Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5022 ggr
chexxx
0

Dosering metacam

Fått metacam utskrivet idag.

Den sorten som är för katt och 0,5 mg/ml.

Veterinären har skrivit 2 ml 1 gång per dag.

Den medföljande sprutan gör mig riktigt förvirrad. Det står 2, 3, 4, osv uppmätt och sen kg som anvisning vid numrena. Så enligt sprutan verkar man ge upp till strecken 2 om djuret väger 2 kg osv..?

Hur mäter man 2ml då?

Kollade en annan spruta jag har hemma sen tidigare och som  jag gett antibiotika med. På den står det 0,1, 0,2, 0,3 ml osv. Det mesta man kan ge är 1ml.  Och då får mman fylla hela sprutan. Så ska jag gå på veterinärens 2 ml får jag alltså fylla denna spruta, hela vägen upp, 2gånger om för att ge 2 ml.

Detat stämmer ju inte alls..

Menade han 0,2? Jag är fruktansvärt rådvill. och ringa och fråga går inte eftersom det är jour och samtalet kostar 200 kr..

Finns det någon som kan reda ut mina frågetecken?🤔

Lancia
1

Din vet menade säkerligen 0,2. :)

Dra ut metacamet med metacamsprutan, sen tar du din gamla vanliga 1ml-spruta (änden passar att peta in i metacamsprutans ände, så det blir inget spill) och dra sedan upp 0,2 på det sättet.

Edit: och just ja, gör rent den gamla sprutan innan! :)

Mapel
0

Fast jag är ganska säker på att när vi fick metacam till vår tott fick vi en dosering på 1 ml. Men nu är jag inte helt hundra men det var ganska mycket ändå. 

Tycker inte du ska chansa och minska utan är du osäker så ring och rådfråga en veterinär, de vet vad de gör sålänge de är någorlunda råttkunniga. Även om någon annan här på forumet fått en annan dosering så betyder inte det att det stämmer för din tott.

Lancia
0

Metacamdoseringar brukar upplevas som alladeles för mycket, det har #1 rätt i. Men 2ml känns verkligen alldeles för mycket. Vad väger råttan?

Dramatik
0

Sist jag fick metacam så var dosen 0,25 ml till ca 400-450 gram råtta.

chexxx
0

#3 Råttan väger runt 300g…

Och hur jag än kollar på dom olika sprutorna får jag det inte att stämma!! Får försöka ringa någon veterinär imorgon. Har hittils gett 0.2 ml men hon behöver ju få rätt dos helst NU om det ska hjälpa…

chexxx
0

Är dessutom tveksam till veterinärens råttkunnighet..Åkte in akut så ingen veterinär jag brukar ha…

Mapel
0

Men ring till den veterinär du brukar ha och fråga. Du kan ii stort sett ringa till vilken veterinär som helst och rådfråga bara.

sockerrattan
0

Jag fick recept utskrivet; 0,5mg/ml behandlingsmängd 3ml

Mia//

chexxx
0

#7 Jo har hört av mig till min veterinär. Men ha tyvärr erfarenhet av att veterinärer har gjort stora misstag när det gäller mina råttor. Så dubbelkollar gärna på iFokus innan:)

#8 Ja det verkar stämma mina 2 ml så antar dina 3 ml var till en större råtta:)

sockerrattan
0

#9 jo hon väger nästan 500g

Mia//