallt bröstcancer. Det som dock verkar helt glömts bort eller ignorerats är att dessa studier ofta bygger på att man inte matar råttorna med sojabönor utan med koncentrat av ämnet som finns i sojabönor.
Studier som är gjorda med sojabönor istället visar istället att det kan reducera risken för cancer.
Att dra slutsatsen att baljväxter är dåliga för råttor eftersom isolat av ett hormonliknande preparat från sojabönor verkar cancerogent är långsökt, mycket långsökt.

Det var inte den avsikten jag hade. I fråga om sojabönor är det bara osäkert. Asiatiska kvinnor har t ex mycket sällan bröstcacer.
Kolhydraterna i baljväxter är av den långsamma sorten och de är protein- och mineralrika. Det är därför de äts ofta här.